Dansk ström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Dansk ström

Inlägg av prototypen »

Dansk ström? Ja som ni vet så håller jag ju på med orglar, nu har det kommit en undran om det behövs att snygga till strömmen i Danmark. Kunden är orolig för över och underspänning då det är datoriserade prylar med 20-30 sekunders boot-tider.
I Sverige har vi aldrig haft problem, men min kund är orolig för det HEMSKT dåliga Danska elsystemet.

Är det illa med strömmen i Danmark?

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Dansk ström

Inlägg av TomasL »

Med all den vindkraften så åker väl både spänning och frekvens upp och ned som en jojo, typ :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kvaliteten är som den svenska: beroende på var man är.

Men då Danmarks el-nät har en "viss integration" med det europeiska och sydsvenska är det hyggligt stabilt.
thomasloven
Kontakt:

Inlägg av thomasloven »

Jag har för mig att jag hört någon gång att Själland och resten av Danmark ligger i ofas på distributionssystemet. Det innebär att man inte kan koppla ihop Själland och resten hur som helst för att stabilisera utan omriktarstationer.

Inte riktigt relevant för frågeställningen i den här posten, men en lite kul grej. ...förutsatt att det är sant, vilket jag inte garanterar...

Edit: Ser nu att samma sak står med andra ord i en post lite längre ner http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=72029
Så går det när man inte läser forumet så ofta...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jylland Själland ligger i fas med Sverige och Norge medan reten av danmark ligger i fas med Tyskland och centaleuropa. Så frekvanesn är nog stabil, hur det ligger till med späningen har jag ingen aning om, det är ju en mer lokal fråga.

EDIT: Fel del av danmark.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu har problemet blivit mer aktuellt, de har tydligen darrigt med el och avbrott så pass ofta att man ska skaffa UPS.

Någon snabb googling har lett till detta företag http://metricpower.se/
10500 kr (troligen + moms) för en 500W UPS med 91 minuters tid känns överkommligt.
Någon som har erfarenhet av företaget och dess produkter?

Protte
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Nu är jag lite för nära Metric, så jag ska inte säga för mycket. Mer info i priv om du vill :).
Men testa Scanpocon, då det gäller Danmark. Samma koncern.
http://scanpocon.dk/
Eller helt enkelt Coromatic i Danmark, är kanske ett bättre val. Eller Malmö.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Danmark har haft strul med dessa vindkraftverks opålitlighet i elleveranserna och vek nät sedan en viss kärnkraftverk på andra sidan sundet stängdes av, och tydligen har man inte fått ordning på det ännu fast det är >> 10 år sedan kärnkraftverket avvecklades.

Ingen kommer ihåg det antar jag men i Danmark kort efter kärnkraftens avveckling på sverigesidan så kunde priset på el hamna på 800:-/kWh i korta perioder för att det var sådan kris på elförsörjningssidan och kravet på kärnkraftens nedläggning på andra sidan sundet var helt plötsligt inte fullt så lysande ide när man sakta insåg var soppan i de två hålen i väggen kom ifrån...

tyvärr får man ostabila nät med snabba variationer om man låter sol/vindenergi bli för dominerande av den totala produktionen och inte har annan kraft i beredskap hela tiden att snabbt backa upp det hela när leveranserna är ojämna.

Det som gör det knepigt med beredskapskraft om de skall vara 'regulatorer' för ett vekt nät med mycket variationer är att de blir väldigt ineffektiva då man inte kan slå av och pannor, ånga eller vattenströmmar hur som helst utan måste bypassa en del av vatten/ånga och verkningsgraden sjunker, då en övertro på vindkraft och sol kan resulterar att vattenverk måste släppa igenom vattnet till 50% outnyttjad i beredskap på den delen av produktionen som avsätts som reglerkraft, då man kan inte slå av och på vattenströmmen hur som helst då den delen är tyngre än godståg att starta och stoppa i form av rörelsmängd i rören till och ifrån vattenkraftverket. (det är detta som sedemera kallas 'kraningsförluster')

dvs. det man tror att man vinner i ena ändan kan kosta mer än vad det är värt i en annan ända...

Tysklad har redan idag problem att exportera sin överskott av sol/vind i goda perioder till sina ovilliga grannar då ingen vill ta på sig regleringsjobbet då det är en kostsam affär för 'mottagaren' och därför är den typen av energi lågt betald. Och långa transporter är också förenat med förluster, så energin som produceras lokalt mha. sol/vind skall också förbrukas lokalt, dvs. regleringen skall också göras lokalt och inte försöka exportera problemen som man försöker med idag...

Danmarks elproblem beror på att det var starka kopplingar mot sydverige och kunde exportera sitt reglerbehov den vägen, men när kärnkraften försvann så försvann den styva kopplingen och nu försöker man hämta elstabilitet via veka kopplingar mot Europa för att stabilisera sin vindkraft och det är där problemet finns - dvs. en kostnad att bygga infrastruktur nedåt i europa med kraftledningsgator etc. och finna villig partner som vill ta hand om regelerjobbet och leverera stabilitet och elnätstyvhet tillbaka och eftersom man ännu har problem med det idag så har detta uppenbarligen inte gått så bra... och idag så fikar tyskarna efter samma sak...

vem vet en dag så kanske en en större elförbrukare kan få betalt för förbrukad ström för att denne kan förbruka ström med realtidsanpassning och den vägen leverera stabilitet och reglerkraft mot elnätet...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sverige har fortfarande inte stabilitetsproblem, och EU har stängt av möjligheten för Svenskakraftnät att stänga Danmarksförbindelsen för att prioritera det inhemska nätet. Så att det saknas ett kärnkraftverk medför högre priser i södra Sverige, men det påverkar inte nätstabiliteten i Danmark.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske laddning av elbilar kan fungera som dumpning för överskottsenergi?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är förstås inte praktiskt. Då det säkerligen handlar om betydande effekter så måste då alla med elbilar vara beredda att stoppa in jacket precis när det behövs vilket förstås aldrig kommer att hända. Då måste i så fall överskottsenergin, till så sker, maganiseras vilket bara det med stor sannolikhet kostar enorma summor och kan det maganiseras behövs således inte elbilar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Laddare hemma och på jobbet. När man behöver extrabelastning så skickar man ut signal så att någon IGBT aktiverar laddningsprocessen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Då måste alla vara tvungna att komma ihåg att sätta i laddkabeln varje gång vilket inte kommer att ske som jag ser det, sedan laddas de rätt snabbt vilket gör att de inte kan användas när de verkligen behövs. Batteriet måste vara väldigt urladdat för att ta emot så mycket som möjligt vilket långt ifrån alltid kommer att vara fallet och således bara kunna maganisera en liten del. Det måste sedan installeras en speciell laddstation hemma hos varenda en i hela Sverige som har en elbil och även på jobbet, gigantiska summor bara där.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om man tänker tvärtom, att laddningen avbryts om det är ont om elkraft.....
Skulle det kosta så förfärligt mycket att sätta ett nätverksuttag på laddstationen?

Min tråd har gått lite OT, finns det någon bra tillverkare av UPS grejor, sådant som bara stånkar och går? APC?

Protte
grottan

Inlägg av grottan »

Eaton Powerware 9130 är bra grejor (t.ex denna 2kVA modell http://powerquality.eaton.com/PW9130i20 ... aspx?CX=98), har ingen erfarenhet av Metric's mindre UPS:er men Socomec's stora maskiner är bra. Är väl inte heller något större fel på APC.

Dock, det stora felet på en kompakt UPS:er är batterierna - dom som följer med i UPS:en får du räkna med att byta efter 3-5 år (prisoptimering ). Vill man ha bekymmerfri drift byter man antingen ut batterierna till 10-års batterier på direkten eller så köper man UPS utan batteripack och bygger en extern batteriställning (det är även positivt för kylning av batteripacken - värme dödar...) men det blir ju då en mycket större apparat.
Skriv svar