Förlänga hörlurskontakt med switch?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
quizz_kid

Förlänga hörlurskontakt med switch?

Inlägg av quizz_kid »

Jag har en liten förstärkarkrets med kontakt för hörlurar som jag skulle vilja förlänga. Bilder nedan

Bild

Bild

Nu undrar jag hur man går tillväga? Vart sitter själva switchen som stryper ljud>högtalare när man kopplar in en 3.5mm-plugg, på 3.5-kontakten eller någon annan stans på kortet? Om den sitter på själva kortet, betyder detta att jag kan använda vilken vanlig stereo-kontakt som helst och bara förlänga med lite lödning?

Vilka lödpunkter är vilka? Är detta något att utgå från?:
https://learn.sparkfun.com/tutorials/co ... connectors

Tacksam för svar
//Quizz
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Förlänga hörlurskontakt med switch?

Inlägg av MadModder »

Själva brytningen sker inuti det svarta jacket. Det är två metalltungor som trycks undan när man pressar in hörlurskontakten så att två pinnar förlorar kontakten med två andra. Det går alltså inte att förlänga med hörlurskabel och bibehålla brytfunktionen. Har du en kontakt instoppad är det alltid hörslursljud.
Du måste löda loss kontakten och förlänga alla ledare, och använda samma kontakt (eller en med motsvarande funktion) i andra änden av kabeln. Det ser ut att vara fem ledare totalt.

Du kan också skära av kopparbanorna till de två mittre pinnarna bak på kontakten och sätta en tvåpolig strömbrytare där för att slå av och på högtalarna. Nackdelen blir då att hörlurarna får ljud också när högtalarna spelar.
Men då kan du förlänga med vilken hörlurskabelsförlängare som helst.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Kan du inte bara löda av kontakten och sätta en kabel på den? Om du använder krympslang och smältlim så borde det hålla rätt bra. :)

Edit: Skulle vara kul att designa en krets som emulerar switchens beteende men som styrs av hörlurarnas impedans. Borde inte vara allt för svårt.
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

MadModder skrev: Du måste löda loss kontakten och förlänga alla ledare, och använda samma kontakt (eller en med motsvarande funktion) i andra änden av kabeln. Det ser ut att vara fem ledare totalt.
Tack för snabbt svar. Fråga, om jag förlänger med en likadan kontakt(brytfunktion), så behöver jag inte löda av befintlig kontakt, har jag rätt? Är inte så duktiga på avlödning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du kan stoppa i en lös hörlurspropp i originalkontakten så det bryts där i.
Förläng alla fem ledare från baksidan, och sätta en likadan kontakt i slutet på kabeln. Då funkar det troligtvis.
Gör det inte det så måste du nog försöka dig på en avlödning ändå...
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Ok, jag ska nog försöka mig på en avlödning då ändå, tack
Skriv svar