Kameraövervakning i en traktor
- Magnus_K
- EF Sponsor
Kameraövervakning i en traktor
Pratade med en bekymrad bonde som tyckte det var jobbigt att vrida på kroppen hela tiden för att se om (jag tror det var balpressen) hade hängt sig.
Han klurade lite på att införskaffa en backkamera med display men var beslutsam över att om han ändå skulle göra en sån här installation så skulle han skaffa två kameror och kunna välja från hytten vilken som skulle visas på displayen. Den skulle nog helst också vara trådbunden.
Självklart tyckte jag det lät som en utmärkt idé och lovade att försöka hitta några lämpliga produkter.
Sitter just nu och väger lite om man kan kopiera ett färdigt Arduino-projekt (eller annat µC-projekt) och bygga ihop det själv eller helt enkelt köpa ett färdigt.
Har någon av er något förslag?
Jag har tyvärr inte så mycket tid att lägga ner men lite meckande kan jag nog klämma in.
Biltema har denna. Har någon provat?
Han klurade lite på att införskaffa en backkamera med display men var beslutsam över att om han ändå skulle göra en sån här installation så skulle han skaffa två kameror och kunna välja från hytten vilken som skulle visas på displayen. Den skulle nog helst också vara trådbunden.
Självklart tyckte jag det lät som en utmärkt idé och lovade att försöka hitta några lämpliga produkter.
Sitter just nu och väger lite om man kan kopiera ett färdigt Arduino-projekt (eller annat µC-projekt) och bygga ihop det själv eller helt enkelt köpa ett färdigt.
Har någon av er något förslag?
Jag har tyvärr inte så mycket tid att lägga ner men lite meckande kan jag nog klämma in.
Biltema har denna. Har någon provat?
Re: Kameraövervakning i en traktor
Brukar inte de flesta monitorer för backkameror ha en knapp för att växla mellan olika kameraingångar?
Isåfall känns det rätt onödigt med en extra microkontroller..
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Uppfinn inte hjulet en gång till, inte värt besväret dvs köp färdigt backkamera paket.
Letar du på ebay finns massor under "Back camera", "Rear car view", "Car monitor" m.m. liknande sökord.
Kostar från nån 100-lapp och uppåt.
Du kan köpa i paket eller delar var för sig.
Jag vet inget om kvalitén, men det är i alla fall billigt.
Jag köpte denna för något år sedan, funkade utmärkt:
http://www.oie.se/Produkt/backkamera-se ... Id=3390310
Kan köpa till en kamera.
Finns givetvis billigare (som vanligt) på div ställen på nätet men har han lantbruk (företag) så kanske det är enklare från Sverige.....
Kan köpa till en kamera.
Finns givetvis billigare (som vanligt) på div ställen på nätet men har han lantbruk (företag) så kanske det är enklare från Sverige.....
Den du länkade till från Biltema fungerar utmärkt. Mina föräldrar använder den i sin husbil. Tydlig och bra bild även när det är lite mörkare ute.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Zkronk skrev:Brukar inte de flesta monitorer för backkameror ha en knapp för att växla mellan olika kameraingångar?
Har inte en aning. Jag har installerat en i en husbil innan men det var bara med en kamera. Jo jag håller med om att det kan vara onödigt. Tänkte bara på om ni visste om något kul och färdigt paket där man mer eller mindre bara kan koppla ihop allt och programmera controllern. Sen blir det ju en bonus att man kan göra diverse mjukvarujusteringar själv.
tecno skrev:Uppfinn inte hjulet en gång till, inte värt besväret dvs köp färdigt backkamera paket.
Joooo, så blir det nog!
bit96 skrev:Letar du på ebay finns massor under "Back camera", "Rear car view", "Car monitor" m.m. liknande sökord.
Ska se om jag kan leta fram lite färdiga paket ikväll. Ska också ta och slå en pling till honom höra vad det får kosta.
Skogen skrev:Jag köpte denna för något år sedan, funkade utmärkt:
Kan köpa till en kamera.
Den såg väldigt bra ut! Gillar att dom har en liten kåpa på displayen också för solljuset vilket bör vara en väldigt bra idé för hyttmontage. Tackar för länken!
LarryXz skrev:Den du länkade till från Biltema fungerar utmärkt. Mina föräldrar använder den i sin husbil. Tydlig och bra bild även när det är lite mörkare ute.
Kanon. Det låter bra. Är lite osäker kring det trådlösa. Han hade inga problem med att dra kablar, snarare att det föredrogs då batteribyten var nej nej.
Värt att nämna är att traktorn har 12V-system.
Jula t.ex har bevakningskamera med monitor. Om jag inte miss fel så kan man ansluta 4st kameror till monitorn.
Inte så dyrt,mörkerseende,finns i Sverige och drivs på 12 Volt.
http://www.jula.se/overvakningssystem-441101
Inte så dyrt,mörkerseende,finns i Sverige och drivs på 12 Volt.
http://www.jula.se/overvakningssystem-441101
Magnus_K: "Kanon. Det låter bra. Är lite osäker kring det trådlösa. Han hade inga problem med att dra kablar, snarare att det föredrogs då batteribyten var nej nej."
Det är liksom inte så att dom trådlösa går på batteri, i alla fall inte dom som säljs till fordon.
Ström behöver kamerorna ändå, enda kabeln man slipper är från kameran till monitorn.
Kolla också upp hur kompletta systemen är, kabellängder osv.
Det är liksom inte så att dom trådlösa går på batteri, i alla fall inte dom som säljs till fordon.
Ström behöver kamerorna ändå, enda kabeln man slipper är från kameran till monitorn.
Kolla också upp hur kompletta systemen är, kabellängder osv.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Jo det är ju sant. Matningen behöver ändå komma från hytten men bra poäng med kabellängder med mera.
Ska se vad jag kan finna.
Ska se vad jag kan finna.