Köpte för länge sen komponenter för att bygga en 7-bands equalizer för mellan 15 och 150 Hz eller nåt sånt där, för att brorsan skulle fintrimma basljudet i bilen.
Det blev aldrig av, men jag har fortfarande dessa komponenter kvar i en låda.
Nu är det emellertid så att jag själv skulle behöva något sådant, för att fixa till signalen innan den når mitt slutsteg i skuffen. Bilens ljud börjar klinga av neråt alldeles för högt i frekvens enligt min smak så jag tänkte försöka bygga mig nån slags manuell de-equalizer för att få upp lite av de lägre frekvenserna. Signalen kommer via originalslutstegen. Och det är inte bara att byta huvudenhet, för allt ljud (inkl blinkersljud) går via fiber och byter jag till nåt annat system blir det inte integrerat i displayen uppe på instrumentbrädan, inget blinkljud, osv.
Det är alltså balanserad högnivåsignal.
Det gamla schemat till det jag från början tänkte bygga hittar jag inte. Men det var ganska enkla grejer med opampar som körde nån cut/boost liknande detta: http://www.hobby-hour.com/electronics/s ... alizer.php
Men hur gör man för att fixa detta för balanserad signal?
Eller är det enklare att dela ner spänningen lite och konvertera till en obalanserad signal och köra enligt principen i ovan angivna schema och mata lågnivå in i slutsteget istället?
Equalizer för balanserad signal
Re: Equalizer för balanserad signal
Jag tror inte jag fattar riktigt. Menar du att du vill koppla in EQ:n på högnivå-sidan, som går direkt till högtalarna? Där handlar det väl om stora effekter, och då blir det inte kul att bygga något med 7 band gissar jag. Speciellt inte om det måste vara differentiellt. Nästan alla EQs och kompressorer som är differentiella in och ut, är ändå single-ended internt.
balanserade signaler förkommer bara i kablar, och det för att kablen inta ska fiska upp stöningar..
för att behandla en sådan signal "avbalanserar" man den på ingången till burken antingen mha en trafo eller op-amp.
men vad du menar riktigt förstår inte jag heller...
är den balanserad i kopparkabel? fiber?..
i fiber går ju bara digitala signaler?
balanserad högnivåsignal?
är det högtalarkablarna du menar?
ett bryggkopplat slutsteg?
då måste du göra om slutstegets utsignal till lågnivå, equaliera och sen sätta ett till slutsteg efter det.
för att behandla en sådan signal "avbalanserar" man den på ingången till burken antingen mha en trafo eller op-amp.
men vad du menar riktigt förstår inte jag heller...
är den balanserad i kopparkabel? fiber?..
i fiber går ju bara digitala signaler?
balanserad högnivåsignal?
är det högtalarkablarna du menar?
ett bryggkopplat slutsteg?
då måste du göra om slutstegets utsignal till lågnivå, equaliera och sen sätta ett till slutsteg efter det.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
I fibern är det digitalt och hur det skulle kunna vara balanserat vet jag inte. 
Alltså... Ja signalen i fråga, i kopparkablarna, är avsedd att driva originalhögtalarna. Alla slutsteg i bil som har någon effekt att tala om kör bryggade utgångar. Då blir det per automatik balanserat. Men eftersom originalslutsteget i bilen (som tar ljudet från den optiska bussen) är ganska klent, så har jag idag istället dragit högtalarsignalen (eftersom lågnivå inte finns att ta någonstans) via tvinnad 0,75-kabel och stoppat in i två mycket kraftigare steg med högnivåingång. Med de stegen driver jag alla högtalare fram och en sub. Har dragit 4-kvadrat från skuffen och fram. Det låter riktigt bra faktiskt. Det enda är att det fattas en aning bas i botten så subben skulle kunna spela djupare än den gör.
Jag har fått för mig att det kan introduceras brus mm om man drar ner till lågnivå och sen får slutsteget förstärka upp allt plus lite till igen.
Det ska inte vara en passiv mojäng som bara dämpar olika band, utan jag vill boosta en del frekvenser.
Alltså... Ja signalen i fråga, i kopparkablarna, är avsedd att driva originalhögtalarna. Alla slutsteg i bil som har någon effekt att tala om kör bryggade utgångar. Då blir det per automatik balanserat. Men eftersom originalslutsteget i bilen (som tar ljudet från den optiska bussen) är ganska klent, så har jag idag istället dragit högtalarsignalen (eftersom lågnivå inte finns att ta någonstans) via tvinnad 0,75-kabel och stoppat in i två mycket kraftigare steg med högnivåingång. Med de stegen driver jag alla högtalare fram och en sub. Har dragit 4-kvadrat från skuffen och fram. Det låter riktigt bra faktiskt. Det enda är att det fattas en aning bas i botten så subben skulle kunna spela djupare än den gör.
Jag har fått för mig att det kan introduceras brus mm om man drar ner till lågnivå och sen får slutsteget förstärka upp allt plus lite till igen.
Det ska inte vara en passiv mojäng som bara dämpar olika band, utan jag vill boosta en del frekvenser.
När man tar högnivå från en ny bil så är den ibland redan signalbehandlad för att låta bättre med orginalhögtalarna.
Vad jag förstår så vill du bygga en equalizer för signalen.
Det är bara ta en vanlig hög->låg conveter sen behandla lågnivåsignalen, sen köra in den i ditt slutsteg.
Att ditt slutsteg har ibyggd hög->låg converter är sak samma i det här fallet, du behöver en extern.
Vad jag förstår så vill du bygga en equalizer för signalen.
Det är bara ta en vanlig hög->låg conveter sen behandla lågnivåsignalen, sen köra in den i ditt slutsteg.
Att ditt slutsteg har ibyggd hög->låg converter är sak samma i det här fallet, du behöver en extern.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja det är redan delat hit och dit. Högtalarna i brädan drivs av huvudenheten. Ljudet ut där är högpassfiltrerat.
Högtalarna i dörrarna, i bakluckan och centerhögtalaren drivs av ett steg som sitter under mattan under förarstolen.
Centern är bandpassfiltrerad.
De i bakluckan tror jag är högpass, och dörrarna är lågpass. Typ. Eller en mycket låg bandpass, eftersom den djupaste basen är dämpad.
Bakluckans element kör jag inte alls för de låter skit. Övriga element har jag bytt. Fadern är 100% framåt. Det låter burkigt med bakhögtalare i en kombi, så därför brydde jag mig inte om att byta även dem.
Jag har skruvat isär originalsteget och det sitter inte särskilt mycket där. Det är typ en enkretslösning och det är inte mycket att göra åt det.
Jag har alltså ett fyrkanalssteg för att driva elementen i fram. Blinkersljudet går endast på de två kanaler som går till brädan.
Signalen som går till dörrhögtalarkanalerna går även till substeget.
Det är där, precis innan substeget jag vill ha en equalizer så jag kan återställa ljudspektrat så som det är på ljudkällan. Till så stor del det går då.
Jag har tidigare provat flera olika hög->lågnivåomvandlare och det låter inte alls bra. De flesta har audiotransformatorer i sig, och djupbasen blir helt klart lidande. Så även ljusaste diskanten.
Så ska jag omvandla får det bli en opamplösning.
Kanske nånting liknande detta för balanserad XLR till obalanserad RCA.

Men jag lär dela ner signalen först så jag klarar mig med ±12V-matning.
Ok. Det kan bli bra. Så kör jag med det från början tänkta schemat. Om jag hittar det. Det vore ju trevligt att kunna använda de komponenter jag köpt.
Man skulle ha en spektrumanalysator när man ställer in en EQ... *önska*
Högtalarna i dörrarna, i bakluckan och centerhögtalaren drivs av ett steg som sitter under mattan under förarstolen.
Centern är bandpassfiltrerad.
De i bakluckan tror jag är högpass, och dörrarna är lågpass. Typ. Eller en mycket låg bandpass, eftersom den djupaste basen är dämpad.
Bakluckans element kör jag inte alls för de låter skit. Övriga element har jag bytt. Fadern är 100% framåt. Det låter burkigt med bakhögtalare i en kombi, så därför brydde jag mig inte om att byta även dem.
Jag har skruvat isär originalsteget och det sitter inte särskilt mycket där. Det är typ en enkretslösning och det är inte mycket att göra åt det.
Jag har alltså ett fyrkanalssteg för att driva elementen i fram. Blinkersljudet går endast på de två kanaler som går till brädan.
Signalen som går till dörrhögtalarkanalerna går även till substeget.
Det är där, precis innan substeget jag vill ha en equalizer så jag kan återställa ljudspektrat så som det är på ljudkällan. Till så stor del det går då.
Jag har tidigare provat flera olika hög->lågnivåomvandlare och det låter inte alls bra. De flesta har audiotransformatorer i sig, och djupbasen blir helt klart lidande. Så även ljusaste diskanten.
Så ska jag omvandla får det bli en opamplösning.
Kanske nånting liknande detta för balanserad XLR till obalanserad RCA.

Men jag lär dela ner signalen först så jag klarar mig med ±12V-matning.
Ok. Det kan bli bra. Så kör jag med det från början tänkta schemat. Om jag hittar det. Det vore ju trevligt att kunna använda de komponenter jag köpt.
Man skulle ha en spektrumanalysator när man ställer in en EQ... *önska*
Det där låter absolut som en SAAB 9-3 2006. Räcker det inte att justera tonkontrollerna? Vad har du för manöverpanel (ICM)? Dom olika modellerna har lite olika möjligheter till inställningar.