Trasigt sd-kort?
Trasigt sd-kort?
Har en Samsung xcover2 som inte verkar känna av sd-kortet. Lite märkligt då jag har formaterat det i telefonen och den säger att det är tomt. Står inställt att det ska spara på kortet men av nån anledning gör det inte det. Så fort jag tar en bild säger den att minnet är fullt och jag måste plocka bort filer. Är det bara telefonen som behöver en uppdatering?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Trasigt sd-kort?
Då får du knacka på hos grannen och se OM det går att läsa/skriva på kortet då.
Jag har ett gammalt SD-kort (iofs micro, men det är ju samma ungefär) som beter sig sådär. Det går att formatera utan felmeddelande men det går inte att skriva nåt till det. Kortet är rätt gammalt så jag har tagit för givet att det är "slutkört" (det är ett gammalt 1 GB kort och vi har större kort i alla mobilerna numera, tog fram det när jag hade köpt en liten "spionkamera" att sätta på vattenraketer men köpte ett par nya 4 GB istället).
Jag förlorade nyss 1600 bilder från en resa i Dubai / Tokyo. Ett 10-tal av bilderna skulle förstoras och ramas in. Bland annat en jakt-falk i öknen.
Med bara 5 bilder kvar på kortet så väljare jag att radera 3 kort. Kameran säger då "card error" ... och 5 olika kortläsare kan inte alls hitta kortet. Kortet köpt på Dustin och troligen inte en pirat-kopia.
Försök att läsa kortet i SPI-läge med en arduino + SD-sköld misslyckas (även om det hade gått hade det tagit 44 dagar att läsa ur bilderna ... en tid jag är beredd att vänta). Datat finns nog kvar i kortet men kontrollerna på kortet är troligen korrupt.
Jag har en känsla av att detta drabbar micro-SD kort oftare. Man kan ju tycka att det är smart att bara köpa sådana då det går att använda dom tillsammans med adapter för att få full-SD-korts-storlek. Kanske är dom känsligare för ESD / luftfuktighet /mekanisk påverkan? Kontaktblecken är i alla fall fria att röra på micor-SD, på ett vanlig SD-kort är dom skyddade.
Testar att köpa denna från Ebay för att se om den går att använda som bakupplösning via mobiltelefonen / surfplattan. Syftet är att man under kvällen kan kopiera bilder från ett kort till ett annat eller till telefonens minne.
http://www.ebay.com/itm/310978446278
Med bara 5 bilder kvar på kortet så väljare jag att radera 3 kort. Kameran säger då "card error" ... och 5 olika kortläsare kan inte alls hitta kortet. Kortet köpt på Dustin och troligen inte en pirat-kopia.
Försök att läsa kortet i SPI-läge med en arduino + SD-sköld misslyckas (även om det hade gått hade det tagit 44 dagar att läsa ur bilderna ... en tid jag är beredd att vänta). Datat finns nog kvar i kortet men kontrollerna på kortet är troligen korrupt.
Jag har en känsla av att detta drabbar micro-SD kort oftare. Man kan ju tycka att det är smart att bara köpa sådana då det går att använda dom tillsammans med adapter för att få full-SD-korts-storlek. Kanske är dom känsligare för ESD / luftfuktighet /mekanisk påverkan? Kontaktblecken är i alla fall fria att röra på micor-SD, på ett vanlig SD-kort är dom skyddade.
Testar att köpa denna från Ebay för att se om den går att använda som bakupplösning via mobiltelefonen / surfplattan. Syftet är att man under kvällen kan kopiera bilder från ett kort till ett annat eller till telefonens minne.
Jag har haft ett 16G samsung microSD som pajade, telefonen blev tossig med det i, men det gick att formattera, däremot så hängde sej kopieringen om man försökte fylla det med data..
Lider med dig, väldigt tråkig situationnetrunner skrev:Jag förlorade nyss 1600 bilder från en resa i Dubai / Tokyo. Ett 10-tal av bilderna skulle förstoras och ramas in. Bland annat en jakt-falk i öknen.
Kan detta vara något tror du? http://www.technilab.se/prisinfo/prisin ... minnen.htm
Vet inte hur seriösa de är, du kanske för göra lite efterforskning själv, men det låter billigt för att återställa ett SD-kort.
Är nog kanske bara köpa nytt kort då. Är ett micro-kort och det har ju nåra år på nacken.
För den gemene Svensson = bara att glömma. För något storföretag säg Ibas eller dylika ev möjligt, i alla fall i teorin. Vet man uppbyggnad av kretsarna i det och vilka och hur de är kopplade så är det "bara" att koppla förbi en söndrig kontrollkrets och tex emulera en fullt fungerande istället eller så. Men då får man ha ordentlig insikt i detta och företagen som tillverkar korten säger förstås inte ett dyft.blueint skrev:Hur är möjligheterna att öppna och tanka ut förbi styrkretsarna?
Är däremot minnesdelen i sig fubr så är det en helt annan sak och förmodligen rätt kört.
I Netrunners fall, och om det var extremt viktiga bilder, så hade jag skickat i väg den till tex Ibas som man vet är väldigt seriösa, om de tar flash kort vls, för är det något ens lätt oseriöst företag så kan det ge mer skada än nytta. Då det sedan inte handlar om en hårddisk på några Terabyte så blir summan säkerligen också lägre.
Det finns en mer brutal metod om man har utrustning, kunskap och tid. De-cappa minneschippet och läs av elektrongroparna direkt.
Då är det enklare att hoppa in i tidsmaskinen, åka tillbaka och i hemlighet byta ut kortet, mot ett nytt.
Nytt kort men samma problem. Tömt ut lite appar och annat och skapat minne där men det verkar som att den lägger kort både i kortet och internminnet