Kontakter/anslutningar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
fieldmouse

Kontakter/anslutningar

Inlägg av fieldmouse »

Jag kanske helt enkelt söker på fel namn när jag letar, men jag undrar om någon kan tipsa om vettiga men framförallt billiga "anslutningar", dvs kontakter för kablage till projekt osv. Vill inte använda kabelskor (ser ju illa som fan ut och kan lätt kopplas fel).I vissa fall behöver de även vara lite mer vattentäta. Vi talar ca 12V osv, ingen högspänning eller liknande.
Jag tror ni förstår ungefär vad jag är ute efter? =) Nån som kan peka mig i rätt riktning eller vet nån bra sökterm för att hitta lämpliga saker på ebay osv.
Jag vill kunna bygga i moduler som jag/någon annan sedan lätt kan koppla ihop på plats (bilar, byggnader) med lite kablage emellan.
Skogen

Re: Kontakter/anslutningar

Inlägg av Skogen »

Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Förutom Biltemas finns även:

http://www.rinab.nu/Eldelar/Kopplingsbl ... ock671.htm

Dom är inte vattentäta men väldigt bra för diverse projekt.
fieldmouse

Inlägg av fieldmouse »

Tack för svaren! Men Biltemas är på tok för dyra (kontakten kostar lika mkt som hela modulen nästan).
Rinab var bättre, men fortfarande lite dyrt, skulle nog vara bättre med nåt litet pack eventuellt.. Skulle nog behöva få ner styckpriset till 2-3 kronor eller nåt :)
Men bra förslag iaf! Tackar ödmjukast :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du kan vänta några veckor så går det att komma undan bra mycket billigare från utlandet:

JST kontakt med pigtail 1,5kr/st inklusive frakt.

Vattentät tvåpolig kontakt med gänga 6kr/st inkl frakt.

Exempel på sökning.

Sen finns såklart både tåligare och dyrare kablar (en av mina favoriter för fältbruk är speakon). Samt riktigt billiga.

Allt beror ju på hur många ledare, vilken ström och vilken kvalitet du behöver.
Skriv svar