Microcontroller och bilbatteri
Microcontroller och bilbatteri
Är det lugnt att köra en microcontroller på ett bilbatteri? Är det bara att ta en en spänningsregulator ner till 5v och sen är det löngt?
Re: Microcontroller och bilbatteri
Så länge det inte sitter i en bil så finns inga problem... Det går inte att hitta en snyggare spännings matning. Sitter batteriet i en bil är det nästan det motsatta.
Jag har kört ett arduinobygge i bilen i c:a 6 månader nu utan problem, kör endast en 7805 med 2st 100uF som försörjning och det funkar hur bra som hälst...
Beror ju precis på hur elsystemet i bilen ser ut. Kan tänka mig att modernare bilar har något bättre 12V, man är mer medveten om vad störningar kan orsaka och i bilen finns ju massor av elektronik. Så det som funkar i en bil kan ju brinna i en annan.
Förutom 7805 rekommenderas ett överspänningsskydd på ingången, en 18V TVS-diod, kanske även ett litet seriemotstånd före (beroende på hur mycket ström man ska dra). En 100µF konding är ju utmärkt. Se bara till att parallellkoppla den med en 1µF keramisk som tål 35 volt.
Förutom 7805 rekommenderas ett överspänningsskydd på ingången, en 18V TVS-diod, kanske även ett litet seriemotstånd före (beroende på hur mycket ström man ska dra). En 100µF konding är ju utmärkt. Se bara till att parallellkoppla den med en 1µF keramisk som tål 35 volt.
Jag sa inte att det inte gick, jag sa att det inte är snygg spänning i en bil.
- Volvo245GLT
- Kontakt:
En överbliven billaddare till någon mobil (som vill ha 5 V) får jobbet gjort billigt och bra, och är förhoppningsvis anpassad till egenheterna i bilens elsystem.
Många klarar t.ex. både 12 och 24 V, och de jag provat håller 5 V uppe även om matningen dippar till 7 volt eller så.
Många klarar t.ex. både 12 och 24 V, och de jag provat håller 5 V uppe även om matningen dippar till 7 volt eller så.
Koppla den till ett oscilloskop och starta motorn så får vi se om den håller emot..
Nej nej!Volvo245GLT skrev:En överbliven billaddare till någon mobil (som vill ha 5 V) får jobbet gjort billigt och bra, och är förhoppningsvis anpassad till egenheterna i bilens elsystem.
Under inledande test-faser körde jag mitt på en "cigg-plugg" och det brände ett av mina arduinos! det va ett uno där både 328 och 16U2 dog samtidigt... (eller brände varandra)
@jesse, vad gör den för nytta? (se signaturen, vill lära mig!)
Normalt sett är spänningen i en bli överlagrat med en massa störningar. Ingen man inte kan bli av med rimligt enkelt och det är ju enkelt att bygga saker som fungerar när allt är normalt.
Men när det blir onormalt kan det bli tungt! I en bil som man behandlar fel (kan vara dumhet men även glappkontakt!) kan det t.ex. komma en "load dump" som ger kanske 100V i en rimlig tid! Ska man alltså skydda sina grejer för värsta tänkbara scenario är det mycket att ta hand om och enkelt kan det inte vara - såklart.
En 18V TVS-diod kan ge ett skapligt skydd mot en "load dump", speciellt om det finns ett motstånd strax innan som säkrar att TVS-diodens maximala puls-ström inte överstigas.
Har man bara en 7805 med lite kondensatorer på kan det fungera alldeles utmärkt - till det blir glappkontakt någonstans, vill det sig illa blir sedan 7805'an + det som drivs av den en svart illaluktande klump.
El-miljön i en bil är en mycket illasinnad enhet om man ska ta hänsyn till allt. Det går att lösa men det finns en del att skydda emot.
Men när det blir onormalt kan det bli tungt! I en bil som man behandlar fel (kan vara dumhet men även glappkontakt!) kan det t.ex. komma en "load dump" som ger kanske 100V i en rimlig tid! Ska man alltså skydda sina grejer för värsta tänkbara scenario är det mycket att ta hand om och enkelt kan det inte vara - såklart.
En 18V TVS-diod kan ge ett skapligt skydd mot en "load dump", speciellt om det finns ett motstånd strax innan som säkrar att TVS-diodens maximala puls-ström inte överstigas.
Har man bara en 7805 med lite kondensatorer på kan det fungera alldeles utmärkt - till det blir glappkontakt någonstans, vill det sig illa blir sedan 7805'an + det som drivs av den en svart illaluktande klump.
El-miljön i en bil är en mycket illasinnad enhet om man ska ta hänsyn till allt. Det går att lösa men det finns en del att skydda emot.
- prototypen
Det byggdes en lådbil, som motor användes en batteriborrmaskin för 24 V (Bruksbo) och 2 blybatterier. På bänken fungerade PWM-köret bra men i bilen så fungerade det bara någon sekund.
Jag hade satt en diod före regulatorn 78XX och störningarna från motorn topplikriktades och när spänningen in till regulatorn gick över 42 volt så stängde den bara ner.
Lösningen blev ett lagom motstånd före 78XX isf diod som precis kunde strömförsörja elektroniken.
Undrar hur hög spänning en startmotor ger? IFS enkelt att mäta med en diod, kondensator och ett lämpligt bleedermotstånd.
Protte
Jag hade satt en diod före regulatorn 78XX och störningarna från motorn topplikriktades och när spänningen in till regulatorn gick över 42 volt så stängde den bara ner.
Lösningen blev ett lagom motstånd före 78XX isf diod som precis kunde strömförsörja elektroniken.
Undrar hur hög spänning en startmotor ger? IFS enkelt att mäta med en diod, kondensator och ett lämpligt bleedermotstånd.
Protte
Det kan vara induktansknäpparna när borstarna byter bleck på rotorn som ger en del av pulserna (ni har väl alla sett de flera mm långa gnistorna som kan ses på en borrmaskins borstar när den snurrar på hög hastighet), men den värsta knäppen kommer troligen när man släpper startnyckeln och magnetismen i statorspolarna i startmotorn skall ladda ur sig snabbt med flera 100 Ampere...
Till detta behöver inte startmotorn vara den största syndaren utan det kan gälla småmotorer som dörrhissar, centrallåssolenider eller ventilsolenider i en automatlåda etc. och det finns många av dessa i en modern bil...
Till detta behöver inte startmotorn vara den största syndaren utan det kan gälla småmotorer som dörrhissar, centrallåssolenider eller ventilsolenider i en automatlåda etc. och det finns många av dessa i en modern bil...
Jävla skit, är det bättre eller sämre om det är motorcyckelbatteri? Som sitter i en motorcykel alltså.danei skrev:Så länge det inte sitter i en bil så finns inga problem... Det går inte att hitta en snyggare spännings matning. Sitter batteriet i en bil är det nästan det motsatta.
MC är väldigt svår den också, mycket för att generatorn reglering är ganska rå och därmed mycket rippel med skarpa kanter (skarp flank mot lägre spänning när tyristorn tänder och kortsluter generatorn när halvvågen nått tillräcklig hög spänning för att genomsnittspänningen skall vara kring 13.8 - 14 Volt... Att MC batterier har svårt att överleva längre tider på en MC har sina orsaker och det är inte bara pga. vibrationer...
Men en bil kan vara värre i och med att det i en modern bil har så mycket elektronik och kraftprylar i form av solenider, kylfläktar (ofta borstade) som slås av och på eller regleras steglöst, på min bil finns det en elektrisk styrservo (PWM-styrt gissar jag - hör dock inget pip) - dess säkring är 70 Ampere - go figure... ABS etc. är också typiska elektromekaniska komponenter som knattrar och slår när den arbetar och den har också en elmotor för pumpen som inte går av för hackor den heller (50 Ampere ??)
det finns mycket skräp i en modern bil som gör att spänningen svajar både ned och upp och också högfrekventa spikar från brytning av induktanser som snurrar runt i elsystemet och mycket förvärras för att man använder bilens chassi som återledare istället för parledare till varje last...
bil-el är idag bland det jäkligaste som finns att hantera eftersom marginalerna för utrustningen måste sättas högre räknat som kvoter än om man tex. skalar upp till en 230V pryl, som med motsvarande marginaler som en bil-el pryl kräver så skall den fungera utmärkt och kunna användas kontinuerligt även om det kopplades till 400V trefas... - det är få 230V prylar som överlever 400 Volt idag...
Men en bil kan vara värre i och med att det i en modern bil har så mycket elektronik och kraftprylar i form av solenider, kylfläktar (ofta borstade) som slås av och på eller regleras steglöst, på min bil finns det en elektrisk styrservo (PWM-styrt gissar jag - hör dock inget pip) - dess säkring är 70 Ampere - go figure... ABS etc. är också typiska elektromekaniska komponenter som knattrar och slår när den arbetar och den har också en elmotor för pumpen som inte går av för hackor den heller (50 Ampere ??)
det finns mycket skräp i en modern bil som gör att spänningen svajar både ned och upp och också högfrekventa spikar från brytning av induktanser som snurrar runt i elsystemet och mycket förvärras för att man använder bilens chassi som återledare istället för parledare till varje last...
bil-el är idag bland det jäkligaste som finns att hantera eftersom marginalerna för utrustningen måste sättas högre räknat som kvoter än om man tex. skalar upp till en 230V pryl, som med motsvarande marginaler som en bil-el pryl kräver så skall den fungera utmärkt och kunna användas kontinuerligt även om det kopplades till 400V trefas... - det är få 230V prylar som överlever 400 Volt idag...