Använda trissa isf relä vid nätspänning?
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Använda trissa isf relä vid nätspänning?
Var svårt att få till vad jag menade med så få tecken i rubriken. Med ett relä kan man ju bryta 230V med en låg styrspänning men ett relä drar ju en del ström. Kan man använda en kraftig transistor (eller annan likn. komponent) som switch och uppnå samma men med betydligt lägre strömförbrukning? Jag kollade på ett par tänkbara NPN kandidater men de krävde mycket mer än ett relä i basström som jag fattade. Det är tanken med min fråga, att styra strömmen till primärsidan på en 9V 5VA trafo med en 18V DC spänning utan att det drar mer ström än ett relä?
Re: Använda trissa isf relä vid nätspänning?
Vanliga transistorer blir desdutom något bökiga när det är växelström.
Komponenyen du söker är en triac alternativt ett halvledarrelä. Kolla upp de alternativen så hittar du det du behöver.
Komponenyen du söker är en triac alternativt ett halvledarrelä. Kolla upp de alternativen så hittar du det du behöver.
- prototypen
Halvledarrelä från ELFA
Finns en uppsjö, gå in under relä sedan vänstra ikonen
ex vis 37-403-31
1,3 mA i styrström
Protte
Finns en uppsjö, gå in under relä sedan vänstra ikonen
ex vis 37-403-31
1,3 mA i styrström
Protte
En triac är ett bra alternativ. Här ett exempel på hur du kan koppla upp den. Detta är väl en typ av motorstyrning, men principen är ju den samma oavsett vad som ska styras.
http://electronics.stackexchange.com/qu ... n-included
http://electronics.stackexchange.com/qu ... n-included
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Tack för svaren, det här var ganska intressant. Jag har läst en del på nätet och trots att jag är ganska trög har jag ev. fattat kopplingar där styrningen av triacen och lasten drivs av samma matning. I detta fall vill
Jag ju styra nätspänning med en ofarlig spänning. Jag har även letat fram några triac där AC05F https://www.dropbox.com/s/phs3fpxxr1n6qg4/AC05FGM.pdf kunde vara lämplig. Enligt graf 4 verkar det räcka med 5mA vid 1A och ändå hamna inom 40°.
Detta skulle vara fullt tillräckligt. Bilden
nedan beskriver egentligen vad jag vill uppnå men inte med samma spänning som lasten. Det skall ju vara till mitt projekt Retro Boombox men det är minst lika viktigt att lära sig tekniken till andra byggen. Jag skall ju ha en AUX ingång i radion och min plan var då att helt koppla bort 9V trafon med hjälp av 18V trafon som alltid är på. En brytande/slutande kontakt i uttaget. Jag hänger inte riktigt med i opampens exempel är nog över min nuvarande nivå.
Jag ju styra nätspänning med en ofarlig spänning. Jag har även letat fram några triac där AC05F https://www.dropbox.com/s/phs3fpxxr1n6qg4/AC05FGM.pdf kunde vara lämplig. Enligt graf 4 verkar det räcka med 5mA vid 1A och ändå hamna inom 40°.
Detta skulle vara fullt tillräckligt. Bilden
nedan beskriver egentligen vad jag vill uppnå men inte med samma spänning som lasten. Det skall ju vara till mitt projekt Retro Boombox men det är minst lika viktigt att lära sig tekniken till andra byggen. Jag skall ju ha en AUX ingång i radion och min plan var då att helt koppla bort 9V trafon med hjälp av 18V trafon som alltid är på. En brytande/slutande kontakt i uttaget. Jag hänger inte riktigt med i opampens exempel är nog över min nuvarande nivå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
OK, nu fattar jag lite mer. Fortfarande förstår jag inte nand-grinden. På det här sättet blir styrsignalen skild från HOT. Måste kolla om jag äger något liknande och läsa datablad. Prottes förslag blir mera spot-on. Är även lite frågande om man skall införa denna gadget, vinsten blir inte så stor men det är mycket lärorikt ibland att tänka igenom saker.
- prototypen
Förstår inte riktig vad OP ampen kommer in?
Fattar inte heller vad en NAND grind gör i denna tråd?
OM du använder en TRIAC se då till att den lilla transformatorn drar så pass mycket ström att TRIAC:en inte stänger av, TRIAC behöver en minsta hållström för att inte "slockna"
Sedan kan man ju undra om det lönar sig att stänga av en 5 VA trafo?
Protte
OM du använder en TRIAC se då till att den lilla transformatorn drar så pass mycket ström att TRIAC:en inte stänger av, TRIAC behöver en minsta hållström för att inte "slockna"
Protte
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
opampen postade ett svar med en länk, i den fanns ett exempel med bl.a. en NAND.
Jag har känt själv att det nog är överkurs, men tyckte det under alla omständigheter var bra att lära sig.
Jag har känt själv att det nog är överkurs, men tyckte det under alla omständigheter var bra att lära sig.
NAND-grinden är bara med som ett exempel på att kopplingen kan styras med logiksignaler.
MOCxxxx är opto-Triac (dvs en optokopplare för växelström), och LED:en i denna kan styras på valfritt sätt, så om du kan tända en lysdiod så kan du styra triac:en.
Här är ett lite mer generellt exempel: http://www.picproje.org/index.php/topic ... #msg348448
/J
MOCxxxx är opto-Triac (dvs en optokopplare för växelström), och LED:en i denna kan styras på valfritt sätt, så om du kan tända en lysdiod så kan du styra triac:en.
Här är ett lite mer generellt exempel: http://www.picproje.org/index.php/topic ... #msg348448
/J
Ett exempel på lite annorlunda tänk hur man kan styra triacen. Man kan styra dessa på många olika sätt, finns mer eller mindre avancerade lösningar. Kan vara bra att få inspiration till att vidare utveckla en ide´. Det kan väl vara smart att kunna styra den med logiknivåer!prototypen skrev:Förstår inte riktig vad OP ampen kommer in?
Protte
Om det var för krångligt är det ju bara att gå direkt på triacen och bortse från resten.
Senast redigerad av opampen 27 juli 2014, 17:59:27, redigerad totalt 3 gånger.
Det bör kanske förtydligas att det är två grundfunktioner som man bör titta på:
1. Förmågan att switcha spänningen
2. Isolationen mellan switchad spänning och styrspänning
Med ett relä har du både isolation och brytförmåga.
Med en vanlig triac kan du få brytförmågan, men du har ingen isolation. Därför behöver du en opto-triac eller liknande mellan.
Ett så kallat halvledarrelä inkluderar bägge bitarna: En optokopplare för isoleringen och en triac för switchningen.
Fördelen med ett halvledarrelä är att såna saker som isolationsavstånd redan är fixat och klart (till största delen), ska du bygga något eget så måste du tänka även på de bitarna.
1. Förmågan att switcha spänningen
2. Isolationen mellan switchad spänning och styrspänning
Med ett relä har du både isolation och brytförmåga.
Med en vanlig triac kan du få brytförmågan, men du har ingen isolation. Därför behöver du en opto-triac eller liknande mellan.
Ett så kallat halvledarrelä inkluderar bägge bitarna: En optokopplare för isoleringen och en triac för switchningen.
Fördelen med ett halvledarrelä är att såna saker som isolationsavstånd redan är fixat och klart (till största delen), ska du bygga något eget så måste du tänka även på de bitarna.
Bistabila reläer har bra isolation och 0 viloström.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor