SODIMM DDR3 4GB 1600MHz vs 1066MHz
- lillahuset
- Gått bort
SODIMM DDR3 4GB 1600MHz vs 1066MHz
Jag har köpt mer minne till min ThinkPad.
I original är det 1066MHz RAM men sökning på nätet ger att 1333MHz också ska fungera, men naturligtvis bara vid 1066MHz.
I ett ovanligt anfall av optimism tänkte jag att då går det väl med 1600MHz också. Men det gjorde det inte.
Var det enfaldigt att tro att 1600MHz skulle fungera? Eller bör det fungera?
I original är det 1066MHz RAM men sökning på nätet ger att 1333MHz också ska fungera, men naturligtvis bara vid 1066MHz.
I ett ovanligt anfall av optimism tänkte jag att då går det väl med 1600MHz också. Men det gjorde det inte.
Var det enfaldigt att tro att 1600MHz skulle fungera? Eller bör det fungera?
Re: SODIMM DDR3 4GB 1600MHz vs 1066MHz
>Var det enfaldigt att tro att 1600MHz skulle fungera? Eller bör det fungera?
Att använda minnen med olika hastighet tillsammans kan vara omöjligt.
Fungera enbart 1600MHz minnen ?
Att använda minnen med olika hastighet tillsammans kan vara omöjligt.
Fungera enbart 1600MHz minnen ?
- lillahuset
- Gått bort
Enbart 1600MHz modulen ipluggad fungerar inte heller. I slot0 som det ska vara.
Min erfarenhet av DDR3-minnen är bara som konsument. Däremot har jag lång erfarenhet av snabb digital elektronik, DSP, FPGA, asynkrona minnen, processorer etc. Vanligen är det inget problem att använda en snabbare krets än vad som behövs. Men som sagt, DDR3-minnen kanske är kinkigare.
Min erfarenhet av DDR3-minnen är bara som konsument. Däremot har jag lång erfarenhet av snabb digital elektronik, DSP, FPGA, asynkrona minnen, processorer etc. Vanligen är det inget problem att använda en snabbare krets än vad som behövs. Men som sagt, DDR3-minnen kanske är kinkigare.
Kanske dess inbyggda klock-DLL som bara fungerar inom vissa frekvensområden?
(om jag minns DDR dokumentationen korrekt)
(om jag minns DDR dokumentationen korrekt)
Jag tror det är för att begränsa uppgraderingsmöjligheterna lite, till fördel för de lite vassare modellerna.
- lillahuset
- Gått bort
Jaha, ytterligare en illusion fattigare.
Den vänliga personalen på Alina lät mig byta 1600MHz modulen mot en 1066MHz modul med 150kr emellan.
Det verkade fungera med 1066MHz. Men näe, bara nästan. Nu fick jag konstiga meddelanden vid boot.
Efter lite sökning på nätet får jag veta att Corsair-moduler av någon anledning inte fungerar bra i ThinkPad X200. Suck.
I min första X200s har jag 4+2G installerat. Fungerar perfekt. I båda datorerna. Corsair-modulen fungerar inte i någon.
Man skulle kunna tycka att PC-branschen borde vara såpass mogen att komponenters fabrikat inte ska spela någon roll. Naivt? Tydligen.
Den vänliga personalen på Alina lät mig byta 1600MHz modulen mot en 1066MHz modul med 150kr emellan.
Det verkade fungera med 1066MHz. Men näe, bara nästan. Nu fick jag konstiga meddelanden vid boot.
Efter lite sökning på nätet får jag veta att Corsair-moduler av någon anledning inte fungerar bra i ThinkPad X200. Suck.
I min första X200s har jag 4+2G installerat. Fungerar perfekt. I båda datorerna. Corsair-modulen fungerar inte i någon.
Man skulle kunna tycka att PC-branschen borde vara såpass mogen att komponenters fabrikat inte ska spela någon roll. Naivt? Tydligen.
-
limpan4all
Dom där småmodulerna finns väl i både 1,35V 1,5V och 1.8V utföranden och inga spänningsinställningar i BIOS
Japp, jag har också fått fel...
Japp, jag har också fått fel...
- lillahuset
- Gått bort
Enligt wikipedia är det 1,25V, 1,35V och 1,5V. Ingen inställning i BIOS.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ddr3
Någon som är intresserad av en 4GB 1066MHz minnesmodul från Corsair?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ddr3
Någon som är intresserad av en 4GB 1066MHz minnesmodul från Corsair?
Alina borde kunna sälja minnen som fungerar i en viss maskin.
Jag skulle reklamera. För övrigt tycker jag att Alina är OK.
Jag skulle reklamera. För övrigt tycker jag att Alina är OK.
Hej
Innan du uppgraderar, har du installerat senaste BIOS-versionen? Det kan vara där som problemet sitter. Har du tittat exakt vad du har för minne med CPU-Z innan du sätter i din extra modul? Det kan vara bra att veta hur datorn uppfattar vad det är för minne, istället för att enbart läsa på ditt befintliga minne.
I fall du går bet så finns detta forum speciellt för oss Thinkpadinister
http://forum.thinkpads.com/
Innan du uppgraderar, har du installerat senaste BIOS-versionen? Det kan vara där som problemet sitter. Har du tittat exakt vad du har för minne med CPU-Z innan du sätter i din extra modul? Det kan vara bra att veta hur datorn uppfattar vad det är för minne, istället för att enbart läsa på ditt befintliga minne.
I fall du går bet så finns detta forum speciellt för oss Thinkpadinister
http://forum.thinkpads.com/
Ytterligare en sak jag kom på, Corsair har livstids garanti. Nu kanske du har butiksgaranti kvar men förklara problemet för dom och hör vad de säger. Jag har bytt en modul med 2 GB DDR2 minne utan problem där.
"Let the Corsair Configurator Recommend the Right Module for Your System"
http://www2.corsair.com/retailer/default.aspx?rid=13251
Att det finns sådana sidor från alla minnestillverkar ?
Antyder att vilket minnesmodul som passar är svårt att veta .
http://www2.corsair.com/retailer/default.aspx?rid=13251
Att det finns sådana sidor från alla minnestillverkar ?
Antyder att vilket minnesmodul som passar är svårt att veta .