Mysko Atmel 328P fel
Mysko Atmel 328P fel
Köpte ett löst chip 328P. Provade det i en Arduino UNO kopia. Startade upp utan att programmera. Och Pin 13 blinkar snabbt 3-4 ggr, sedan paus osv... Lägger in ett prog, och det funkar fint. Men när jag drar ur sladden försvinner mitt program. Och den återgår till blink sekvensen. Går att progga den igen, men den tappar minnet när sladden är ur. Kan det vara nån "fusebit" som är fel? Jag använder bara ArduinoIDE 1.0.3. Så jag borde inte komma åt "fusebit".
-
Re: Mysko Atmel 328P fel
Låter som nått reset relaterat, vad jag vet så skall den inte kunna tappa minnet bara sådär.
Pin 13's LED är väl nån slags högimpedans historia med opamps? Kan ju vara att nått ligger och flyter om den inte resetar. Mysko hursom.
Pin 13's LED är väl nån slags högimpedans historia med opamps? Kan ju vara att nått ligger och flyter om den inte resetar. Mysko hursom.
> Köpte ett löst chip 328P. Provade det i en Arduino UNO kopia.
Har du läst på om skillnaderna mellan 328 och 328P?
Är din programvara konfigurerad för 328 eller 328P?
Enklast bör vara att använda den variant (328 eller 328P)
som hårdvara och programvara förväntar sig.
Googla "328 328p arduino uno".
Har du läst på om skillnaderna mellan 328 och 328P?
Är din programvara konfigurerad för 328 eller 328P?
Enklast bör vara att använda den variant (328 eller 328P)
som hårdvara och programvara förväntar sig.
Googla "328 328p arduino uno".
Jag har använt lösa 328P utan problem i en Arduino Uno. Funkar även utmärkt att programmera 328P på breadboard
.
Men kan du förtydliga lite:
Vad menar du med Arduino Uno kopia? Inte en vanlig Uno alltså?
Det är alltså usb-sladden du drar ur?

Men kan du förtydliga lite:
Vad menar du med Arduino Uno kopia? Inte en vanlig Uno alltså?
Det är alltså usb-sladden du drar ur?
Båda är 328P-PU. Jag har 3st, varav 2 funkar normalt.
"Provade det i en Arduino UNO kopia." INTE made in Italy . Snarare made in China
.
Det är USB-sladden jag drar ur.
"Provade det i en Arduino UNO kopia." INTE made in Italy . Snarare made in China

Det är USB-sladden jag drar ur.
Du har alltså 328P-chip som fungerar som de ska när du sätter i dem, men ett chip gör det inte? Jag hade i så fall slängt det dåliga chipet och kört vidare med de som fungerar.Båda är 328P-PU. Jag har 3st, varav 2 funkar normalt.
Felsökning är lärorikt. När jag kollat fusebits, kontaktar jag nog Atmel. Mest för att informera om mina erfarenheter. Slänga? Näää det funkar ju som slit och släng. Blir fler omskrivningar än jag trott, när man sitter och labbar...