antenn till fjärrutlösare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
frownlayer

antenn till fjärrutlösare

Inlägg av frownlayer »

Jag köpte en fjärrutlösare till min kamera för ett tag sedan. en DBK-WX2001. när jag fick hem den och testade den, så kändes det som att jag kunde ta kort från nästan hela huset rum, alltså genom väggar och överallt.
men när jag väl tänkte använda den idag så verkar det bara som att jag kan gå en meter bort.

Jag skruvade upp både fjärren och mottagaren utan att konstatera något drastiskt fel. så nu funderar jag så här:

1. Något har hänt med finjusteringen av mottagaren och därför klarar den bara en kort bit nu.
2. Jag kanske hade tur den enda gången jag testade den och fick bra mottagning, så jag funderade på att modifiera dit en antenn på mottagaren för att få bättre mottagning.

någon som har ett tips om vart jag kan sätta dit en liten bit kabel för bättre mottagning, eller kanske hur jag kan få bättre räckvidd på den igen?

här kommer lite bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: antenn till fjärrutlösare

Inlägg av Icecap »

Har du kollat batterispänningar?

Antennen lär knappast vara ett problem, det har fungerat ju och ingen modifikation är ju gjort. Alltså kvarstår två möjligheter (eller en kombination därav):
1: Batteriproblem.
2: Störningar från annan källa på samma frekvens.

Jag tror på batteriproblem.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Eftersom du har 16 valbara identiteter, ändra och reset genom att ta bort batterierna.
Testa!
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Mottagaren ser ut att vara av den enkla superregenerativa sorten, de tappar känsligheten
fort som spolen är felavstämd. Men har du inte skruvat på kärnan i spolen (den ljusgröna med koppartråd)
så ska den inte ändras "över natten", om det inte är en komponent som är trasig förstås.

Har "lagat" ett par fjärrstyrda nätströmbrytare genom att "känna" lite på kärnan, säg 1/8-dels varv i taget, håll bara mejseln
borta från spolen då testet med mottagaren sker. Metallföremål påverkar mycket när det är högfrekvens (radio) inblandat.
Känsligheten gick från en halvmeter till tiotals meter genom att ändra lätt på kärnan.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag bytte batteriet i mottagaren, för det gamla hade suttit i och laddats ur helt.
jag har inte mätt på batteriet som sitter i dosan. jag ska göra det. det kommer svar i kväll.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

I sändaren: ska vara ett 12v batteri, visar 10.8 i vila och 9.4 i sändning. Det är lite lågt eller?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jepp, det är lågt! Jag känner mig ganska säker på att sändaren har en svag tomgångsström så om den ska ligga länge ska batteriet plockas ut.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Då får jag leta efter en väggvårta. För att testa om det blir bättre.

Edit: hittade bara en som gav 11v. Men det blev bättre. Så jag får köpa lite nya batterier och hoppas de håller länge om man plockar ur dem.

Men tror ni det hade gett någon effekt att sätta dit en antenn på mottagaren? Och isf vart ska den sitta?
Användarvisningsbild
Castello

Inlägg av Castello »

Om du vill testa med extra kabel så ska den ju sitta på den befintliga antennen då det är där signalen tappas av. Antennstorleken inverkar förstås på mängden signal som kan detekteras men den antennen såg ganska väl tilltagen ut tycker jag.
Skriv svar