linjär späning från spjällägesgivare
linjär späning från spjällägesgivare
Hej!
Jag håller på med ett test och har stött på ett problem. Jag ska ha en linjär späning 1,1-4,5 volt ur en spjällägesgivare som jag matar med 12 volt. Givaren jag använder har ett värde på 2,8 K ohm stängd och 0,9 K ohm öppen. Om jag kopplar in den på 12volt som den är så har den 1,1 volt stängd och 11,5 volt öppen. Hur gör jag för att få den att ge 1,1 - 4,5 volt? Jag kan inte korta ned vinkeln som givaren rör sig.
Jag håller på med ett test och har stött på ett problem. Jag ska ha en linjär späning 1,1-4,5 volt ur en spjällägesgivare som jag matar med 12 volt. Givaren jag använder har ett värde på 2,8 K ohm stängd och 0,9 K ohm öppen. Om jag kopplar in den på 12volt som den är så har den 1,1 volt stängd och 11,5 volt öppen. Hur gör jag för att få den att ge 1,1 - 4,5 volt? Jag kan inte korta ned vinkeln som givaren rör sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: linjär späning från spjällägesgivare
Kan du skissa upp ett enkelt schema på hur inkopplingen ser ut, också med ingången på den grej givaren är inkopplad till...
Man kan säga att givaren är en helt vanlig vridpotentiometer på 3 Kohm som bli matas med 12 volt. Givaren ska sitta på ett gasspjäll till en bil. Problemet för mig är att den måste ge 1,1 volt när den är stängd. Annars kunde jag sänka spänningen som den matas med tills jag har 4,5 volt vid öppet läge men då har den inte 1,1 volt stängd. Kan jag använda någon annan komponent ihop med givaren för att få den reglering jag behöver?
Det verkar vara lite fel här. "...har ett värde på 2,8 K ohm stängd och 0,9 K ohm öppen."
Hur har du mätt?
Den ska späningsmatas på ömse sidor av potentiometern och utsignalen tas från släparen.
Detta ger en spänning ut. Om den ska skalas till rätt offset och utslag får du använda en op-amp.
Då kan du ställa förstärkningen/dämpningen och offset. Då du inte vill fasvända signalen måste du dämpa det innan det kommer in i op-ampen, detta kan enkelt göras med en spänningsdelare.
Sedan måste du ställa offset så att arbetssvänget blir det rätta, det betyder att "noll"-punkten för -ingången måste förskjutas lite. På detta vis kan du enkelt få rätt signal.
Op-ampen måste ha rätt arbetsspänning, ska den mata en 5V enhet vill jag föreslå att den ska ha 5V som matning och då vara en rail-to-rail.
Man kan också klara allt detta med enbart motstånd men det blir ganska svårt att räkna ut allting.
Hur har du mätt?
Den ska späningsmatas på ömse sidor av potentiometern och utsignalen tas från släparen.
Detta ger en spänning ut. Om den ska skalas till rätt offset och utslag får du använda en op-amp.
Då kan du ställa förstärkningen/dämpningen och offset. Då du inte vill fasvända signalen måste du dämpa det innan det kommer in i op-ampen, detta kan enkelt göras med en spänningsdelare.
Sedan måste du ställa offset så att arbetssvänget blir det rätta, det betyder att "noll"-punkten för -ingången måste förskjutas lite. På detta vis kan du enkelt få rätt signal.
Op-ampen måste ha rätt arbetsspänning, ska den mata en 5V enhet vill jag föreslå att den ska ha 5V som matning och då vara en rail-to-rail.
Man kan också klara allt detta med enbart motstånd men det blir ganska svårt att räkna ut allting.
Värdena jag har mätt mig till är mellan - in och släparen. Spjälet stängt och öppet. Har också mätt späningen ut vid matning av +12 på ena sidan och - andra sidan och mätt späning på släparen. 1,1 volt stängt spjäll och 11,5 volt öppet spjäll.
Ok jag ska alltså använda en op-amp, förslag på vilken?
Ok jag ska alltså använda en op-amp, förslag på vilken?
Om du med 12V menar spänningen i en bil lär du blir förvånad! 12V är INTE 12V i en bil - och värdet varierar ganska mycket.
Alltså kommer den inte att ge stabila värden då de beror på matningsspänningen. Därför kan du mata den från en stabiliserat spänning, då får du stabila värden. 9V känns som en lämplig spänning.
Och just nu satt jag och fick en idé:
Om du vet vilka värden komponenterna i grunka har kan du göra som följer:
Mellan GND och "låga" sidan av potentiometern kan du lägga ett motstånd.
Mellan VDD och "höga" sidan av potentiometern kan du lägga ett motstånd.
Det blir lite räkning på vilka storlekar men då får du ut 1,1V till 4,5V om du vill det, helt utan extra komponenter.
Uträkningen består först av att räkna ut vilken ström som ger önskat spänning över potentiometern. Den spänning ska vara (4,5V - 1,1V =) 3,4V.
Då vet man strömmen och kan räkna ut vilket värde den "låga" motstånden ska ha för att det blir 1,1V över det.
Samma sak med "höga" motståndet.
Klart.
Men då jag inte har dessa värden kan jag inte räkna ut det.
Alltså kommer den inte att ge stabila värden då de beror på matningsspänningen. Därför kan du mata den från en stabiliserat spänning, då får du stabila värden. 9V känns som en lämplig spänning.
Och just nu satt jag och fick en idé:
Om du vet vilka värden komponenterna i grunka har kan du göra som följer:
Mellan GND och "låga" sidan av potentiometern kan du lägga ett motstånd.
Mellan VDD och "höga" sidan av potentiometern kan du lägga ett motstånd.
Det blir lite räkning på vilka storlekar men då får du ut 1,1V till 4,5V om du vill det, helt utan extra komponenter.
Uträkningen består först av att räkna ut vilken ström som ger önskat spänning över potentiometern. Den spänning ska vara (4,5V - 1,1V =) 3,4V.
Då vet man strömmen och kan räkna ut vilket värde den "låga" motstånden ska ha för att det blir 1,1V över det.
Samma sak med "höga" motståndet.
Klart.
Men då jag inte har dessa värden kan jag inte räkna ut det.
Ok så det ska gå med motstånd. Är det så här du menade? Inte vackert ritat men det zick zackade ska föreställa motstånd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
För att det ska fungera måste den nog matas med en stabil spänning och troligen är det inte 12V.
Har testat nu och det fungerade perfekt som Icecap beskrev. Tack för hjälpen!!
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Precis en sådan bytte de idag på vår Rover.
850:- för en liten potentiometer!
Men nu hackar inte bilen längre på mellanvarv.
Vi klämde isär den och kollade konstruktionen. Intressant pryl Spjällägegivare Så kunde vi släcka det felet och allt är OK.
850:- för en liten potentiometer!
Men nu hackar inte bilen längre på mellanvarv.
Vi klämde isär den och kollade konstruktionen. Intressant pryl Spjällägegivare Så kunde vi släcka det felet och allt är OK.