Designkritik OP-amp PCB

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
bobobo

Designkritik OP-amp PCB

Inlägg av bobobo »

Hej
Jag är väldigt nybörjare på det här med krets- och kretskorts-design, men nu behöver jag en funktion och tänkte försöka mig på att skicka ett kort på tillverkning.

Jag behöver generera en sinus- och en cosinus-signal för att driva tre resolvrar på min cnc-fräs. (tidigare frågeställning här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=72826)

Signalen skall vara 12Vp-p 4,5kHz.
Jag har provat att lösa mitt behov med en funktionsgenerator (aliexpress.com/..High precision 2-4-TFT Digital Dual channel DDS Signal generator Arbitrary waveform generator/)
Dock orkar den inte driva mer än en resolver och jag har 3st (ev. 4) så jag behöver en förstärkning. Om jag ändå gör ett kort för förstärkningen tänkte jag det var lika bra att försöka sig på att skapa signalen på samma kort.

Funktionsgeneratorn har 50ohm utgångsimpedans och när jag ställer in den på 20Vp-p amplitud så blir utspänningen till resolvern c:a 10vpp. Om jag mäter resistansen i resolverns lindning med multimetern visar den c:a 70ohm.

Jag har rakt av kopierat en konstruktion av quadrature oscillator från nätet: (sound.westhost.com/articles/sinewave.htm#s61 figur 7)
Jag har sedan med Texas Tina-Ti spice simulator testat mig fram med olika komponentvärden för att åstadkomma 6Vp-p 4,5kHz. Därefter har jag på egen hand lagt till ett förstärkarsteg med en kraftig OP (OPA547T) och förstärkning på 2. Gick även att få till 12Vpp direkt från första kretsen och en spänningsföljare med förstärkning 1 därefter. Skulle det vara någon fördel/nackdel?, eller ännu lägre amplitud i första steget?

Motordrivstegen som sedan skall läsa utsignalen från resolvrarna förutsätter att exciteringssignlen (dvs den som skapas av mitt kort) till resolvrarna svänger +-6v runt jord.
Spänningsmatningen till mitt kort skulle enl simuleringarna behöva vara c:a +-8V. Jag hade tänkt att lösa det med hjälp av två st LM2596 DC-DC moduler jag tidigare köpt på ebay, men nu insåg jag att de har gemensam Gnd på in och ut så då går väl inte det... Något förslag på hur jag ska strömförsörja? Förslag på någon enkel kretslösning jag kan bygga in på mitt kort? Maskinens elsystem är 24V.

Och som sagt i rubriken så är jag tacksam för synpunkter på mitt schema och layout. Lätt att göra fel som att allt är spegelvänt, att man inte kommer åt att löda eller liknande. T.ex. blev jag nyss fundersam på om det var smart att routa de hålmonterade komponenterna på ovansidan, eftersom man löder dem på undersidan, men det ska väl gå bra när man skickar för tillverkning för då blir väl hålen genompläterade? Tänkte använda oshpark om ni inte har bättre förslag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 1 augusti 2014, 02:28:55, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
farskost

Re: Designkritik OP-amp PCB

Inlägg av farskost »

Du bör lägga på avkopplingskondensatorer på alla operationsförstärkare, en kondensator på 100 nF eller större till jord från varje matningspinne. Dessa ska du lägga så nära matningspinnen som möjligt och helst låta matningsspänningen gå genom anslutningspadden. Dina två stora operationsförstärkare kan vilja ha större kondensatorer parallellt med den lilla 100 nF, 10 uF är rekommenderat enligt databladet.
Lägg gärna någon större elektrolyt eller tantalkondensator mot jord direkt efter skruvplinten för inkommande spänning, för att få en stabilare matningsspänning på kortet.

Beställda kort har i regel genompläterade hål, så du kan lägga de hålmonterade komponenterna på vilken sida du så önskar.

Gällande matning så borde du titta efter DC-DC som antingen är isolerade eller som har +/- utspänning.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Tack för synpunkterna.
Jag trodde avkopplingskondensatorer mest var för digitala kretsar och inte gjorde så stor nytta vid så här långsamma signaler, men det är ju lätt att lägga till så det ska jag göra.

Jag hittade denna dc-dc modulen, men det står olika uppgifter om vilken inspänning den tål... Är det rimligt att den skulle vara byggd för 3-6v in? Är det inte troligare att 3.5-30v som det står i rubriken är den riktiga uppgiften?
http://www.prodctodc.com/dc-35v30v-to-4 ... -p-69.html

Ett annat alternativ är två sådana här, men det blir ju lite dyrare:
http://www.seeedstudio.com/depot/PNMini ... -1914.html
https://www.kickstarter.com/projects/pn ... dule-for-m
farskost

Inlägg av farskost »

Det står step up/boost i beskrivningen så inte orimligt att den faktiskt bara klarar 6 V in, tyvärr.
Skriv svar