Indikera om apparater är påslagna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan_74

Indikera om apparater är påslagna

Inlägg av Johan_74 »

Hejsan alla kloka elgenier.

Jag håller på att skissa på en mediamöbel, i den kommer reciver bluray osv vara dolda bakom luckor.
Då skulle jag vilja se om de är av/på slagna med lysdioder på en panel.

Hittade denna länk nånstans på forumet http://www.marcspages.co.uk/tech/6103.htm

Den skulle ju kanske klara av det jag eftersträvar, men jag är inte så kunnig på elektronik och kan inte riktigt omvandla kopplingsschemat till hur det skulle genomföras i praktiken. Så vitt jag kan fatta skulle man behöva någon form av förgrening på nätsladden som man kopplar in denna på !?

Eller finns det smidigare alternativ, kanske någon färdig produkt, byggsats eller liknande ?

En till fundering är ju om den kommer att indikera att recivern är påslagen fast den i själva verket står i standby läge.

Tacksam för alla sorters tips o trix :)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Indikera om apparater är påslagna

Inlägg av Icecap »

Länken du anger är till för att driva en eller fler LED med 230V från elnätet. Sällan att det är en bra lösning då det definitivt inte är beröringssäkert.

Om det i all sin enkelhet är att en LED ska tändas om det t.ex. finns spänning på en (eller fler) enhet(er) kan det vara värd att se om det finns en DC att ta ut ifrån dom.

Men är det så att det du vill ange är om det finns 230Vac till bänken, då kan kretsloppet du länkar till vara användbart.

Så jag tror att du måste vara lite mer specifik om vad som ska indikeras.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Många hemmabioreceivers har en 12 volt ut för att starta andra apparater. Finns inte det på din?
Johan_74

Inlägg av Johan_74 »

Tack för snabb respons.

Jo visst finns det trigger out på recivern, men det är inte bara den jag vill ha ljusindikation ifrån, jag tror inte det finns någon utgång från bluray spelaren, det finns säkert någon video out men är det nå kräm i den ? Och xboxen och wii !?

Vad jag vill helt enkelt - Är recivern på så ska en diod lysa, är nintendo wii på så ska en annan diod lysa, är dom inte på ska dioderna inte lysa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men då får du hitta några signaler från dessa enheter som ger signal om de är på.
Johan_74

Inlägg av Johan_74 »

Ok... det låter som om det bara är att lägga ner det projektet då !

Det går inte att känna av i nätsladden på något sätt när apparaten drar ström och inte ??
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan gå - men et apparat som har ett standby-läge drar fortfarande lite ström så en sådan avkänning ska trimmas specifikt för varje enhet. Men möjligt är det.

Men som du själv skriver är ditt kunnande begränsat och jag skulle påstå att det finns en del mer sofistikerat elektronik i det hela.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Antingen mäta strömmen och då ska den komma upp i ett visst värde.
Master/slave-grendosa så är alla enheter avslagna då en huvudenheten är det
Fotodiod om nu allt kommer stå i mörker som känner av om en diod/display tänds upp.

Tre "lösningar" som jag kan komma på
Enklast skulle jag säga är strömmätning med en spole och sen en pot för justering av tändning eller inte av diod. Standby-strömmen är ändå så pass reglerad i dag att den bör vara ganska lika på många nya apparater. Något eu-direktiv som bestämt om det är 1W som mest eller vad det nu var. Iaf allt över 10W diod tänd och under släckt så lär det fungera till 99% av allt känns det som
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Om din blueray-spelare har ett SCART-uttag så kan mäta om den skickar ut +12V på pinne 8 när den är påslagen.
HDMI-uttagen har +5V i kontakten, vet dock inte vilken riktning..

/// Marcus
jah

Inlägg av jah »

Även HDMI-kontakter innehåller en +5V ut som skulle gå att tjyva lite ström till en LED ifrån, o alla de enheter du nämner har väl HDMI? Pin 18 o 28 är intressanta.
Så att sprätta upp en HDMI-kabel och skarva in ett par trådar till en LED borde väl funka (glöm inte seriemotstånd).
Om det sedan är ström eller inte i standby vet jag inte, men det går säkert att lista ut.

/J
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Ett alternativ är att öppna upp burkarna och plocka bort lysdiodrarna. Löda på kablar på kretskorten och sedan placera LED.arna där du vill ha dem. Inte kanske det bästa tipset då garantier (om det nu finns några) slutar att upphöra då man öppnar upp sakerna. Sedan krävs det att du kan löda.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om det finns lysdioder som lyser så kan man ta 2mm plastfiber och leda ut ljuset till en panels så det syns
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Inte kanske det bästa tipset då garantier ... slutar att upphöra då man öppnar upp sakerna.

Slutar att gälla kanske?
PTC

Inlägg av PTC »

Från en okunnig, men skulle man inte kunna sätta en fotodiod framför varje enhet som indikerar om apparaten är på eller av?
Och sen styra en dispay eller några dioder utanför.
:humm:
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Kan behöva färgsensorer istället då status LEDs ofta växlar färg.

/// Marcus
Skriv svar