Uppgradering Power jack Inverter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
rex2005

Uppgradering Power jack Inverter

Inlägg av rex2005 »

Tjo

Idag kom dagen jag väntat på sedan jag koppla in min Powerjack 1200w Solpanels inverter (Grid Tie)

Kände på mig att det var en halvdålig inverter men med tanke på priset 480kr ink frakt så tänkte jag det är en början åtminstone.

Stämplad 1200W Har toppat 980W enligt ABB Elmätaren så inte helt kass ;)

Men idag när jag sprang förbi elmätaren mitt på den soliga dagen så stod det 20W villket inte verkar låvande har provat att mäta div mosfetar och verkar vara mer eller mindre avbrott i alla så tänkte uppgradera div stora kretsar i listan nedan

IRFP260M 8x -> IRFP4668 8x
G60N100 4x -> IRGPS60B120KDP 4x
RU120N15R 2x -> (http://www.ruichips.com/pic/RU120N15R.pdf) Vet ej vad man kan ersätta med
RHRP8120 5x -> DSEI12-12A 5x

Frågan är vad man kan ersätta dessa med så det är marginal då jag inte känner för att byta var 6e månad

Även gå över div lödningar som är helt kass

Några ideer kanske?

Mvh Tim
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Uppgradering Power jack Inverter

Inlägg av mrfrenzy »

Digikeys parametersök är ganska effektiv: http://www.digikey.com/product-search/e ... 81?stock=1

Börja med att välja N-channel mosfet samt through hole, klicka på apply filters.

Sen tar du bara en parameter i taget och markerar med shift den range av värden som du finner acceptabelt utifrån databladet och vilka parametrar du vill förbättra.
Efter en stund har du en lista på mosfets som är lika bra eller bättre än ursprunget och kan sortera på pris och lagerstatus.

Eftersom jag tycker det är roligt att leta komponenter så kollade jag lite och fick som exempel fram Fairchild FDP075N15A som kanske kan vara lämplig. Dom listar till och med "Micro Solar Inverter" som en applikation. Finns inte i lager hos digikey men väl hos många andra enligt FindChips.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Samma märke men inte samma modell, kanske står något intressant?
http://ludens.cl/Electron/chinverter/chinverter.html
rex2005

Inlägg av rex2005 »

Jag kan erkänna att jag inte är någon doktor inom detta område men ser ut att vara en äldre modell mer ser så klart skrämmande ut att de bygger saker när de inte ens vet vart man skall ha kylpastan.

Den modell jag har är nog aningen nyare då min inverter är lika knökfull som ett moderkort i en dator med småkomponenter så vill inte ens fundera på att felsöka i denna mer en de enkla bitarna som mosfetarna dioderna samt kondensatorerna det är som sagt en enda röra med kablar kopplat hejvillt pålödat på komponenter som kristaller och annat eftermonterade kondensatorer med långa ben spretandes.

Även min inehöll lösa skruvar samt en massa lödtenns droppar som skramlade runder.

har även en lcd display på min som berättar verkningsgrad amper ac volt m.m och den stämmer faktiskt rätt ypperligt med ABB elmätaren verkningsgraden ökar förhållandevis mot dc inspännningen
under 200w 80-85% upp mot 800w 90-94%

gjorde en liten snabb koll och det som känns tråkigt är att dessa komponenter är dyrare en själva invertern själv så om det nu inte fungerar eller om något annat inte håller så är det bortkastade pengar.

Jag hitta denna sidan http://alltransistors.com/ där jag kollat upp ersättning

jag undrar om det kan vara så att om man nu trycker på med större mosfetar så kanske något annat brinner upp om den inte har någon form av begränsning på effekten den matar?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det beror på vad problemet är:
Om mosfetarna är underdimensionerade men laddaren i övrigt är korrekt konstruerad så kommer allt fungera utan problem efter att mosfetarna uppgraderats.

Om flera komponenter är underdimensionerade så är det någon annan komponent som brinner nästa gång, då får du uppgradera den också osv i evighet.

Om reglerloopen är felkonstruerad så det självsvänger likt artikeln ovan hjälper det inte hur mycket du uppgraderar. Enheten kommer alltid bli varm vid långvarigt bruk och någon eller några komponenter kommer förbrukas.
Skriv svar