material till Puffskydd
material till Puffskydd
Hej hej, jag håller på att bygga en mikrofon. Nu försöker jag få till ett bra puffskydd. Är det någon som vet var man kan få tag på skumgummi avsett för puffskydd? (Inte så mycket elektronik, men jag gissar att jag har störst chans att få hjälp här, som vanligt.)
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: material till Puffskydd
Skulle tro de flesta butiker som säljer musikutrustning, t.o.m. Kjell borde kunna ha.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har tillverkat diverse puffskydd till hemgjorda headsets och till mikrofoner som inte haft något och jag har bara tagit något skumgummi (med öppna celler) jag haft legat och skurit till det. En del skumgummi var luftigt och mjukt, annat var ganska kompakt, nästan som en madrass. Funkade bra vilket som. 
Ja, alltså jag, jag letar efter någon länk eller webshop där jag kan köpa just sån skumgummi. (Kjell &co har bara till standardmikrofoner, inte platta bitar.)
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Knata in hos Kungsängen och fråga om de har någon spillbit av en mjuk och luftig madrass. 
Annars har Jysk skummgummistoppning för stolsdynor mm. Lite tunt bara, typ 3cm.
Att färga det hela är inte svårt. Spritpenna och t-röd. Forma biten till sin slutliga form. Måla måla måla så mycket det går, häll sen på t-röd och blöt hela biten utan att det rinner, massera biten, och krama sen ur och låt torka. Alltihop blir jämnt färgat rakt genom.
Annars har Jysk skummgummistoppning för stolsdynor mm. Lite tunt bara, typ 3cm.
Att färga det hela är inte svårt. Spritpenna och t-röd. Forma biten till sin slutliga form. Måla måla måla så mycket det går, häll sen på t-röd och blöt hela biten utan att det rinner, massera biten, och krama sen ur och låt torka. Alltihop blir jämnt färgat rakt genom.
ebay microphone shield
annars är angora kaninpäls bland det bästa, bara kolla om man kan få någon unge och sedan så har du både kaninkebab och riktigt bra blåsskydd
annars är angora kaninpäls bland det bästa, bara kolla om man kan få någon unge och sedan så har du både kaninkebab och riktigt bra blåsskydd
Ok, bra idéer! Jag bifogar en bild av bygget. Tanken är alltså att montera ett skydd innanför det tunna nätet som syns på bilden. De två översta skydden, ribborna och nätet är för att skydda emot mekanisk åverkan, puffskyddet är jag pratar om nu är tanken att det ska skydda emot salivstänk etc...
En tanke jag har är att testa tunna tjejstrumbyxor, problemet är bara att min tjej har så in i helvete snygga ben att hon aldrig har svarta såna. Skumgummi tänkte jag alltså testa nu, men vet inte var jag får tag på luftig sådan. Era tips ska undersökas.
Min tanke är att försöka få tag på ett riktigt tunt flak, under 1 cm tjock och sedan fixa den typ som Madmodder skrev.
En tanke jag har är att testa tunna tjejstrumbyxor, problemet är bara att min tjej har så in i helvete snygga ben att hon aldrig har svarta såna. Skumgummi tänkte jag alltså testa nu, men vet inte var jag får tag på luftig sådan. Era tips ska undersökas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag hittade en typ av skumgummi som verkar intressant. Akvariumskum, finns på ebay.
Annars kan du ta en bit damstrumpa och spänna upp i dubbla lager.
Vi gjorde puffskydd av det uppspända på ståltrådsgalgar förr. Funkade finfint och finns till och med på tapparna.
Ser ut att bli en riktigt tjusig mick förresten
Finns det något snöre om det här på forumet?
Vi gjorde puffskydd av det uppspända på ståltrådsgalgar förr. Funkade finfint och finns till och med på tapparna.
Ser ut att bli en riktigt tjusig mick förresten
Tackar tackar, jag kan fixa en tråd.cosmox skrev:Ser ut att bli en riktigt tjusig mick förresten
-
thomasloven
- Kontakt:
Min far lånade en videokamera från försvaret till en av våra semestrar på 90-talet och efter problem med vind i jättemikrofonen på framsidan stickade min mor ett litet grått överdrag som fungerade hur bra som helst...