Enkel, automatisk & säker laddmodul för DIY-projekt?
Enkel, automatisk & säker laddmodul för DIY-projekt?
Vilken typ av batterier & laddmodul skall man använda sig av för att det skall vara enkelt & billigt?
Finns det färdiga laddmoduler att köpa (gärna kina)?
Jag letar alltså efter något så att min robot kan söka upp laddstationen (uppsökningen sköter jag själv) men när den kopplar på sig på laddningen så skall det vara säkert för batterierna att stå på med laddningen "för länge" utan att vare sig ta skada eller börja brinna.
Vad skall jag använda mig av?
'Mycket tacksam för tips..
ps.
En ide jag hade, var att köpa en billig hand-dammsugare och plocka ut elektroniken. Dessa -verkar- kunna stå på laddningstationen hela tiden och jag tror att de ger tillräckligt med spänning för att kunna driva både motorer & mikroprocessorer. Men tänker att en laddmodul från kina borde bli billigare.
Tack!
Finns det färdiga laddmoduler att köpa (gärna kina)?
Jag letar alltså efter något så att min robot kan söka upp laddstationen (uppsökningen sköter jag själv) men när den kopplar på sig på laddningen så skall det vara säkert för batterierna att stå på med laddningen "för länge" utan att vare sig ta skada eller börja brinna.
Vad skall jag använda mig av?
'Mycket tacksam för tips..
ps.
En ide jag hade, var att köpa en billig hand-dammsugare och plocka ut elektroniken. Dessa -verkar- kunna stå på laddningstationen hela tiden och jag tror att de ger tillräckligt med spänning för att kunna driva både motorer & mikroprocessorer. Men tänker att en laddmodul från kina borde bli billigare.
Tack!
Re: Enkel,automatisk & säker laddmodul för DIY-projekt?
vad har du för batterier??
det skiljer stort på typ
det skiljer stort på typ
Re: Enkel, automatisk & säker laddmodul för DIY-projekt?
Jag kan byta till den typ som passar bäst & som ger bäst balans mellan enkelhet & pris.
Upp till 12volt är ett plus, men mågonstans vid 7-9 volt räcker.
Anledningen är helt enkelt:
Jag vill känna mig säker när min robot, som då är tänkt att stå stationerad i sommarstugan, kan sätta sig på laddning & glömma av sig. Så inte batterier/laddare/sommarstuga förstörs p.g.a. laddningen står på.
Vilken typ av batterier är inte så viktigt utan snarare att det framförallt är säkert, och på andra plats är billigt & enkelt.
Upp till 12volt är ett plus, men mågonstans vid 7-9 volt räcker.
Anledningen är helt enkelt:
Jag vill känna mig säker när min robot, som då är tänkt att stå stationerad i sommarstugan, kan sätta sig på laddning & glömma av sig. Så inte batterier/laddare/sommarstuga förstörs p.g.a. laddningen står på.
Vilken typ av batterier är inte så viktigt utan snarare att det framförallt är säkert, och på andra plats är billigt & enkelt.

Förslag:
* Blybatterier
* NiMH
* LiFePO4
Samt överström- och spänningsskydd, temperaturskydd och tidsbegränsning för laddaren.
* Blybatterier
* NiMH
* LiFePO4
Samt överström- och spänningsskydd, temperaturskydd och tidsbegränsning för laddaren.
Förklara gärna vad för fördelar & nackdelar ni ser med de olika typerna. Uppskattas väldigt om du, eller någon, vill ta sig tid att göra det!
Tack
Tack
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Spontant gillar jag att man slaktar enkla (massbilliga) grejor och använder delarna
Men om detta är din robot så kommer nog den att få mycket att göra och därmed dra. Men kanske det avtar
Men om detta är din robot så kommer nog den att få mycket att göra och därmed dra. Men kanske det avtar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja jag gillar tanken. Min ide var att köpa en billig handdammsugare & plocka isär den. Dessa sätts alltid i laddaren då de inte används och borde således vara säkra(?!).