transistor till hellyset

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Josasp

Re: transistor till hellyset

Inlägg av Josasp »

tecno skrev:Nu var ju inte jag ensam om att reagera på detta med helljus, förutsatte att det var frågan om fordon i trafik och då får du INTE dimma helljusen.
Varför är helljus så känslig fråga här?

Precis som om ALLA som någonsin struntat i att avblända dig på motorvägen kört modifierat :roll:
Så bäst straffa de som vill dämpa ljuset för att inte blända medtraffikanterna :bravo:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag är väldigt anti mot sånt som bländar andra medtrafikanter typ folk som inte bländar av eller fulkonverterade xenonljus med massor av stickljus. Däremot tycker jag detta verkar löjligt. Varför får man inte dimma ljusen? Det kan ju knappast störa någon annan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det är körlys på ett fordon som används på offentlig väg ska strålkastarna vara typade - om inte fordonet är väldigt gammalt. Och typningen gäller inte om man ändrar effekten på glödlampan.

Jag har inte heller petat så speciellt i detta, bara påpekad för TS att TS borde ha det med i beräkningen.

Det jag ser för mitt inre blick av TS' fråga är en yngre mansperson som försöker modifiera sin 740 (typ) så att den ser "cool" ut. Som gammal rallykörare och bilmodifierar är jag begränsat imponerat av detta - ytterst begränsat.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ruben skrev:Samma glödtråd.
En lampa en tråd altså.

Exempelvis:

Fadern dra bort 10%
Helljuset ligger lampan 100% med blinkers på är den 90%
Halvljuset ligger på 70% med blinkers 60%

Jag skulle mest vilja ha det så för att jag håller på att lära mig saker och kommer på en grej som jag vill göra.
Det där låter som en extremt dålig ide. En sänkning till 90% märker du inte alls. Skillnaden på halvljus och helljus är framför allt ljusbilden, inte ljusmängden. Du får INTE ett halvljus genom att sänka effekten på lampan. Du behöver sätta dig in i ämnet rejält innan du gör något alls. Att blända andra trafikanter är inte alls bra.
Ruben

Inlägg av Ruben »

Icecap skrev:Om det är körlys på ett fordon som används på offentlig väg ska strålkastarna vara typade - om inte fordonet är väldigt gammalt. Och typningen gäller inte om man ändrar effekten på glödlampan.

Jag har inte heller petat så speciellt i detta, bara påpekad för TS att TS borde ha det med i beräkningen.

Det jag ser för mitt inre blick av TS' fråga är en yngre mansperson som försöker modifiera sin 740 (typ) så att den ser "cool" ut. Som gammal rallykörare och bilmodifierar är jag begränsat imponerat av detta - ytterst begränsat.

Din inre blick borde kolla synen. Det var så långt ifrån man kan komma. Din utvärdering av en människa genom åtta meningar på ett forum är inte så Good Will Hunting imponerande som du så gärna skulle velat.
Inte helt oväntat är även jag föga imponerad.
Josasp

Inlägg av Josasp »

vfr skrev:Jag är väldigt anti mot sånt som bländar andra medtrafikanter typ folk som inte bländar av eller fulkonverterade xenonljus med massor av stickljus. Däremot tycker jag detta verkar löjligt. Varför får man inte dimma ljusen? Det kan ju knappast störa någon annan.
Det med Xenon-ljusen förstår jag att man ogillar, men det beror lite på reflektorn hur ljusbilden ser ut.
Klart inte godkänd i vilket fall, men i vissa lyktor så är det lindrigt.

Däremot så tycker jag inte man ska vara så snabb att dömma folk som modifierar belysningen, om det inte bara gäller coolhets-faktor naturligtvis.
Själv kör jag med xenon och kommer montera ett antal led-extraljus osv, men min trafiksituation är "lite" annorlunda än den i Sverige :(

Exempelvis så dog en person och fyra skadade i går kväll i trafikolycka,
orsaken var svart "18-wheeler" med trasiga baklysen mitt i natten.
Två personbilar sopade rakt in i bakdelen på lastbilen på motorvägen.

Spelreglerna ändras lite när ingen i trafiken tar minsta hänsyn till andra, röda framlysen är ganska populärt nu för tiden...

Vad jag vill säga är bara att förutsättningarna är inte lika för alla, så modifierad belysning är upp till var och en.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det skiljer lite att köra i Thailand och i Norrland. I Thailand så är det sällan man kan använda hellyset. Å andra sidan möter man folk med lyset pekande åt alla håll och kanter. En del har knappt glödljus och en del har bara ett öga som pekar dig mitt i synen. Inte undra på att det är så förbaskat mycket olyckor, fast onycktra eller knarkpåverkade förare har nog mera del i olyclkorna än ljusbilden.

I norrland så kunde man förr i tiden köra på helljus numera är det svårt att hitta folk som klarar av att köra på helljus på ett bra sätt. Förr i tiden så körde man på helljus till dess att man blev riktigt bländad. Nu för tiden bländar de flesta av när det kommer ut en bil 7km bort på raksträckan för att sedan köra resten i det mörker som det innebär att köra med halvljuset. Man kan fråga sig om folk blivit smartare nuförtiden? I varje fall inte när det gäller mörkerkörning. Men man kan ju ändå sms'a i mörkret när man ändå inte ser så mycket av vägen framför sig.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bara för att andra inte visar hänsyn till omgivningen behöver man ju inte bete sig så. Ett dimmat helljus är absolut inte lämpligt som halvljus, oavset regelverk.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ruben: jag kan förstå av din reaktion att du kände dig trampat på en öm tå - så jag anser att min analys är ganska rätt.
Ruben

Inlägg av Ruben »

På pricken igen, *impad*
Ruben

Inlägg av Ruben »

Josasp skrev:
vfr skrev:Jag är väldigt anti mot sånt som bländar andra medtrafikanter typ folk som inte bländar av eller fulkonverterade xenonljus med massor av stickljus. Däremot tycker jag detta verkar löjligt. Varför får man inte dimma ljusen? Det kan ju knappast störa någon annan.
Det med Xenon-ljusen förstår jag att man ogillar, men det beror lite på reflektorn hur ljusbilden ser ut.
Klart inte godkänd i vilket fall, men i vissa lyktor så är det lindrigt.

Däremot så tycker jag inte man ska vara så snabb att dömma folk som modifierar belysningen, om det inte bara gäller coolhets-faktor naturligtvis.
Själv kör jag med xenon och kommer montera ett antal led-extraljus osv, men min trafiksituation är "lite" annorlunda än den i Sverige :(

Exempelvis så dog en person och fyra skadade i går kväll i trafikolycka,
orsaken var svart "18-wheeler" med trasiga baklysen mitt i natten.
Två personbilar sopade rakt in i bakdelen på lastbilen på motorvägen.

Spelreglerna ändras lite när ingen i trafiken tar minsta hänsyn till andra, röda framlysen är ganska populärt nu för tiden...

Vad jag vill säga är bara att förutsättningarna är inte lika för alla, så modifierad belysning är upp till var och en.
Det är faktiskt bara en coolhets faktor grej. Men jag ska ha det på en Chopper så jag kommer nog inte köra så mycket på natten och blända folk, och halv ljuset ska vara bra mycket svagare än ett vanligt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En sak som är viktig: en glödlampa är INTE linjär. En minskning av spänningen med 10% menar jag att ha sett tal om att det skulle minska ljusutbytet med 50%. Jag kan minnas fel med de exakta värden men det är så pass mycket. Så se till att "bling-bling" kan ställas och att det sannolikt rör sig om området mellan 70% och 100% som är aktuellt.

"Det är faktiskt bara en coolhets faktor grej"
OK - men:
"Din inre blick borde kolla synen. Det var så långt ifrån man kan komma. Din utvärdering av en människa genom åtta meningar på ett forum är inte så Good Will Hunting imponerande som du så gärna skulle velat."

Min konklusion: du är inte duktig att hålla dig till sanningen - eller har en annan sanning än jag ser. Men tack, du har bekräftat min värdering av dig.
Skriv svar