Mycket tråkigt att höra, det där hände även mig med ett 32 GB Sandisk kort med bilder från ett bröllop där jag var anlitad som fotograf. Jag lyckades dock rädda det kortet, min Kingston minneskortsläsare kunde inte känna igen det. Men med programvaran Ontrack EasyRecovery Enterprise så kunde jag göra en råavläsning trots att enheten saknade enhetsbokstav. Den råavläsningen sparade jag som en image och sedan så skrev jag hela den image filen till ett fungerande 32 GB kort. Efter det kunde jag köra verktyget som söker efter förlorade filer i nyss nämda programvara. Jag lyckades rädda samtliga bilder! Detta fungerade även på ytterligare två minneskort som gått sönder för mig under samma uppdrag. Jag har även hittat felkällan. Det var en billig kina minneskortläsare som jag tidigare använt innan jag köpte en Kingstonläsaren. Där var spänningsregulatorn inte riktigt frisk, märkligt nog så gick inte mina totalt tre minneskort sönder förens någon vecka senare. Så därför vill jag varna för billiga dåliga kina-ebay minneskortsläsare, det är rena skiten även om de kan fungera ett tag.netrunner skrev:Jag förlorade nyss 1600 bilder från en resa i Dubai / Tokyo. Ett 10-tal av bilderna skulle förstoras och ramas in. Bland annat en jakt-falk i öknen.
Med bara 5 bilder kvar på kortet så väljare jag att radera 3 kort. Kameran säger då "card error" ... och 5 olika kortläsare kan inte alls hitta kortet. Kortet köpt på Dustin och troligen inte en pirat-kopia.
Försök att läsa kortet i SPI-läge med en arduino + SD-sköld misslyckas (även om det hade gått hade det tagit 44 dagar att läsa ur bilderna ... en tid jag är beredd att vänta). Datat finns nog kvar i kortet men kontrollerna på kortet är troligen korrupt.
Jag har en känsla av att detta drabbar micro-SD kort oftare. Man kan ju tycka att det är smart att bara köpa sådana då det går att använda dom tillsammans med adapter för att få full-SD-korts-storlek. Kanske är dom känsligare för ESD / luftfuktighet /mekanisk påverkan? Kontaktblecken är i alla fall fria att röra på micor-SD, på ett vanlig SD-kort är dom skyddade.
Testar att köpa denna från Ebay för att se om den går att använda som bakupplösning via mobiltelefonen / surfplattan. Syftet är att man under kvällen kan kopiera bilder från ett kort till ett annat eller till telefonens minne.
http://www.ebay.com/itm/310978446278
Trasigt sd-kort?
Re: Trasigt sd-kort?
Förr när man fotade med film hade man ju i bästa fall 40 bilder på en rulle (jag laddade svart-vitt själv ett tag och då klämde man in mer än 36), och jag har fått för mig att de flesta fotografer undvek att framkalla alla rullar i samma vända (just för att inte riskera att bli av med alla bilder i ett svep).
Idag med digitalt har latmasken tagit över de flesta och de vill ha ett enda stort minneskort som rymmer så många bilder som möjligt. Då händer sånt där ibland. Man får väga risken mot besväret med att köra med flera mindre kort. Nu med SD-korten är det lite fippligt att byta kort, jag gillar de gamla Compact Flash som har har till min D70. Där är det jättesmidigt att byta kortet tycker jag.
Idag med digitalt har latmasken tagit över de flesta och de vill ha ett enda stort minneskort som rymmer så många bilder som möjligt. Då händer sånt där ibland. Man får väga risken mot besväret med att köra med flera mindre kort. Nu med SD-korten är det lite fippligt att byta kort, jag gillar de gamla Compact Flash som har har till min D70. Där är det jättesmidigt att byta kortet tycker jag.
SD-kort är i en perfekt storlek tycker jag, dessutom slipper man risken att böja stiften i kortläsaren som jag läst att många haft problem med. Då menar jag kortläsaren i kameran i förstahand.
Om man som som jag fotar i råformat och har en nikon d600 så får jag plats med 595 bilder på ett 32 gb minneskort. Om jag dessutom vill spara lite filmsnuttar i full hd så springer gigabyten i väg väldigt fort. Oftast sparar jag därför filmklipp på minneskort nr2 i kameran.
Nåväl hjälpte mitt tips netrunner som har stora problem med sitt minneskort? Du får gärna förklara mer ingående hur ditt fel uppenbarar sig. Skrivskydda ditt kort innan du gör något mer.
Om man som som jag fotar i råformat och har en nikon d600 så får jag plats med 595 bilder på ett 32 gb minneskort. Om jag dessutom vill spara lite filmsnuttar i full hd så springer gigabyten i väg väldigt fort. Oftast sparar jag därför filmklipp på minneskort nr2 i kameran.
Nåväl hjälpte mitt tips netrunner som har stora problem med sitt minneskort? Du får gärna förklara mer ingående hur ditt fel uppenbarar sig. Skrivskydda ditt kort innan du gör något mer.