Hej!
Har ett par Transduktor toroider som jag funderar på om jag skulle kunna använda till ett förstärkarbygge. Jag misstänker att dom inte riktigt räcker till för en 50W klass-A förstärkare, men det vore ju praktiskt om dom skulle funka. Problemet är att jag inte kan hitta några uppgifter om dom. Enda märkningen som finns på dom är "Transf Nr: 6018". Någon som vet lite mer om dom?
Toroidtransformator
Re: Toroidtransformator
Inga symboler eller liknande på någon etikett eller någon annanstans?
Fota trafon i sig och ev. märkningar så är det lättare för någon att känna igen.
Fota trafon i sig och ev. märkningar så är det lättare för någon att känna igen.
-
Siffrorna säger inget.
Bild,
mått
vikt
så kan vi börja gissa vad som är primär/sekundär.
Sedan kan man mäta tråddiametern för att gissa till sig utströmmen, annars är vikten ett bra komplement. för att beräkna VA.
utspänningen får du såklart mäta upp.
Bild,
mått
vikt
så kan vi börja gissa vad som är primär/sekundär.
Sedan kan man mäta tråddiametern för att gissa till sig utströmmen, annars är vikten ett bra komplement. för att beräkna VA.
utspänningen får du såklart mäta upp.
Uppgifterna, så exakt jag kan:
Vikt ca. 2,1 kg
Dia. ca. 114/41 mm
Höjd ca. 57 mm
2 gula kablar ca. 0,34 mm²
2 röda kablar ca. 2,6 mm²
Made by TRANSDUKTOR SWEDEN
TRANSF. NR 6018
Osso igelkotten förståss...
Skall se om jag kan fixa en bild oxo...
Vikt ca. 2,1 kg
Dia. ca. 114/41 mm
Höjd ca. 57 mm
2 gula kablar ca. 0,34 mm²
2 röda kablar ca. 2,6 mm²
Made by TRANSDUKTOR SWEDEN
TRANSF. NR 6018
Osso igelkotten förståss...
Skall se om jag kan fixa en bild oxo...
-
Gula = primär
Röda = sekundär
vikten antyder runt 160VA, det är för lite för en 50W klass A steg.
Räkna med 200-250W effektförbrukning, och därför behöver trafon vara på ca 400 VA eftersom man vid kapacitiv belastning som en likriktare + glättningskonding bara kan få ut ca 60% av VA innan trafon går för varm.
Sedan vet jag inte om spänningen duger, 2,6 mm2 ger ca 7A sekundärström, så 160/7 = ca 22-23V . Det ger inte 50W i 8 ohm direkt men nästan, om det är en bra design.
Det är om du seriekopplar två trafos, då får du ca 320VA och 2*22V.
Det går inte heller om det är så att du vill ha klass A hela vägen, 22V ger 32V och det ger rätt bra uteffekt och därmed hög effekt i klass A.
Däremot om du tingar lite på klass A och kör lite lägre tomgångström, säg att steget går i klass A upp till ca 25W och därefter AB då klarar du det ok. Så gör de flesta utom de värsta förstärkartillverkarna.
50W klass A är mycket.
Röda = sekundär
vikten antyder runt 160VA, det är för lite för en 50W klass A steg.
Räkna med 200-250W effektförbrukning, och därför behöver trafon vara på ca 400 VA eftersom man vid kapacitiv belastning som en likriktare + glättningskonding bara kan få ut ca 60% av VA innan trafon går för varm.
Sedan vet jag inte om spänningen duger, 2,6 mm2 ger ca 7A sekundärström, så 160/7 = ca 22-23V . Det ger inte 50W i 8 ohm direkt men nästan, om det är en bra design.
Det är om du seriekopplar två trafos, då får du ca 320VA och 2*22V.
Det går inte heller om det är så att du vill ha klass A hela vägen, 22V ger 32V och det ger rätt bra uteffekt och därmed hög effekt i klass A.
Däremot om du tingar lite på klass A och kör lite lägre tomgångström, säg att steget går i klass A upp till ca 25W och därefter AB då klarar du det ok. Så gör de flesta utom de värsta förstärkartillverkarna.
50W klass A är mycket.
-
Koppla in 230V på de gula trådarna.
Mät upp spänningen på de röda förmodligen mäter du runt 20V.
Skulle tro att 6018 står för 18V på sekundärsidan. Det innebär att den ger 18V vid märkström. När du inte tar ut så mycket ström får du högre spänning.
Du bör kunna ta ut så mycket ström att du kan mata en 50W förstärkare om spänningen är rätt. Mät först! Tala också om mera information om förstärkarna.
Mät upp spänningen på de röda förmodligen mäter du runt 20V.
Skulle tro att 6018 står för 18V på sekundärsidan. Det innebär att den ger 18V vid märkström. När du inte tar ut så mycket ström får du högre spänning.
Du bör kunna ta ut så mycket ström att du kan mata en 50W förstärkare om spänningen är rätt. Mät först! Tala också om mera information om förstärkarna.
Tackar så mycket för hjälpen!
Har i och för sig tänkt använda två trafos (en trafo per kanal), men misstänkte att de kunde vara lite klena. Skall koppla in dom och se vad de ger för spänning ut.
Tänkte ta i lite extra och ha 50W i klass A när jag ändå bygger. Vill därför inte snåla och ligga på gränsen...
Det skall bli en First Watt F5 Turbo V2, är det tänkt...
Tack igen!
Har i och för sig tänkt använda två trafos (en trafo per kanal), men misstänkte att de kunde vara lite klena. Skall koppla in dom och se vad de ger för spänning ut.
Tänkte ta i lite extra och ha 50W i klass A när jag ändå bygger. Vill därför inte snåla och ligga på gränsen...
Det skall bli en First Watt F5 Turbo V2, är det tänkt...
Tack igen!