Vart får jag tag på kopplinsschema till FTDI FT232
Vart får jag tag på kopplinsschema till FTDI FT232
Hej.
Jag har fått tillgång till gratis komponenter och jag vill bygga en FTDI FT232 anslutare till ATmega8/168/328 för att kunna köra serial kommunikation. Men jag hittar inte kopplingschemat.
Finns det i databladet?
Jag har 20 st FT232RL
Jag har fått tillgång till gratis komponenter och jag vill bygga en FTDI FT232 anslutare till ATmega8/168/328 för att kunna köra serial kommunikation. Men jag hittar inte kopplingschemat.
Finns det i databladet?
Jag har 20 st FT232RL
- SeniorLemuren
Re: Vart får jag tag på kopplinsschema till FTDI FT232
Här.Al_Bundy skrev:Vart får jag tag på kopplinsschema till FTDI FT232
Så jag behöver bara bygga exemplet 8.4 i databladet och koppla exakt så till ATmegan?
Ja det kan nog vara lämpligt *OM* du avser kommunicera via USB buss till din microkontroller.
Klart jag ska göra det. Alltså kommunicera mellan dator och uC.grottan skrev:Ja det kan nog vara lämpligt *OM* du avser kommunicera via USB buss till din microkontroller.
Men alla pinnar stämmer inte. Dom som går till uC på databladet om man jämnför med atmegans pinnar.
Kollar man databladet på FT232 så ska en krets gå från FT232 till CTS och I/O på uC. Men CTS och I/O hittar jag inte på atmega8/168/328
Du får läsa på både om FTDI kretsen och om RS232.
Varför behöver du CTS?
Ocvh *självklart* hittar du inte dom på en AVR !
Varför behöver du CTS?
Om du bildsöker på "ftdi arduino" så hittar du ganska så många scheman för hur man kan koppla...
Jag hittade en länk här som är bra.
http://wiring.org.co/learning/tutorials/atmegaDIP/

Så jag får nöja mig med den
http://wiring.org.co/learning/tutorials/atmegaDIP/

Så jag får nöja mig med den

Varför jag behöver CTS? Jag vet inte. Det står så i databladet.sodjan skrev:Du får läsa på både om FTDI kretsen och om RS232.
Varför behöver du CTS?
När jag läser databladet så antar jag att det är likadan koppling till alla uC.
Inte för att klaga, men jag gör det ändå.
Jag tycker att det finns så många olika sätt att göra saker och ting inom elektronik. När jag läser databladet så finns det EN lösning. Men när jag googlar så hittar jag tre lösningar.

Men jag ska nog satsa på denna:

/ bitter Al
Jag tycker att det finns så många olika sätt att göra saker och ting inom elektronik. När jag läser databladet så finns det EN lösning. Men när jag googlar så hittar jag tre lösningar.

Men jag ska nog satsa på denna:

/ bitter Al
Alltså, det är ju egentligen inte så mycket som skiljer dem åt!
Det är typ det här som "sticker ut" hos de olika varianterna:
1. Här finns ingen MCU (och visar då heller inte vilka pinnar det ska kopplas till), utan har bara en kontakt/header (som jag antar går till MCUn). Den här saknar även en RESET-knapp i schemat (finns en reset-pin på headern, så finns antagligen en "på andra sidan"). Denna har heller inga värden för komponenterna!
2. Den här har motstånd på i serie med Tx/Rx-linorna (för att skydda MCUn/FT232RL). Den har också en 1K pulldown (med diod) bakom Tx/Rx-LEDsen (dock osäker på exakt varför).
3. Här används en "breakout board" med FT232RL som inkluderar mycket av "supportkomponenterna" som behövs för FT232RL och är inkluderat i de två andra. Här finns även kristallen till MCUn och en extra LED inkluderat (inget av dem är relevant för FT232RL).
Så, egentligen är det typ samma grundkrets (även om schemana har lite olika layout).
Och ja: #2 är den som är mest relevant för dig (#1 saknar MCU i schemat och #3 använder en "breakout board")
Det är typ det här som "sticker ut" hos de olika varianterna:
1. Här finns ingen MCU (och visar då heller inte vilka pinnar det ska kopplas till), utan har bara en kontakt/header (som jag antar går till MCUn). Den här saknar även en RESET-knapp i schemat (finns en reset-pin på headern, så finns antagligen en "på andra sidan"). Denna har heller inga värden för komponenterna!
2. Den här har motstånd på i serie med Tx/Rx-linorna (för att skydda MCUn/FT232RL). Den har också en 1K pulldown (med diod) bakom Tx/Rx-LEDsen (dock osäker på exakt varför).
3. Här används en "breakout board" med FT232RL som inkluderar mycket av "supportkomponenterna" som behövs för FT232RL och är inkluderat i de två andra. Här finns även kristallen till MCUn och en extra LED inkluderat (inget av dem är relevant för FT232RL).
Så, egentligen är det typ samma grundkrets (även om schemana har lite olika layout).
Och ja: #2 är den som är mest relevant för dig (#1 saknar MCU i schemat och #3 använder en "breakout board")
> Varför jag behöver CTS? Jag vet inte. Det står så i databladet.
Självklart står det inte i databladet att *du* behöver CTS!
Det måste du lika självklart ta ställning till själv...
Självklart står det inte i databladet att *du* behöver CTS!
Det måste du lika självklart ta ställning till själv...
Denna tråden följer tydligt al_bundy-schema