Någon som är sugen på att analysera IR-protokoll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Någon som är sugen på att analysera IR-protokoll?

Inlägg av PHermansson »

Ja jag är värdelös på att analysera avlästa IR-protokoll. Någon kanske är sugen på att klura ut det? Jag har använt en Arduino med ett program som mäter låg/hög på en IR-mottagare. Värdena används sedan med Gnuplot enligt http://playground.arduino.cc/Code/InfraredReceivers.
Jag har läst av två knappar på fjärkontrollen och lagt ihop bilderna så att skillnaden mellan knapparnas koder syns.
anslut_remote.png
Fjärrkontrollen som lästs av hör till en portabel AC av märket Anslut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
elabbe

Re: Någon som är sugen på att analysera IR-protokoll?

Inlägg av elabbe »

Kan tyvärr inte hjälpa dig med plotten. Men har du provat LIRC? Dess automatiska inlärning ger dig rätt mycket data. Körde det senast på en Raspberry Pi med ett IR-öga på GPIO
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Försök att hitta återkommande mönster. Testa "replay attack". Borde gå att skriva ett skript som testar detta.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Jag tycker att ser ut ungefär som Sony SIRC infraredprotocol men något längre (men säkert liknade kodning).
Delvis en start puls som är lång samt bitarna verkar vara kodade med längd (delvis en kort puls = 1, lång puls = 0 eller tvärt om), efter som det är en AC så kan det vara så att alla "värden" från fjärren skickas ut varje gång (typ temp, fläkt) inom samma frame.
Så det enklaste sättet att klura ut funktionerna är att göra ett lite program som läser ut bitarna och sedan jämföra vilka som ändras.
Borde gå ganska fort lista ut :)
Skriv svar