Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Haha det tänkte jag inte på! :D
Men nu när du säger det så..
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Ojoj, riktigt trevligt Electricguy!, har själv försökt ge mig på liknande projekt några gånger men brukar tappa orken efter att ha fixat filformatsinläsningen. Du råkar inte ha någon matnyttig sida att länka?

För att bidra lite till tråden så kan jag nämna att jag börjat om på min NES emulator, har satt upp enkel rendering via SDL och fixat ROM inläsning, så nu är jag redo att börja med själva emuleringen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jo det är rätt kul det här! :)
Här är det jag har baserat min spelaer på
https://code.google.com/p/arduino-music ... vn%2Ftrunk

Där finns även en filconverter som gör om mod,s3m,it och xm filer till pmf, eller hex (som du vill ha)
Du kopierar sedan in hex datan i Arduinon. Det går in ca 25kB på en UNO. (ungefär 140kB komprimerad hexdata i windows txt-fil storlek)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag var bara tvungen att spela in denna också..

Har du någon gång spelat en crackad version av Lemmings på Amiga så känner du bergis igen den! :)
1802

Inlägg av 1802 »

Skulle vara kul med ett exempel på en .mod med lite "renare" samplade ljud. Borde bli lika bra som vilken mp3 spelare som helst. Sen är jag fortfarande nyfiken på vad man kan få ut med 1-bit.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Electricguy skrev: Och så blev det en video som bevis att det faktiskt fungerar.. :D
Kan man få den låten? :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jadå!
Den finns att ladda ner här: http://modarchive.org/index.php?request ... ery=170225
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Vilket "mysigt" Arduino kort, det är en shield va? Riktigt fint planerad!

Bytte knappar i larmdosan till vår -94 Volvo 855 T5. Fixade även in en liten förlängning av antennen. Dock så verkar det som att visst, längre räckvidd, men bara precis 90-grader från bilen på förarsidan. Precis i linje med stolpen bakom förarstolen. Annars är det lika kort räckvidd som innan :cry:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nya KIR skalet som snart ska husera ett beställt larmdose-kort samt en kopia av originalnyckeln. Helt underbar liten krabat till höger ;)
Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Bästa förlängaren av räckvidd för fjärrlås - Håll nyckeln emot huvudet när du trycker på knappen. :)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja jo, den har man testat :P Kanske ska ta och bygga in larmdosan i ett lårben eller så.. Då lär man ju inte tappa bort nyckeln/benet och förmodligen/förhoppningsvis får man grym räckvidd också :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En dunk med vatten ger samma effekt som huvudet - så ett buntband och en dunk vatten är vad du behöver! :D
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Se där, det låter som en hållbar och lätt ordnad idé! :D Tokigt värre..

Men visst är det 433MHz vi har i dessa dosor? Vad är det med den frekvensen som gör att vi är sådana bra ledare, och tydligen vatten?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Uppbyggnaden av ingående komponenter runt sändardelen säger mig att det i alla fall inte handlar om GHz området så med stor sannolikhet 433MHz, även antennen skvallrar om det.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja inte kunde de väl "på den tiden" ägna sig åt att fixa med GHz sändare/mottagare för något så enkelt som en bilfjärr? Känns lite väl overkill, idag är det väl så lätt så nu spelar det kanske ingen roll.

Det skulle dock vara roligt att skapa en egen fjärr så man får in funktioner från nyare bilars fjärrar till en så här gammal bil, som i år är hela 20 år gammal. Tio år yngre än en själv :P

Längre räckvidd, blink/tut för att hitta bilen på stor parkering samt tända parkeringsljusen en minut eller så. Förutom att kunna låsa/låsa upp och tillsammans med larm, larma på/larma av förstås ;)

Jag har läst att de i USA har 315MHz, så det borde väl vara 433MHz här i Sverige/Europa.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ah, läste inte om vilken bil den var till och jo då kan jag ju hålla med. :)
Skriv svar