Fel på IC's från Kina/Ebay?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hyperion

Fel på IC's från Kina/Ebay?

Inlägg av hyperion »

Vet ju att många drabbats utav fejkade kondingar osv men hur är det med IC's?

Jag har en ebay-säljare som jag brukar köpa en del IC's utav och har hittills aldrig stött på patrull.
Däremot har jag nu problem med de DS3231SN kretsar jag köpt av denna säljare. Har byggt ihop två breakoutmoduler och båda strular.

Dessa är RTC kretsar och den första modulen tickar på fint i ungefär två dygn sen på morgonen när jag tittar vad den visar för tid (varit igång hela tiden, inte körts på backup-batteri) så har den dragit sig nästan 45minuter. Istället för att visa 07:31 så visade den 06:45.

Testade då andra modulen igår. Den gick fint mellan 15:30 då jag programmerade den och visade fortfarande exakt rätt tid när jag gick och la mig 21:35. När jag kollade nu på morgonen så förväntade jag mig att se 05:30 men nix, denna visade 05:11

Har beställt 4st samples direkt från Maxim Integrated för att testa dessa. Är 99% säker på att det är någon andrahandssortering eller liknande som jag köpt från ebay. Vad tror ni? Vad har ni andra för erfarenheter?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Fel på IC's från Kina/Ebay?

Inlägg av Icecap »

Piratkopierade/felmärkta/kasserade kretsar är inget speciellt ovanligt om man köper på det vis.

Det finns exempel på att stora företag har köpt på "spotmarknaden" och fått dåliga grejer.

Och det behöver inte att vara din säljare som kränger dåliga grejer, det kan vara att din säljare är blåst först.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ja något galet är det helt klart. Tror inte de är piratkopierade men kasserade är nog ganska troligt.

Nä slut på att köpa sånt på Ebay. så stora mängder gör jag fan inte av med. En "bra deal" kan fort bli riktigt dålig... :( Nu klarade jag mig billigt undan då jag inte köpt mer än 50st och inte hunnit använda några utöver de testmoduler jag gjort.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Piratkopierade komponenter kan vara svårt. Jag har hört om dioder som visat fina mätresultat men med kortare livlängd än originalet. Därav kanske man också ska se upp om någon mätning visar på resultat bättre än vad databladet anger vilket kan antyda att det är en annan komponent. Sedan fuskas det säkert med andra saker än kisel också.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag hade problem med någon form av "dålig" eBay klocka förut.

Se här.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det är inte så att du haft strömavbrott på grund av t.ex. åska.
Här har strömmen kommit och gått de senaste dagarna.....
:humm: mystiskt annars att den går fel då du inte tittar.....

Swech
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Nej det är inte problemet, de har dessutom varsitt CR2032 som backup-batteri och det fungerar fint att bryta Vcc långa stunder och sedan slå på det igen. Den tappar inte inställningarna.
Blir intressant att testa med "riktiga" chip.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du betalade 8kr och 13öre... inklusive frakt från kina.

Du kan också köpa den för 83,50 + moms + frakt från Elfa?

Du kan ju köpa 1 extra från Ebay och ändå ha ett pris som är billigare än Elfa. Ganska mycket billigare.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag köpte 50st, och hittills har 2 av 2 varit "dåliga" antar att resterande är lika kassa, kan ju inte riskera sånt så inge mer ebay för kretsar.
opampen

Inlägg av opampen »

Har inte råkat illa ut, köpt bl.a. lysdioder från Kina och dessa har funkat bra. Men det beror på vad det är och har man otur så kan det var bluff.

Någon jämförde med Elfa och andra leverantörer, det är väl så om det är allt för billigt kan man ju misstänka att det inte är helt rätt. Behöver ju dock inte alltid vara så. Men jag köper hellre från Elfa, Bihab eller annan leverantör som känns säker! Även om priset är 10ggr. högre. Vill slippa den risken med dåliga komponenter. Man ska inte var småsnål och tid är också pengar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Frågan är ju vilken risk man vill ta. Är det ett hobbyprojekt är 50 kretsar en hel del - men de kan å andra sidan vara så billiga per styck att det kan vara värd att ta chansen, det kan ju faktisk vara att det är verkliga kretsar som fungerar utmärkt - men ändå är fantastisk billiga.

Är det saker som måste fungera är priset för en komponent inte alls i paritet med priset för att skaffa en billig komponent, montera den, upptäcka felet, testa en annan komponent, upptäcka felet och till slut köpa och montera en OK komponent.

Slutresultatet blir ju ändå att man får köpa en komponent till "full" pris - och man har kastat bort en massa värdefull tid och lite pengar på dåliga komponenter. Tiden är oftast svårast att undvara.

Så det är en värdering från fall till fall om man vill chansa eller inte.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Anledningen till att jag köpte 50 var att jag var så nöjd med funktionerna denna krets hade och hur lätt den var att arbeta med. Så eftersom jag hade skrivit ett eget bibliotek till den så tänkte jag att jag kunde köpa på mig ett gäng så har jag den som min "go-to" RTC för diverse framtida projekt.
Att köpa 50st till vanligt Mouser-pris etc. bara för att det är "bra att ha" är inte så billigt och därmed inte aktuellt. Får köpa om/när jag behöver helt enkelt.
opampen

Inlägg av opampen »

Ja, visst kan det vara bra komponenter också! Det är en avvägning där.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Fick mina samples direkt från Maxim Integrated i måndags och det verkade fungera och därmed bekräfta att det var något fel med chippen från Ebay.

Men icke!
Igår när jag kom hem så hade RTC:n hoppat drygt 20minuter bakåt. Något är lurt och jag har inte lyckats hitta vafan det kan vara. Ingenstans i testprogrammet har jag någon kod för att skriva till chippet. Hmm får fortsätta felsöka detta men frågan är vart man ska kolla...
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Du skriver inget till register 10h som styr kalibreringsvärdet för kristallen?

Annars får du skriva ett program som loggar tiden och plottar den som en graf för att se om klockan driver linjärt eller hoppar i tid.

/// Marcus
Skriv svar