Hur bra ytfinish kan man förvänta sig vid fräsning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Hur bra ytfinish kan man förvänta sig vid fräsning?

Inlägg av thewho »

Tjosan

Fräste ett par fästen idag och blev att fundera på hur bra yta man kan få vid fräsning. Jag skulle gärna vilja få bättre yta på det jag fräser, men å andra sidan kan jag inte förvänta mig så mycket med tanke på vilken maskin jag använder :P (stora fräsen i signaturen)
Jag svarvade hålet och planade biten i abenen så dom ytorna räknas inte nu :)
Fräsdata:
4900rpm, 600mm/min, 6mm djupt & 2mm radiellt. Med en 8mm hm no-name kinapinne.

Så till er med riktiga maskiner, hur bra yta får man egentligen?

Här är ett par bilder på biten:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Hur bra ytfinish kan man förvänta sig vid fräsning?

Inlägg av Krille Krokodil »

Vad är det för fel på de ytorna? Ra 1.6 typ, du kan väl knappt att känna det med nageln...
Ser bättre ut än det mesta jag får från våra underleverantörer. :mrgreen:

Vill du ha bättre ytor får du väl lägga till en jiggslip-funktion också som Röders, med fräsning
når du nog inte bättre.
thewho

Inlägg av thewho »

Det är väl inga fel på dom, men dom kunde ha fått vara lite "slätare".
Så med andra ord så är ytorna ganska bra? Med tanke på att jag byggde maskinen enligt "uhm, det här fungerar kanske"-metoden så trodde jag att riktiga maskiner gjorde ett mycket snyggare jobb. :vissla:
Men om man tänker på hur en pinnfräs fungerar så kan man ju inte få en "perfekt" yta. :humm:
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Du kör la med stegmotorer? Det där är riktigt bra ytjämnhet om det är gjort i ditt hemmabygge! Ra 1.6 kanske var att ta i, tror det är mer än så men vill man komma så mycket lägre får man köpa servomotorer och kvalitétsverktyg. Orkar inte räkna på varvtal och matning just nu, hur stort är finskäret?

Kanske svårt att få din maskin helt vibrationsfri också...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Håller med att det är så bra som man kan förvänta sig i en mindre maskin - det är inte bara upplösningen på stegmotorer som avgör utan också hur stabil din bordslåda och pelare är, det är lätt att det ofrivilligt fjädrar och svänger en smula var gång skäreggen greppar i arbetsstycket under fräsningen och jag sett och jobbat med handvevade fräsar (prototyptillverkning) som gett sämre ytfinish än det där pga. att det flexar i fräsens struktur under fräsningen.

Man tittar lite impad på tex. SL:s vagnsverkstäder där en fräs från ano datsumal har en pelardiameter på ca 1 meter - där vill man inte ha flex när det är vagnshjul som skall svarvas och fräsas och dom här grejorna väger bra många ton.
thewho

Inlägg av thewho »

Stegmotorer ja, med kulskruvar och bara en mutter. Ca 3 hundringar glapp.
Kommer inte ihåg exakt skärdata på finskäret, men jag tror det var 0.5mm radiellt och fullt djup, 16mm.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Du kan ju alltid testa att minska matningen något då borde du få bättre yta, men det sliter ju mer på verktyget så kör inte annat än finskäret på låg matning. För din tunga maskin hade nog jag personligen valt lite grövre skruvar men gjort är gjort.
thewho

Inlägg av thewho »

Så här i efterhand skulle det ha varit bättre att designa för 20mm skruvar och dubbla muttrar. Men det är mycket jobb att bygga om för att få plats med det nu :doh:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du kan även testa både med- och mot-fräsning på finskäret.
Det ena kan ge bättre yta än det andra.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Som Säter skriver så testa med både mot- och medfräsning. På stabila maskiner kör man med fördel medfräsning, på mindre stabila maskiner är dock motfräsning att föredra men medfräsning brukar ge en bättre yta, så finskäret brukar, även på mindre stabila maskiner, bli medfräst. Testa dig fram! :)

Vad har du förresten för skärhastighet på den där pinnfräsen, HM borde kunna köras snabbare än 5000rpm även om det är Kina. Fast din maskin kanske inte går snabbare... :vissla:

Har du byggt den med 16mm skruvar!? Milda Matilda... Jag tycker 20mm är snålt för din maskin, 25-30mm ser jag som ett minimum. Får du tankar om att bygga om den någon gång så uppgradera skruvarna rejält! Bättre att ha förstora än försmå.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

En helt annan fråga, hur spände du upp den för den andra bearbetningen?
thewho

Inlägg av thewho »

Thorped:
Har för mig att jag forskade en del i hur kraftiga kulskruvar man behöver. Valet stod mellan 16 & 20mm aldrig >20mm. Längsta rörelsen är X & Z på 500mm vardera.
Skulle faktiskt 25mm vara värt att fundera på? Jag vill ju hålla accelerationen så hög som möjligt. Speciellt nu när jag funderar på att köpa en "kinaspindel" med maxvarv på 24k (tror jag det var).
Nu är det lagren som begränsar varvtalet till 7k, men då värmer dom upp spindeln ganska snabbt så oftast kör jag max 5-6krpm. (5600rpm = 50hz på motorn)

ghost_rider:
Jag svarvade först hålet i svarven med 4backs chucken. Sen har jag en 3b chuck monterad på bordet i fräsen som jag spände fast bitarna i. Jag måste ju dock använda en klocka för att "sätta biten rakt" i chucken.
Har några filmer från fräsningarna som jag ska försöka få upp på yt vid tillfälle :) Går så segt med ca 80kB/s upp..
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Din maskin är ju grovt byggd f.ö. så varför göra skruvarna till den svagaste länken? Jag hade absolut satt på 25mm minst. Hur är det med Z förresten finns där någon motvikt? Köp dig en Kinaspindel modell större, mer än 2,2kW så du får lite kräm i skiten och givetvis vattenkyld!
bobobo

Inlägg av bobobo »

Som jag förstått det när det gäller bearbetningsmaskiner och kulskruvar så är det ganska ointressant vilken max belastning skruven tål enligt databladet. Den lasten kommer man inte i närheten av om man inte har väldigt klena skruvar.
Det som istället är intressant är skruvens styvhet. Dvs precis som att pinnfräsen böjer sig någon liten hundradel när man belastar den och att maskinens pelare böjer sig, så kommer även skruven att tryckas ihop eller sträckas en aning.
Alla dessa små utböjningarna fjädrar ju tillbaka om belastningen på fräsen inte är exakt lika stor hela tiden, vilket den sällan är eftersom man nästan aldrig kontinuerligt har exakt lika många tänder i ingrepp i materialet hela tiden när fräsen roterar. Det gör att man får vibrationer och ojämnheter i ytan. Om man tänker sig att allt i maskinen är gummi så blir det lättare att förstå var man ska lägga krutet vid dimensionering av en maskin.
Skruvens kärndiameter är alltså en parameter i maskinens totala styvhet. Skruvens styvhet är proportionell mot kärnarean och omvänt proportionell mot längden mellan muttern och lagerbocken (den sida som är axiellt låst).

Jag förstår att det är omständigt att byta till större skruvar så men de goda fräsresultaten du har så hade jag varit nöjd och glad och anpassat skärdata efter den styvhet maskinen har.
thewho

Inlägg av thewho »

Thorped:
Motvikt finns, ca 50% av "huvudets" vikt.

bobobo:
Kommer inte det faktum att jag har ca 3 hudradelars spel i kulmuttern ändå vara värre än eventuella problem med sträckning/komprimering/böjning av skruven?
Jag förstår att det är något man måste räkna med att händer, men spontant känns det som att många andra delar av min fräs sätter gränserna :doh:

Jag vet inte hur mycket (mer) tid och pengar jag vill investera i den här maskinen. Vet nämligen om en Modig md5000 som ev. är till salu.
Verkar dock svårt att hitta info om den modellen :humm: 40 kona och 5krpm är ungefär allt jag vet..

Tankar om en sån maskin?
Skriv svar