DIY OB-Buss / sambandsbil.

Berätta om dina pågående projekt.
alavik

Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.

Inlägg av alavik »

Har du några bilder på resultatet?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Här kommer några få bilder av resultatet.
Eller om vi skall kalla det nuläget... ;-) Projektet kommer ju att fortsätta löpande...

ob1.JPG
Här ser jag själva "videväggen"
Mittenskärmen är "multiview" från bildmixern,
vänstra skärmen är primära skärmen på en MAC som jag använder för playout och grafik. (QLab och PPT m.m.)
Undre högra skärmen är en PC som kör bildmixerns programvara m.m.
Övre högre skärmen är kopplad till bildmixerns AUX1 output så den kan jag ha antingen som en extra stor preview på en ingång, vald preview eller program out.

ob2b.jpg
Här är "teknikracket".
Överst en "2-wire intercom" basstation (lös uppe på racket)
Sedan en case med en Repeater 400MHz för trådlöst intercom
I mittersta casen sitter en SSD inspelare, en mini-PC + en MAC mini, bildmixern m.m.
Understa casen är patch samt en switch.

ob3.JPG
"Kameramännens utrymme" i förrummet.
Praktiskt med lite plats inomhus under tak för kameror m.m.

ob4.jpg
Slutligen en bild från härom helgen när jag körde bussen som sambandsbil på en rallytävling tillsammans med en annan av "mina" bilar i lite skrikigare färger... 8)
Eller iaf en bil från ett företag jag är delägare i... =)

//B1N4RY
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Väldigt snyggt och storskaligt projekt precis som vi gillar! Keep em' coming! :)
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Mycket vackert! :tumupp:

Har du vägarna förbi Stockholm - Uppsala med den där någon gång så vill jag gärna se den "IRL" som slynglarna säger.

Vad är det för antenner som sitter framtill ovan förarhytten? Masten baktill skruvar du dit den när du behöver den? Eller är det någon sorts teleskopisk fast monterad mast?

// VDT
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Masten bak är en fällbar sak som satt på när jag köpte bilen.
Den består av ett ALU rör som normalt ligger ner på taket. Man lossar en sprint uppe på taket och reser den sedan med handkraft och fäster den med en annan sprint bak på bilen. Den blir ca 6m hög totalt och jag "brukar" sätta en X-50N (2m/70cm) i den.

Fram på takräcket på hytten har jag monterat två st vanliga PL antennfästen som det enkla Nagoya pinnar på just nu (oxå 2m/70cm).

Alla dessa tre antenner (+ en extra anslutning i anslutningsfacket) är kopplade till en antenn-patch med N-kontaker inne i skåpet.

Normalt när jag kör videojobb använder jag en av antennerna på takräcket till min ICOM FR-6000 repeater som är kopplad som semiduplex-bas till en "vanligt" 2-wire intercom. Det räcker gott och väl med den antennen och repeatern på lägsta effekt. (Max 5W från mobil bas enligt tillståndet från PTS)

Den andra antennen på takräcket är vid videojobb kopplad till den Kenwood TM-D710 som sitter fast i skåpet (under stora bildskärmen i mitten) och den använder jag för att prata med övrig scenpersonal som inte vill/behöver ligga och lyssna på allt snack som vi på bildproduktionen har... Det blir ju kontinuerligt pladder under hela "sändningen"...

Gör jag sambandsuppdrag så reser jag masten och kör antingen Kenwooden eller repeatern på den. Då har jag även en till TM-D710 och några andra mobilstationer som jag kan plocka in i bussen vid behov. Jag har inga egna fasta frekvenser för det ännu men håller på och motiverar PTS att jag behöver 40W med mobil bas på 6m mast i hela landet... ;-)

Slutligen testade vi på amatörradions dag i somras att använda masten som mittpunkt för en två vanliga trådantenner (i ett kors, på olika band) och det funkade helt ok. Då körde vi med en Yaesu FT-857 i skåpet och nån annan KV station utanför bilen...

Det blir sannolikt ett besök i Södertälje i höst då jag planerar att göra samband på en stor Geocachingträff, då finns det sannolikt möjlighet till studiebesök... ;-)

//B1N4RY
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag kan inte låta bli att lägga upp en bild från förra torsdagen.
Bussen har fungerat kanonbra hela tiden och allt blir mer och mer optimerat och smidigt.

Sommarens nyhet är att nästan allt kablage nu finns på kabeltrummor.
Av någon outgrundlig anledning är kabeltrummor mycket vanligt i TV/video branschen, men helt obefintligt i ljud/ljus världen som jag ursprungligen kommer från...

Men visst blir det prydligt:
IMG_0594.jpg
Värmepumpen jag funderade på att montera är nu monterad. En skitbillig Zibro som hänger bak på bilen på ett hemsvetsat fäste som är limmat(!) mot glasfiberskåpet. Fungerar kanon. Det är skönt att ha kallt och skönt i skåpet trots att det är 30 grader ute och ca 2000W utrustning som värmer i skåpet...

I övrigt är det mest små justeringar, lite hyllor och krokar och sådant som jag monterat.
Den iCom repeater som tidigare användes för "intercom" är nu utbytt mot en hembyggd sak baserad på två Motorola-mobilstationer. mest för att den förra tog massa plats i min rack-stapel...
Sedan har jag skruvat i en Behringer X32 Rack mixer för att kunna lösa alla ljudrelaterade saker som kan behöva göras i olika typer av uppdrag...

Sist men inte minst har jag rivit ur det kylvattenvärmda värmepaket som satt i skåpet. Det var en del meck att riva ur kylslangarna och återställa bilens kylsystem till normalt. Jag behöver ju aldrig värme i skåpet när jag kör och står jag still har jag el till värmepumpen. Platsen där värmepaketet satt passade kanonbra till ett litet kylskåp! =)

//B1N4RY
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@B1n4ry, Är det 556936-2238 du är delägare i? ;)
blueint
Kontakt:

Re: DIY OB-Buss / sambandsbil

Inlägg av blueint »

B1n4ry skrev:Ja då var det dax för ännu ett av mina mysko projekt som jag inte har helt koll på...
Däremot är jag övertygad om att några av er här har bra idéer och tankar!

Jag håller på och bygger en fattigmans OB-buss av ett gammalt auktionsfynd...
t35-fram.jpg
(Renault Master T35 före detta militär Sambandsbil)

En del i projektet är att jag vill montera en luftvärmepump bak på bilen för att få lite värme på vintern och kyla på sommaren. Just nu är jag inne på hur pumpen skall monteras, all installation skall naturligtvis en kyltekniker få fixa sedan.
t35-bak.jpg
Tanken är att sätta pumpen på baksidan i ovankant mellan stegen och antennen.

Skåpet är enligt handboken byggt i en sandwitchkonstruktion, glasfiber på utsidan, något magiskt hårt skummat plastmaterial i mitten och aluminiumplåt på insidan. Total tjocklek ca 4cm. Gissningsvis samma material som i normala skåp på lastbilar förutom aluminiumet som brukar vara glasfiber oxå på lastbilar...
Väggar & tak är fogade på okänt sätt (lim?) och det sitter en rejäl aluminiumprofil limmad och popnitad i alla kanter.

Detta material är ju rejält starkt där det sitter och leker vägg och tak, men när man skall fästa upp något i det så är det som att skruva i luften. Inte alls bra med andra ord. Enligt tillverkaren av skåpet så fäster man normalt saker med lim på dessa material. Tyngre saker kan man bara fästa om man har förstärkningar inbyggt i materialet eller på insidan. 40-50kg skall man dock kunna limma med PL400 utan problem sägs det.

Vad tror ni om detta upplägget:

2st plattjärn, b=100mm l=750mm t=4mm, i varje av dessa borrar jag 4st 8mm hål för försänkta M8 skruvar. Skruvskallarna svetsas fast i plattjärnen som sedan slipas plana.
Dessa plattjärn limmas mot bilen med PL400 (efter att färg m.m. på skåpet slipats bort i fogen)
Avståndet mellan jörnen är något mer än bredden på pumpen.
Jag har då alltså två plattjärn sittande bak på skåpet med vardera 4st M8 skruvar som sticker ut.

Jag bygger sedan två konsoler i form av trianglar av VKR 30x30 eller liknande.
Den långa katetern skruvas lodrätt mot plattjärnen, den korta katetern sticker ut 90grader i nederkant och hypotenusan blir som ett stag uppåt.
I de korta nedersta kateterna fäster jag sedan ytterligare två VKR profiler vinkelrätt mellan konsolerna som pumpen sedan står på.

Här inser jag att en ritning eller skiss kunde vara en bra idé... Återkommer med det...

Vad tror ni om detta? Känns det som att det kommer att sitta kvar?
Det är ju inte bara 30-40kg pump utan det uppstår ju en hel del krafter när bilen är i rörelse...

Vinner jag något mer än sinnesro om jag förlänger den lodräta konsol-katetern upp till skåpets kantlist och popnitar den i aluminiumet. (Då uppstår ju risk för läckage men det kan ju hanteras med tätningsmassa) Ev kan jag även låta konsolen gå upp till kantlisten och göra en 90 böj så jag kan fästa i ovankant på listen/taket. Då blir det mer tryckkraft och mindre skjuvning vilket kanske vore bra!?

Tips och tankar emottages tacksamt!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

tecno skrev:
Nerre skrev:Husvagnar står ute i ur och skur de brukar det vara ganska mycket saker skruvade på.
Precis, och hur jävla muggiga blir inte dom. Har inte sett en endaste utan vattenskador som varit med ett tag i trafiken.!
Sidospår:

Muggigheten hos husvagnar uppstår väl när de är uppställda utomhus utan att de fått exemplariskt underhåll av allt där fukttätningen kan ge sig?

Visst, det blir givetvis än värre om de körs på vägar när det inte är snustorrt, men de flesta husvagnar står väl still mesta tiden.

B1n4ry: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

B1n4ry skrev: Av någon outgrundlig anledning är kabeltrummor mycket vanligt i TV/video branschen, men helt obefintligt i ljud/ljus världen som jag ursprungligen kommer från...
//B1N4RY
Det är en intressant observation. Jag har en teori: "Gamla" tiders ljus var ju alltid högeffekt (numera går man ju mer och mer över till LED), därför ville man ju inte ha prydliga cirklar på en trumma eftersom det kan bli en induktans av det (vid felfall till annan kabel), och den icke negligerbara kabeluppvärmningen blir ordentligt lidande. Alltså rullar man ju alltid ut alla kablar man använder fullt, och en trumma blir därmed i stort sett onödig och tar bara extra mycket plats.
När det gäller ljud så är min uppfattning att kablarna där oftast byggs "lagom" långa (förstärkarplacering, scenen och högtalarna runt den ser oftast likadant ut), och därmed tappar man återigen en av vinsterna med en trumma. Video-produktioner känns mer flexibla...
Själv kör jag numera med multi-kabel till mixerplats på trumma, oerhört smidigt.
qx5

Inlägg av qx5 »

Kanske det blir fler kabeltrummor för ljustillämpningar nu när de blir så energieffektiva?
samme-93

Inlägg av samme-93 »

För dmx och nätverk till ledvägg (vilket iofs är mer video) vet jag att det används en del trummor
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår:

För den typen av ljusriggar som oftast riggas ungefär likadant så är det väl å andra sidan också smidigt att ha färdigbuntade kablage med både ström+signalkabel, och då är vi tillbaka till problemet med rullar. (OBS, aldrig buntade med buntband utan snarast med någon slags eltejp/krympslang/vulktejp eller liknande).

Oj vad man sparar tid på att ha lagom långa färdiga kablar och ha dem färdigmonterade på rätt sätt. Jag har pysslat en del med ljud+ljus till mobila discoanläggningar, och i den anläggning jag sist byggde (för 20+ år sen) så körde vi egenbyggda kraftpackar och på dem monterade vi dragavlastare+förskruvningar och lät ett gäng kablar av lämpliga längder hänga ut, för matning till det mesta som hänger i trossen. Fast då riggade vi nästan alltid alla grejer exakt likadant inom varje sektion av trossen. Kablarna lindades upp runt kraftpacken när utrustningen packades ned, med kraftpacken som "kabelvinda". Krokarna för att fästa kraftpacken i trossen fungerade som "sidor" på "kabelvindan".

En märklig grej är att jag har nog aldrig sett färdiga kabelkrokar i någon annan tross än den vi hade. Förutom vanligt fackverk så hade vi också pinnar vars längd var ungefär halva avståndet mellan de längsgående rören i fackverket, monterade så att de stack uppåt i riktning mot ovanliggande längsgående rör. Det var ytterst smidigt att bara hänga upp all kabel på dessa vid uppriggning och bara kroka av vid nedriggning.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Phu! Äntligen hemma efter 13 timmars videojobb...

Idag har vi gjort storbildsskärmsproduktion på en löpartävling i Borås.
Lite annorlunda mot dom vanliga konsert-gig:en vi brukar göra...

Tre kameror:
Kamera 1: I målet ca 25m från ob-bussen via kabel.
Kamera 2: Trådlös via en BOXX Meridian länk (inom ca 50-100m från bussen)
Kamera 3: Ute vid banan, ca 400m fågelvägen från bussen via Teradek Cube Encoder+Decoder, 300m Fiber, WLAN-länk m.m.

Kul var det men man är lite mör såhär efteråt. Sannolikt hade det varit enklare att springa 10km loppet... ;-)

//B1N4RY
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det var visst någon här som sprang loppet också: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1#p1094531
Skriv svar