Felsökning tvättmaskin (Electrolux EWW14581W)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
aske

Felsökning tvättmaskin (Electrolux EWW14581W)

Inlägg av aske »

Jag har lite problem med tvättmaskinen hemma. Symptomen är som följande;

Jag startar ett program, tvättmaskinen börjar tömma vattnet som vanligt, slutar tömma helt plötsligt, avslutar programmet och låser upp dörren. Detta är utan felmeddelanden.

Vad jag har gjort för att försöka hitta orsaken är följande;

Tömma maskinen på vatten, kolla att pumpen går, tömt minimalt med ludd. Fyllt på med vatten själv och tömt (fick köra drain-programmet flera gånger). Har lossat avloppsslangen så det inte var någon skit mellan slangen/vattenlåset och sedan sköljt igenom ännu mer.

Är det något uppenbart jag har missat? Allt verkar rinna bra, hittade inget skräp, vattenlåset under handfatet är nytt dessutom (plus att det inte funkar fast jag lossa slangen och tömmer i en hink). Försökt att söka på internet om man kan komma in i en diagnoseringsmeny men utan lycka. Har jag missat att berätta något?

edit*
Har fortfarande inte fått igång den, men testat att starta -> pausa -> starta -> pausa -> starta och då gick den så långt att den försökte fylla på vatten innan den avslutade som vanligt utan något felmeddelande.

edit2*
Körde starta-pausa metoden på centrifug programmet och trumman rörde på sig också (även om den inte hann få igång något speciellt varvtal, kan bara ha igång maskinen 5-10sekunder när jag startar-pausar).

edit3*
Den resettar när den är pausade för länge (ungefär lika länge som det tar när den är igång och resettar, typ 10s)

edit4*
Det resettar även om man inte startat ett program, på displayen står det förväntad tid programmet tar, säg 2.00 (2 timmar). Den visar kort 0.00 (efter ungefär lika lång tid som allt annat, typ 10 sekunder alltså). Efter det går det inte att starta programmet, som om tvättmaskinen har kört programmet klart (den vill att man stänger av maskinen mellan tvättarna).
Senast redigerad av aske 10 augusti 2014, 21:53:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Felsökning tvättmaskin (Electrolux EWW14581W)

Inlägg av frownlayer »

Jag har för mig att vissa idiotiska tvättmaskiner behöver man trigga för att få ur felkoder som inte är de vanliga "stäng luckan, sätt på vattnet, etc." antingen får man lyfta på locket och trycka på någon serviceknapp på huvudkretskortet. eller så ska man hålla inne 2 knappar samtidigt när man egentligen ska starta. det brukar vara start och någon till.

ett alternativ till kan vara att testa starta maskinen när den är lite mer avklädd. det kan blinka som en julgran i den, för att det indikerar fel som inte huvud-cpu inte ser.
aske

Inlägg av aske »

Då ska jag försöka skruva av locket eller något på den och se hur det är!
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

brukar räcka med toppen. då ser man oftast det man vill se. VAR FÖRSIKTIG... OFTAST ÄR SPÄNNINGSKABLAR BLOTTADE INNE I MASKINEN. dessa vill du INTE röra.
aske

Inlägg av aske »

Det är väldigt uppfattat =)
Kan då säga att överdelen är tråkig, lite ventiler för vattnet, torksystemet (är kombinerad torktumlare/tvättmaskin). Undrar om inte någon av kondensatorerna såg svullna ut...
aske

Inlägg av aske »

Nä, nu går jag och lägger mig och hoppas på en bättre morgondag, känns inte som jag kan lösa något utan att skruva isär hela maskinen och då kan jag lika gärna felanmäla det till hyresvärden (HSB).
eljonas

Inlägg av eljonas »

Typiska fel på tvättmaskiner:
1. Om de har kol och är ~10-15 år gamla så är kolen till motorn slut. Köp nya på ebay från tyskland för en spottstyver.
2. Guck i avloppsslangen gör att tryckklockorna inte fungerar som de borde. Plocka bort slangar från tömningspump hela vägen till avloppet och trä igenom något fysiskt för att se till att det inte sitter något alls. Att det går att tömma är inte samma sak som att det inte blir mottryck när det ska tömmas.
3. Tryckklockorna behöver motioneras eller dess slangar rensas.

Sen kommer alla åskskadad elektronik, men det räknas inte.. :)

Intresseklubben noterar att min f.d. electroluxtvättmaskin (från ~2002) behövde torkas med hårtork. Kondens på cpukortet gjorde att den uppförde sig mycket märkligt med program som "hängde" mitt i, den kunde säga 36 minuter kvar i timtal (tills man stoppade den). Hittade tips om det på ett australiensiskt forum när jag just sökte på modellbeteckningen och det var det som var problemet även på min maskin!

/j
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

om du bor i lägenhet och fysiskt inte äger tvättmaskinen.
varför ska du då försöka laga den själv?
Jag vet folk som "försökt laga" saker i hyreslägenheter, och sedan fått skit från hyresvärden för att de funnit saker som tyder på att någon skruvat med det, så skruva ihop och ring. pilla inte med det om det inte är ditt egna.
aske

Inlägg av aske »

frownlayer:
Jag har hört hur hyresvärdar kan vara, har inte pillat något så man ser det. Det var mer att vi behöver tvätta kläder och det är trevligt om det är något lättfixat.

eljonas:
Det som känns mest troligt skulle i så fall vara kondens i och med att den resettar fast jag inte startat något program.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Kanske dålig nätdel (kondensatorer) som gör att spänningen sjunker/är ostabil när något kopplas på och börjar dra ström?
aske

Inlägg av aske »

Det känns nästan som något åt det hållet.

Hursom; jag har anmält det till HSB så får jag hoppas dom hör av sig snart.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

I Jordabalkens kapitel finns det en hel del regleringar om hyresvärdens skyldigheter när det gäller sådant här.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Och kostnaden för alla dessa skyldigheter dumpas på kollektivet av hyresgäster, även de som inte har (och inte vill ha) egen tvättmaskin och andra premiumgrejer.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om tvättmaskinen ingår i hyran, varför har inte alla en då?
Och hur kan den vara en "premiumgrej" om den inte kostar extra?
Och om den nu kostar extra så dumpas ju ingen kostnad "på kollektivet".

Gick tanken lite för snabbt och lite snett där kanske? :-)
aske

Inlägg av aske »

swesysmgr skrev:Och kostnaden för alla dessa skyldigheter dumpas på kollektivet av hyresgäster, även de som inte har (och inte vill ha) egen tvättmaskin och andra premiumgrejer.
Tack för tipsen om vilka fel det kunde vara med tvättmaskinen, "thinking outside the box" som man säger...
Skriv svar