Göra egna tryckknappar i silikon.
-
Göra egna tryckknappar i silikon.
Hej!
Jag är sugen på att göra knappar i silikon likt denna http://www.electrokit.com/knappsats-2x2 ... atta.45656
Nu är då frågan, vad skall jag använda för sillikon? Kan jag använda "badrumssilikon" eller är det för mjukt?
Jag är sugen på att göra knappar i silikon likt denna http://www.electrokit.com/knappsats-2x2 ... atta.45656
Nu är då frågan, vad skall jag använda för sillikon? Kan jag använda "badrumssilikon" eller är det för mjukt?
Re: Göra egna tryckknappar i silikon.
Jag antar att du vet om att det på undersidan finns en elastomer som är ledande. Detta behövs för att ge kontakten när man påverkar.
Men annars är det svårt att svara, den exakta hårdhet som behövs beror på design, materialtjocklek osv.
Men annars är det svårt att svara, den exakta hårdhet som behövs beror på design, materialtjocklek osv.
- Krille Krokodil
Jag har letat efter sådana knappar innan löst och var förvånad över att inte hitta några
på marknaden... mysko.
på marknaden... mysko.
Det där blir nog ett kladdigt pill-jobb... men kul om du lyckas.
Kontakt-"pillret" kan du kanske plocka från en skrotad fjärrkontroll eller liknande.
Badrumssilikon är ganska mjukt. Akvarie/glas-silikon är hårdare, men finns antagligen mindre utbud av färger.
/J
Kontakt-"pillret" kan du kanske plocka från en skrotad fjärrkontroll eller liknande.
Badrumssilikon är ganska mjukt. Akvarie/glas-silikon är hårdare, men finns antagligen mindre utbud av färger.
/J
Blanda ättiksyrespaltande silicon med stärkelse så härdar det ganska snabbt. Googla på Oogoo!
Jag göt ljuddämpande fötter till min 3d skrivare i det, det blir som silikon, men mycket lättare att hantera!
Ättikan avgår fort, ingen lukt efter någon dag, så elektroniken bör klara sig. Elektronik gillar ju typiskt inte ättiksyrespaltande silikon annars...
(Nu kanske jag svarar på nått du inte vill veta, jag har inte följt din länk, men i alla fall...)
Jag göt ljuddämpande fötter till min 3d skrivare i det, det blir som silikon, men mycket lättare att hantera!
Ättikan avgår fort, ingen lukt efter någon dag, så elektroniken bör klara sig. Elektronik gillar ju typiskt inte ättiksyrespaltande silikon annars...
(Nu kanske jag svarar på nått du inte vill veta, jag har inte följt din länk, men i alla fall...)
-
Jag var inne och köpte en tub med universalsilikon på Jula. Jag har noll erfarenhet av silikon och till min förvåning luktade den ättika! Bra att få det bekräftat att det skall vara så!
Har fräst till en testform som skall få stå ett tag. Jag återkommer med resultat. Är lite orolig att det inte kommer härda i mitten. Men med tid och temperatur så kanske det gör det.
Färgmässigt siktar jag på samma färg som i TS'en dvs. vit men ändå transparent nog för en ljusdiod att lysa upp. Kanske man kan blanda vitt och transparent?
Vad kontaktmaterialet beträffar: Är det mer avancerat än att bara sluta två ledningsbanor på ett kretskort? Jag har alltid trott att det bara var en bit ledande material på knappen som "helt sonika" slöt kretsen..
Annars tror jag nog att "skärmningstejp" kommer att fungera ypperligt.
Littos: Låter spännande, google here we go!

Har fräst till en testform som skall få stå ett tag. Jag återkommer med resultat. Är lite orolig att det inte kommer härda i mitten. Men med tid och temperatur så kanske det gör det.
Färgmässigt siktar jag på samma färg som i TS'en dvs. vit men ändå transparent nog för en ljusdiod att lysa upp. Kanske man kan blanda vitt och transparent?

Vad kontaktmaterialet beträffar: Är det mer avancerat än att bara sluta två ledningsbanor på ett kretskort? Jag har alltid trott att det bara var en bit ledande material på knappen som "helt sonika" slöt kretsen..
Annars tror jag nog att "skärmningstejp" kommer att fungera ypperligt.
Littos: Låter spännande, google here we go!
har gjort ngt liknande...
ett förgasarmembran till en fyrhjuling, tyvärr håller originalet som jag lagade fortfarande men då det pajjar ska det bli intressant om det fungerar.
jag svarvade en gjutform i alu och sprayande med sprutspackel som släppmedel..
och kletade dit "Dirko -S".
funkar inte silikon så prova med dirko s, segt och slitstarkt och tål alla lösningsmedel...
iofs svart men det kanske går.
men det är lufttorkande som man kan inte ha både en positiv och negativ form som man lägger ihop, men det gäller ju silikon åckså.
det kan bli problem med undersidan på knapparna, där kortlutningsblecket ska ligga?
kanske kan man göra de i två etapper...
gjut först undre halvan på knapparna som du trycket dit i överdelen då du gjuter den.
ett förgasarmembran till en fyrhjuling, tyvärr håller originalet som jag lagade fortfarande men då det pajjar ska det bli intressant om det fungerar.
jag svarvade en gjutform i alu och sprayande med sprutspackel som släppmedel..
och kletade dit "Dirko -S".
funkar inte silikon så prova med dirko s, segt och slitstarkt och tål alla lösningsmedel...
iofs svart men det kanske går.
men det är lufttorkande som man kan inte ha både en positiv och negativ form som man lägger ihop, men det gäller ju silikon åckså.
det kan bli problem med undersidan på knapparna, där kortlutningsblecket ska ligga?
kanske kan man göra de i två etapper...
gjut först undre halvan på knapparna som du trycket dit i överdelen då du gjuter den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hm, intressant, det där ser ju onekligen ut som vad jag söker. (Förutom färgen då, men men.)
Testade att göra lite Oogoo med potatismos-pulver (Är man student så är man!). Jag gjorde en 2.5cm boll och den har ungefär samma känsla som en stutsboll. (Och stuts!)
Skall göra lite utförligare tester senare idag.
Testade att göra lite Oogoo med potatismos-pulver (Är man student så är man!). Jag gjorde en 2.5cm boll och den har ungefär samma känsla som en stutsboll. (Och stuts!)
Skall göra lite utförligare tester senare idag.
Vad jag läst så ska fukten som finns i majsstärkelsen som man blandar i ättikssilikonet göra att oogoo'n härdar homogent. Bör alltså gå att göra slutna formar. Jag har gjort i princip slutna gjutformar https://www.youtube.com/watch?v=tqo5anR ... 1LKrgZ-guA
-
Update: Nu är första testet klart och det ser lovande ut! Testade med silikon och kanske 10-20% bakpulver. Det blev relativt stelt, mycket stelare än ren silikon, typ den känsla jag var ute efter.
"Kuben" mäter 15x15mm och verkar vara helt genomhärdad. Intressant vilken skillnad lite bakpulver kan göra! Formen är endast för test, om jag går vidare med detta så kommer jag göra snyggare gjutningar.
Edit: Wise: Samma princip här. Rätt trevligt att det tycks funka med slutna former! (Den formen jag körde med nu var nästan helt sluten den med.)
En fotografisk avbildning:
"Kuben" mäter 15x15mm och verkar vara helt genomhärdad. Intressant vilken skillnad lite bakpulver kan göra! Formen är endast för test, om jag går vidare med detta så kommer jag göra snyggare gjutningar.
Edit: Wise: Samma princip här. Rätt trevligt att det tycks funka med slutna former! (Den formen jag körde med nu var nästan helt sluten den med.)
En fotografisk avbildning:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bakpulver är fel att använda! Värms det upp bildas CO2 varför du riskerar att det blir en silikonsvamp av alltihop. Man ska använda stärkelse (potatismjöl) för att det innehåller en lagom mängd vatten och annars är rimligt inert ur biologisk synpunkt.
-
Jo, har dock inget bättre hemma för tillfället. 
Edit: Är det nån som vet hur länge det håller med stärkelse? Hur har era stötdämpare hållit sig?

Edit: Är det nån som vet hur länge det håller med stärkelse? Hur har era stötdämpare hållit sig?
Senast redigerad av ElectricNooB 19 juli 2014, 13:56:13, redigerad totalt 3 gånger.
Wise skrev:Vad jag läst så ska fukten som finns i majsstärkelsen som man blandar i ättikssilikonet göra att oogoo'n härdar homogent. Bör alltså gå att göra slutna formar. Jag har gjort i princip slutna gjutformar https://www.youtube.com/watch?v=tqo5anR ... 1LKrgZ-guA
å f-n

där lärde man sig nåt....
det blir alltså ungefär som 2 komponentsilikon...???
hur snabbt härdar det?
svanted: finns tråd om detta, hastigheten beror på % stärkelse. Allt från timmar till 5 minuter.
-