Seriekoppla zenerdioder.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Seriekoppla zenerdioder.

Inlägg av hassefikonkasse »

Jag satt och kollade lite på glimlampor pga Agfamatics projekt och hamnade på detta schema.
Det jag undrar över är dioderna D2, D3 och D4. När switchen är sluten ligger utgången på 240V och
öppen 320V. Kan man alltså kombinera olika värden för att nå ett önskvärt sammanlagt värde eller
är skälet att zener med lägre volttal har högre precision/drift? Har Googlat med inte riktigt funnit
någon förklaring på just detta, motstående och ensamma ja men inte i serie med olika värde.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Seriekoppla zenerdioder.

Inlägg av Icecap »

Om du hade kollat vilka zenerdioder man kan köpa hade det givit sig ganska snabbt.

* Jepp, man kan seriekoppla dom på detta vis och därmed addera ihop spänningarna.
* Nu vet jag inte vad du menar med "volttal" men en zenerdiod är mest temperaturstabil vid en spänning runt 6V. Zener-knäet är som alltid beroende på strömmen men noggrannheten blir inte bättre eller sämre på detta vis.

Sedan kan det komma in en sak som du kanske inte tänker på: effekten. En zenerdiod med 120V över sig ska inte ha många mA genom sig innan effekten blir kännbar.

Högsta spänningen man kan köpa zenerdioder på hos ELFA är 200V och vill man ha 240V måste man dela upp detta och då verkar två st. 120V att vara en vettig lösning. Men obelastat blir det totalt ~1,7W som eldas upp i zenerdioderna, alltså 0,85W i vardera.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det går utmärkt att seriekoppla zennerdioder, det är oftast enda sättet att få till vissa totalzennespänningar.
Men det ökar kortytan och kostnaden samt sänker MTBF men minskar effekttålighetskravet, så är både nackdelar och fördelar.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Tack båda två då förstår jag lite bättre. Jag har sett dom användas i transistor regulatorer då
kopplade till basen på trissan för att reglera ner spänning till ett bestämt volttal, ja kanske minus 0.7v då.
I det fallet borde det väl vara möjligt att minska effektkravet på dioden och istället lägga det på trissan?

Edit: menar alltså på en emitterföljare.
Senast redigerad av hassefikonkasse 1 augusti 2014, 12:49:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Exakt!
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Använde flera zenerdioder i serie i 110V regulatorn som jag har i en tidigare tråd så det fungerar,
men de ville brusa lite.
Skriv svar