Tankar kring laddningsregulatorer för blybatteri/solceller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Tankar kring laddningsregulatorer för blybatteri/solceller

Inlägg av Gizmo »

Har några egentligen ganska enkla funderingar kring just laddning från solceller som jag inte riktigt lyckats googla mig till och som någon kanske kan svara på.

Finns nån slags testdatabas på vilka laddningsregulatorer som är effektivast? Det verkar variera mellan 65% effektivitet och ända upp till över 90% effektivitet, en rätt stor skillnad! Jag antar att man ska använda en regulator som ligger ganska nära de strömmar man tänker sig ladda med ungefär för att få bra effektivietet.

Finns det några regulatorer som även "stänger av strömuttag från batteriet" när det sjunker under en viss spänning? Perfekt vore ju om man kan köra ner till 11 volt eller nått men den inte börjar ge ström ut igen förrän 12 volt eller så. Gelcellen jag kört på i sommar har bannemig dött, den kommer upp i knappt 11.5 volt efter ett dygns laddning, så jag antar jag har råkat djup-urladda batteriet för många gånger och det har dött i nån cell. :-/
Ett alternativ vore ju att ha en mätare förståss och sköta det manuellt. Men hellre automatik.

Ska inte vara några stora grejjer. Tänkte skaffa en eller två mindre paneler på totalt 40W eller så. Nuvarande batteriet är en gelcell på 12V 7.5Ah, men ska nog skaffa ett som har ca 20Ah istället.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Tankar kring laddningsregulatorer för blybatteri/solcell

Inlägg av grym »

bästa verkningsgraden är i normalfall switchade saker
det finns dom som både switchar upp och ner, för att få max effekt från panel till batteri

och det finns dom som har uttag för förbrukare som stänger av vid för låg spänning

finns från femtilappen på ebay för enkla modeller
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Inget tips på märke eller modell? Det man köper från Aliexpress eller ebay kan vara tokbra, det kan också vara inte så kul prylar, lite grisen i säcken så att säga.
För övrigt, finns det några som tillåter dubbla batterier 24V men omvandlar till 12?

Lite djungel om man inte har exakt koll på vilket märke/modell man ska välja. Tror jag har sett ännu billigare än 50:- men hellre 200:- och bättre prestanda/hållbarhet. I små system så försvinner så galet mycket effekt om man har dålig regulator. I förlängningen så blir det förmodligen ett permanent system på ett ställe där det inte finns nån el.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Satsa på en som har MPPT. Maximum Power Point Tracker. Normalt sett har man en panel som ger mer spänning än batteriet Antingen kopplar man panelen direkt på batterierna och har en shuntregulator som bränner bort energin om spänning blir för hög. Eller också en regulator som switchar ner spänningen från den spänning som panelen för tillfället är mest effektiv på.

Ordet effektivitet är en ekonomisk term som inte hör hemma i den här diskussionen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det finns en del om detta i min mppt-tråd

Med en asynkron regulator får du just under 90% i verkningsgrad, med en synkron ännu bättre, men det är inte hela sanningen då en MPPT laddare i bästa fall ger 30% mera laddning, lämfört med en linjär.

Jag har några extra kretskort till denna om du behöver :)
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Jo. Att panelen kan leverera mer än batteriet kan ladda är ju ok! Att batteriet blir stekt pga överladdning eller urladdning däremot är inte ok. Batteriet får gärna räcka länge, det är väl prio ett. Brukar man kunna ställa laddningsström ur regulatorn?

Apropå det. Hur fasen funkar det om panelen levererar mer ström än vad regulator/batteri kan ta emot. Var gör den av överskottet? Bränner man det i ett stort effektmotstånd? Blir det varmt nånstans?
Det här är såna här "enkla" frågor som jag inte har en aning om, än mindre kan gissa mig till.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du har alltid en överkapacitet i regulator och batterier. Blybatterier kan hantera stora strömmar.
När batterierna är fulla kan man antingen bränna av effekten eller helt enkelt låta spänningen över panelerna stiga så att de inte levererar någon ström. Handlar det är ju inte sällan man gärna tar emot lite gratis värme.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Sedan beror det en del på vad man har plats för. På en segelbåt tex, är utrymmet begränsat, liksom lämpliga (oskuggade) placeringar.
Skriv svar