Trådlöst vältingslarm med sms-varning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
HvH

Trådlöst vältingslarm med sms-varning

Inlägg av HvH »

Hej,
Jag har en produktide som jag skulle behöva ha elektronikhjälp med.
Söker någon som kan bygga en prototyp till mig (mot ersättning naturligtvis).
Spec.:
- liten vältningssensor som känner av om föremålet har hamnat på fel håll enligt ett förprogrammerat gradvärde.
- om föremålet välts skall det efter några minuter, trådlöst skicka ett varings-sms till en mobiltelefon
- "vältningsdelen" skall vara liten och tåla fukt.
- flera vältningsenheter skall helst kunna kopplas samman trådlöst och kunna sms-varna till samma mobilnummer.

Är det någon som kan hjälpa mig med detta är jag oehört tacksam.
Hör gärna av dig till hvh@home.se så kan jag berätta mer, samt kan vi diskutera vidare en lösning.

Vänliga hälsningar
Helen
nifelheim
Den första

Re: Trådlöst vältingslarm med sms-varning

Inlägg av nifelheim »

här finns en färdig, dom kallar det "man down" funktion
http://srt.se/personlarm/?lang=sv#products_srt306
:)
HvH

Inlägg av HvH »

Tack, men tyvärr måste den vara mycket mindre, ha längre batteritid och vara billigare. Finns det en annan lösning kanske, eller någon som kan hjälpa mig att bygga en?
/Helen
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Batteri och knappsats tar plats.
Om de skall kommunicera med varandra kostar det på.

Kanske skall det vara en programmeringsenhet som man använder för att ge alla parametrar.
Så borde det finnas sensorer (gyros) som används av små helikoptrar.
Om man inväntar uppkoppling så drar den ju inte ström hela tiden!

Då blir det en liten enhet med sensorer, simkort, telefon, pic och batteri
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Om det finns specifika krav på storlek, batteritid och pris,
kan det inte vara av intresse att tala om vad dom kraven är?
:)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att bygga en enhet som kan detektera "vältning" är inte svårt. Att göra den lite och strömsnål är inte speciellt svårt heller.

Ett GSM-modul fyller lite mer (rent fysiskt) - men ställd i standby-läge är inget större problem med strömmen. Men det ska till en antenn - som fyller.

Inter-kommunikation mellan fler enheter fyller också och kan inte använda samma antenn som GSM-modulen. Och om det finns tighta krav på maximum latency mellan enheter kan strömförbrukningen skena iväg ganska duktigt - vilket ger större batteri.

För att kunde uppfylla kraven måste det finnas tydliga krav!
Ett projekt i planeringsstadiet utan tydliga krav är inget projekt!

Detta känns som ett icke-projekt då det finns luddiga/icke-realistiska krav på funktioner, responstid, drifttid, räckvidd och storlek.

Jag kan förstå en viss hemlighet om det rör sig om ett produkt med kommersiellt potential - men kraven ska vara klara och tydliga innan de mera erfarna här i forumet vill nappa.
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Adressen ger ju en ledtråd.. Det kanske kan vara någon form av huvudenhet med GSM eller wlan som kommunicerar med små enheter med batteri och gyro via radio. Räckvidden bör nog inte vara något problem bara lång batteritid och kompakt om jag tänker rätt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

nomis_82: Vilken ledtråd?

En home.se-adress är som en hotmail/gmail/whatever. Det kan betyda privatperson - men många privatpersoner har fått idéer som har blivit utvecklad och blivit stora.
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Ne inget att göra med home.se Gissade bara vad det kan vara till när jag sökte på mailadressen, om det stämmer är det säkert en utmärkt idé om det finns en marknad? Hon får berätta mer om hon vill.
HvH

Inlägg av HvH »

Hej.
Tack för alla funderingar mm.!
Jag har nu gjort en beskrivning med bilder och text för kunna ge er en bild av vad jag kan tänkas behöva.
Jag föder upp landsköldpaddor och har ett problem som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med.
Vänliga hälsningar
Helen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för beskrivningen, den hjälper mycket.
Om man vänder på det hela dvs den väggfasta sändare kollar ett antal mottagare, dessa svara bara om den är vält, allt annat är OK.
Vilket nr har knappast någon betydelse när man ändå måste gå dit och manuellt rätta till vältan.
Då drar det mycket mindre ström och kollationerinsdelen klarar sig med en form av tiltgivare som aktiverar kontrollmottagning.

Nu finns det en annan vinkel på det hela.
http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... 9699&via=n
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 5 augusti 2014, 16:54:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hmm... en liten strömsnål 8-bitars µC, en NRF24L01+ radiomodul, en accelerometer av enklaste möjliga modell och ett litet LiPo-batteri på varje sköldpadda typ alltså... tight men inte omöjligt på speccade L:30 B:25 H: 15 mm, kommer dock garanterat krävas ett specialdesignat pcb och case, så det är en hyfsad mängd utvecklingstid inblandat...

Lasp, man kan låta väggmodulen ligga och lyssna konstant, och enbart väcka radiomodulen på vält-delen när det är dags att sända ett larm, då får du ännu mindre batteriförbrukning om dom inte måste ligga igång och lyssna på frågor från den fasta delen.
HvH

Inlägg av HvH »

Hej igen,
Låter mycket spännande!
Lasp..
Ja vilken sköldpadda är egentligen oväsentlig då man måste dit och vända en ändå.
Förresten.. vi har trådlöst wifi hemma.
Den nya tekniken enligt länken låter ju kanon. Kanske tar egt tag innan den är på plats, men sen kan den nog användas till mycket.

Meduza..
Jag kan nog bygga själva plast-caset.
Är Tandtekniker från början och har en verksad där jag bygger en del saker, både smått och stort.

Det tekniska låter smart.

Hälsningar
Helen
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om man tillåter dom att vara en aning större så skulle pcbt inte behöva vara lika avancerat då man skulle få rum med en färdig radiomodul, men NRF-modulerna på eBay är ~35mm långa så då skulle maxlängden få ökas till runt 40mm.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kan man inte helt enkel montera en kamera över terrariet och ha taggar som kameran läser av, saknas en (eller fler) går larmet. Kanske man kan sätt en speciell tagg på undersidan för att säkerställa att en tagg inte bara skyms av en annan padda.Taggarna väger inte mer än pappret det är skrivet på och drar inte någon ström alls... :idea:
Skriv svar