Bygga in säkerhet i arduino projekt.
Re: Bygga in säkerhet i arduino projekt.
Å andra sidan så kan jag tänka mig att när du kapar och klyver så har du nog koll på vad som händer och kan ju då stoppa rörelserna själv så det inte händer nåt.
Kan vara bra att lägga in kontroller under utförande att inget av det som förkontrollerna sökt av ändrat sig senare. Då bör man stanna maskinen.
- Krille Krokodil
Och hur många liv gick till spillo i arbetsplatsolyckor bara i Sverige när vi saknade alla de fina möjligheternablueint skrev:wp: Therac-25 är ett klassiskt exempel på att säkerhet-med-mjukvara inte är något bra. Den förstörde livet för ett antal patienter 1985 - 1987.
med elektrisk, elektronisk och mjukvaruvbaserad säkerhet? Tror vi låg på 500 döda/år i första
halvan av 1900-talet. Vi hade ett par avklippta fingertoppar för 5 år, sedan dess tror jag inte vi
har haft något som har gett bestående men, på 70-talet hade sådant hänt varje månad på en
liknade pressindustri, tex dubbelkommandon på den tiden kunde operören enkelt manipulera för
för att förbättra sitt ackord. Tex ABB/Jokabs dörrsensor Adam & Eva är ett kodat par, så den (gamla
goda) tiden när man som tekniker kunde stoppa en lös hane i för att gå förbi skyddet är förbi med det
systemen...
ABB/Jokabs handbok för maskinsäkerhet innehåller massor av matnyttigt:
http://www05.abb.com/global/scot/scot20 ... 1C3402.pdf
Man bör helst ha mekanisk och elektrisk säkerhet i botten. Mjukvaran bör vara bonus, inte den enda spärren.