Trasig transformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pakko

Trasig transformator?

Inlägg av Pakko »

har en transformator som verkar vara trasig. Det finns 380v fram till den och när man mäter på utgångarna 24/48/110v osv. så är det nästan dubbla volten än vad som står på skyltarna.
Samt när jag kopplar in en kabel på 110v utgången så går den direkt ner till 0v på den utgången. Den kabeln går direkt till en säkring och den löser inte ut eller så.

Är den möjligtvis trasig på något sätt?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Trasig transformator?

Inlägg av Icecap »

Om transformatorn inte blir varm ganska snabbt är den inte kortslutet.

Att den ger ut dubbla spänningen (inte "volten") betyder rimligt säkert att den är inkopplat fel.

Men det fattas så mycket information...
* Är det en befintlig koppling som har flippat?
* Bild?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har sekundärsidans jord kontakt. Det låter som att du bara har en kapasitiv koppling efter som spänningen försvinner vid belastning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Pakko skrev:har en transformator som verkar vara trasig. Det finns 380v fram till den och när man mäter på utgångarna 24/48/110v osv. så är det nästan dubbla volten än vad som står på skyltarna.
Samt när jag kopplar in en kabel på 110v utgången så går den direkt ner till 0v på den utgången. Den kabeln går direkt till en säkring och den löser inte ut eller så.

Är den möjligtvis trasig på något sätt?
Är den avsedd för 380V? Idag har vi inte 380V på så många ställen utan istället 400V. Men den skillnaden spelar inte så stor roll. Om den däremot är avsedd för 220V men inkopplad till 380 eller 400V skulle utgångarna ge nästan dubbla spänningen mot vad som den är uppmärkt för. Isåfall har nog några varv av lindningar brunnit ihop/av då en del överhettning har skett.
Pakko

Inlägg av Pakko »

Kabel 84 saknas till transformatorn... Men jag hittar ingen kabel som ska dit. Det där recp verkar vara några motstånd och dioder som går vidare till kontaktorer osv.
Kan jag koppla 84 till jord eller eldar man upp något då?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Recp = Receptacle = Kontakt, hona. Alltså ett vägguttag typ.

Definitivt inte en snubber-koppling!

Om du inte vet vad du ska koppla till var skal du inte koppla! Någonstans är det kopplat helt fel och du måste kolla upp så att allt är koppla rätt, något är fel!
Skriv svar