Felsökning av radio Philips BX253U/89 (Philetta)
- prototypen
Re: Felsökning av radio Philips BX253U/89 och röridentifieri
Blir väl inte mer kvar med alla resistorer och likriktarröret i serie innan det når fram till glättningslyten.
Det är mycket klok lösning då blir det mindre brum i apparaten.
Protte
Det är mycket klok lösning då blir det mindre brum i apparaten.
Protte
- Magnus_K
- EF Sponsor
Återkommer med kommentarer till era inlägg ikväll men ville bara posta en liten bild efter första grovputsen. Det gick MYCKET bra med en "puderborste" jag tiggde till mig från sminkskåpet. Otroligt bra borste där man kunde föra en hylsa in eller ut för att minska eller öka styvheten i borsten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 5 augusti 2014, 17:01:23, redigerad totalt 1 gång.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Snyggt.
Prototypens m.fl. varning om att det är en allströmsapparat är värd att upprepa, så ta det utomordentligt försiktigt om du spänningssätter apparaten i demonterat tillstånd, likaså vid ev. anslutning av yttre antenner eller liknande.
Prototypens m.fl. varning om att det är en allströmsapparat är värd att upprepa, så ta det utomordentligt försiktigt om du spänningssätter apparaten i demonterat tillstånd, likaså vid ev. anslutning av yttre antenner eller liknande.
Titta vad tjusigt det blev 
Ang spartrafo. Jag har köpt en sån här:
http://www.clasohlson.com/se/Mellantran ... or/36-3534
Jag har som sagt lite hög nätspänning i mitt hus, och då blev spänningen ut från den trafon perfekt för att passa ihop med "127V" läget som finns på de här Philipsapparaterna. Har man 230V på pricken så får man lite lägre spänning in till apparaten, och det är skonsamt både värmemässigt och med tanke på rörens glödtrådar. Kör man med den trafon så byt till en amerikansk stickpropp, så passar den bara i trafon och kan inte anslutas av misstag till någon av husets uttag med 230V i.

Ang spartrafo. Jag har köpt en sån här:
http://www.clasohlson.com/se/Mellantran ... or/36-3534
Jag har som sagt lite hög nätspänning i mitt hus, och då blev spänningen ut från den trafon perfekt för att passa ihop med "127V" läget som finns på de här Philipsapparaterna. Har man 230V på pricken så får man lite lägre spänning in till apparaten, och det är skonsamt både värmemässigt och med tanke på rörens glödtrådar. Kör man med den trafon så byt till en amerikansk stickpropp, så passar den bara i trafon och kan inte anslutas av misstag till någon av husets uttag med 230V i.
Grammofoningången på en gammal allströmsapparat är lite speciell.blueint skrev:
Angående anslutningarna. Är ingången för krystallpickup för att använda radion som skivspelare? Alla de där anslutningarna har många inviduella stift med oklar inbördes användning (iaf för mig).
För att inte få för mycket brum använde man en typ av "balanserad pickup-ledning" med yttre skärm från grammofonen.
Alltså två innerledare som gick till respektive anslutning på själva pickup-elementet och ytterskärmen till en "jordpunkt" på radion.
Allt via kondensatorer.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Nu går vi vidare.
Får även här börja med att tacka för alla påminnelser om att det är ett allströmschassi. Ni har lyckats att klämma in det i min lilla nöt.
Reparationen av infästningen för chassit får bli epoxi eller superlim, precis som du säger agfamatic. Har båda hemma.
Det var mig en luring med skruvarna till rattarna! Nu när jag tittar på det igen så inser man ju rätt snabbt att om en fas ligger på chassit så kommer även skruvarna vara strömförande. Mycket bra.
Precis som ni säger går det att dra ut hela chassit, inklusive front och rattar, men jag ville ändå få lös allting för en översyn. Vi kan ju säga att det var planerat
Skulle ni ha ett bra förslag på vad jag kan återfylla skruvhålen med så lyssnar jag. Detta står på inköpslistan. Alternativt kanske det fungerar med stearing?
Vågar nog också lova att ingen varit här och mekat sen tillverkning. All skruvlack och andra observationer tyder på detta.
Jag ska gå igenom er tips om vad jag bör byta ut senare men nu till lite framgång:
Jag köpte en sån trafo du rekommenderade Oskar. Mäter 235,5VAC i väggen och 127,4VAC ut från trafon. Om det är någon som sitter på en svart amerikansk stickpropp som går att klyva är jag spekulant. Jag har bara gjutna hemma.
Första steget i felsökningen blev säkringen. Det var en luring! Som ni ser på bilden nedan så ser den hel och fin ut med det mäter Olle Larsson!
Nu kanske ni kan bringa lite klarhet. I schemat nedan så säger dom att det ska vara 0,3A-säkring men i säkringshållaren står det uppmärkt med 400mA. Monterat satt det 400mA.
Det enda jag hittar som borde fungera är en trög 315mA, det borde väl gå bra?
Innan jag trycker i säkringen och provkör, har ni fler rekommendationer? Tanken är att se om den tänder upp och spelar i några sekunder. Fugnerar detta så gör jag en BoM och fortsätter putsningen.
Ps. Ursäkta att det blir så osammanhängande text. Skriver lite i taget så länge familjelivet tillåter. Ds.
Får även här börja med att tacka för alla påminnelser om att det är ett allströmschassi. Ni har lyckats att klämma in det i min lilla nöt.
Reparationen av infästningen för chassit får bli epoxi eller superlim, precis som du säger agfamatic. Har båda hemma.
Det var mig en luring med skruvarna till rattarna! Nu när jag tittar på det igen så inser man ju rätt snabbt att om en fas ligger på chassit så kommer även skruvarna vara strömförande. Mycket bra.
Precis som ni säger går det att dra ut hela chassit, inklusive front och rattar, men jag ville ändå få lös allting för en översyn. Vi kan ju säga att det var planerat

Skulle ni ha ett bra förslag på vad jag kan återfylla skruvhålen med så lyssnar jag. Detta står på inköpslistan. Alternativt kanske det fungerar med stearing?
Vågar nog också lova att ingen varit här och mekat sen tillverkning. All skruvlack och andra observationer tyder på detta.
Jag ska gå igenom er tips om vad jag bör byta ut senare men nu till lite framgång:
Jag köpte en sån trafo du rekommenderade Oskar. Mäter 235,5VAC i väggen och 127,4VAC ut från trafon. Om det är någon som sitter på en svart amerikansk stickpropp som går att klyva är jag spekulant. Jag har bara gjutna hemma.
Första steget i felsökningen blev säkringen. Det var en luring! Som ni ser på bilden nedan så ser den hel och fin ut med det mäter Olle Larsson!
Nu kanske ni kan bringa lite klarhet. I schemat nedan så säger dom att det ska vara 0,3A-säkring men i säkringshållaren står det uppmärkt med 400mA. Monterat satt det 400mA.
Det enda jag hittar som borde fungera är en trög 315mA, det borde väl gå bra?
Innan jag trycker i säkringen och provkör, har ni fler rekommendationer? Tanken är att se om den tänder upp och spelar i några sekunder. Fugnerar detta så gör jag en BoM och fortsätter putsningen.
Ps. Ursäkta att det blir så osammanhängande text. Skriver lite i taget så länge familjelivet tillåter. Ds.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fast kikar jag på ingången för kristallpickup så finns det ytterligare en anslutningsplug där det står "PU". Så fyra anslutningspunkter totalt i den kontakten. Vad kan denna extra PU vara till?SM7CZR skrev:Grammofoningången på en gammal allströmsapparat är lite speciell.
För att inte få för mycket brum använde man en typ av "balanserad pickup-ledning" med yttre skärm från grammofonen.
Alltså två innerledare som gick till respektive anslutning på själva pickup-elementet och ytterskärmen till en "jordpunkt" på radion.
Allt via kondensatorer.
Högtalarutgången har också 4 st anslutningspunkter. Hur ansluter man till dessa?
Antenningången längst till vänster förstår jag som att inomhusantenn ansluts till stiften längst till vänster- och höger. Medan utomhusantenn av typ "T" ansluts till top- och högerstiftet? Impedansangivelse saknas..
Med anledning av schemat för nätdelen som presenterats tidigare. Vilken DC spänning borde apparaten klara av?
Fanns för ett tillfälle för länge sedan då behovet fanns att ansluta en hemdator som hade inbyggd 3x oscillator för att skapa ljud till en rörbaserad radion med "extern ljudingång" (line-in) men innehavaren ville inte koppla in för att denna typ av ljud kunde visst få den att gå sönder t.ex genom att skicka 1000 Hz sinus i 10 minuter osv. Finns det någon sådan känslighet i rörsteg?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag tror du räknar fel och misstolkar nitarna som håller upp bakstycket för delar av kontakten. PU- (pickup-) ingången har tre hylsor, O-|-O. Jag minns bestämt att jag hade en övergång från en sådan kontakt till en 3-polig DIN.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Jag kan bekräfta det hcb säger angånde nitarna. De syns tydligare på bland annat bild "DSC_0521" på sidan 2.
Magnus:
Använd 315mA säkringen. 400mA går också bra. Skillnaden är ju bara 85 mA. Båda gör sitt jobb om något händer.
Stearin kan du använda till rattskruvarna. Räcker med in liten droppe som täcker skruvtoppen.
Superlim hade jag använt till schassifästet om jag vore du.
blueint:
Det finns bara tre hylsor till gram.ingången. O-I-O (som hcb skrev).
Två hylsor till högtalaruttaget.
UKV. Dipolantenn 240-300 Ohm. (87,5-100 Mhz) alt. 1,5 meter enkel tråd.
Mellanvåg o Långvåg (inbyggd ferritantenn).
Kortvåg, enkel tråd, 5-10 meter inte så noga.
Nätspänning 110-220 Volt AC/DC
De kontrollspänningar som står i schemat gäller under drift med 220V nätspänning.
Använd 315mA säkringen. 400mA går också bra. Skillnaden är ju bara 85 mA. Båda gör sitt jobb om något händer.
Stearin kan du använda till rattskruvarna. Räcker med in liten droppe som täcker skruvtoppen.
Superlim hade jag använt till schassifästet om jag vore du.
blueint:
Det finns bara tre hylsor till gram.ingången. O-I-O (som hcb skrev).
Två hylsor till högtalaruttaget.
UKV. Dipolantenn 240-300 Ohm. (87,5-100 Mhz) alt. 1,5 meter enkel tråd.
Mellanvåg o Långvåg (inbyggd ferritantenn).
Kortvåg, enkel tråd, 5-10 meter inte så noga.
Nätspänning 110-220 Volt AC/DC
De kontrollspänningar som står i schemat gäller under drift med 220V nätspänning.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Eftersom högtalaren sitter bultad i skalet och mycket korta kablar så provkörde jag utan högtalare. Efter några sekunder börjar samtliga rör glöda så smått för att efter ca 10 sekunder sakta släckas.
Finns det chans att jag tar livet av rören genom att göra så här eller dör dom mest av värme?
Detta är med 220V inställt och direkt från väggen.
Då det skulle vara skönt att göra så få mätningar live som möjligt, är det någon av er som kan rekommendera några väsentliga mätpunkter på schemat?
Finns det chans att jag tar livet av rören genom att göra så här eller dör dom mest av värme?
Detta är med 220V inställt och direkt från väggen.
Då det skulle vara skönt att göra så få mätningar live som möjligt, är det någon av er som kan rekommendera några väsentliga mätpunkter på schemat?
Att köra utan högtalare är skadligt för slutröret (UL41), om volymen är uppskruvad.
Dock kan det inte påverka de andra rören. Synd att du inte blev varnad för detta, Magnus.
Gick säkringen sönder då?
Dock kan det inte påverka de andra rören. Synd att du inte blev varnad för detta, Magnus.
Gick säkringen sönder då?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Aj då.. hoppas hon klarade sig.. Nej det är inte någon annans fel än mitt. Jag är optimist, det gick bra.
Å andra sidan missade jag hela poängen med förra inlägget vilket är att säkringen gick nu också. Ber om ursäkt för det.
Sitter och läser schema och mäter lite över komponenter just nu. Självklart med pluggen ur väggen!
Återkommer i ärendet!
Å andra sidan missade jag hela poängen med förra inlägget vilket är att säkringen gick nu också. Ber om ursäkt för det.
Sitter och läser schema och mäter lite över komponenter just nu. Självklart med pluggen ur väggen!
Återkommer i ärendet!
@SM7CZR, Är det skadligt även om man spelar genom t.ex ett 8-ohms motstånd? Tänkte att den saknar induktans i någon nämnvärd omfattning.
Man bör ha impedansen på dummy-motståndet ungefär samma värde som högtalarens impedans, att köra 8 Ohm i ett system avsedd för 5 Ohm är ungefär lika fel som att använda 3 Ohm, frågan är vad gränsen är innan risk för självsvängning. En hint är att mäta på högtalaren och se vilken resistiv motstånd den har - håller man sig över denna men inte så många Ohm över 5 Ohm så bör man klara sig... tror heller inte det är något problem med trådlindad effektmotstånds eventuella induktans vid höga frekvenser då högtalare också blir utpräglad induktiv vid höga frekvenser.
En självsvängning behöver inte vara inom hörbara frekvenser utan kan vara från 20 KHz till flera MHz om man har otur...
En självsvängning behöver inte vara inom hörbara frekvenser utan kan vara från 20 KHz till flera MHz om man har otur...