Kabeldragning ovan innantak

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NickeF

Kabeldragning ovan innantak

Inlägg av NickeF »

Håller på att helrenovera hallen där de tydligen hade fått för sig att taket var för högt, så de sänkte det ca 40 cm. Nu när jag höjer upp det ca 35 cm så får jag lite problem med den gamla eldragningen.
Från en takdosa i hallen gick det 2 pansarrör in till lilltoaletten (badkar och handfat) som de också har sänkt taket på, dessa rör sticker nu ut ca 30 cm under mitt kommande innertak.
Det ena röret svänger direkt ner och går till brytaren innanför dörren, det andra går ner i en annan vägg och kommer ut ovanför skåpet ovanför handfatet, därifrån går det en utanpåliggande EKRK (el dyl) upp under taket igen där det via ett VP-rör går vidare till fläkten.

Jag skulle vilja bli fri pansarrören och gå in mot toaletten ovan det nya taket.
Min tanke just nu är att lösa det så här.
Montera in en rot-dosa/multidosa på lämpligt ställe i taket på toaletten.
Gå in med ett VP-rör från hallen till den nya dosan.
Från dosan gå ut med EKLK till kron-brytaren, lampan och till fläkten. Dessa läggs då löst ovan innantaket med dragavlastning i bägge ändar. Till lampan och brytaren får jag gå utvändigt från taket ner till anslutningen.
Detta blir nog inte allt för pyssligt att få till och om några år när det blir toalettens tur för en översyn så får man göra en snyggare installation då.
Ser ni några problem eller kommer ni på en enklare/snyggare/bättre lösning?
Måste jag hålla ett visst avstånd från badkaret till dosan i taket?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Kabeldragning ovan innantak

Inlägg av MadModder »

Du får t.ex montera eluttag i zon 3, 120cm över golv (eller är det 100 nuförtiden? :humm: ), så en dosa lär iaf få monteras där också. Därmed är taket tämligen fritt att sätta dosor i.
Bild
Fr.o.m 60cm utanför badkarskanten är ok. :)

Orkar du inte fräsa spår i väggen för rör nu utan vänta till badrumsrenoveringen ser jag inga egentliga problem med att dra EKLK. Men jag antar att du ska klamra den ordentligt där den är synlig? Isf behövs ingen dragavlastning.
[edit]
Eller jo, mot dosan ska det nog vara en dragavlastning ja.
NickeF

Inlägg av NickeF »

Insåg dessutom att det är så pass högt till tak så det hamnar utanför zonindelningen. Men jag sätter dosan innanför dörren så hamnar den en bit ifrån badkaret.
Så det får bli den här "nödlösningen" så länge, sticker dessutom in några tomma rör från takdosan i hallen så har man alla möjligheter att göra det bättre när det är toalettens tur för helrenovering.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Rätt tänkt. Man kan aldrig ha för många rör gå överallt i bostaden.
Lite jobbigt att fixa i den här stenkåken, men lite efterklokt såhär så skulle jag ha spårat och lagt ner rör under golven då jag ändå lade nytt överallt... :p Ett grovt rör tvärs under vardagsrumsgolvet mellan två golvdosor fick jag dock dit, där jag kan dra högtalarkablar och annat kul. :)
Skriv svar