Test av lödpasta
Re: Test av lödpasta
Intressant, jag använder också samma som du och kan inte påstå att jag är missnöjd. Funkar bra, skeptisk till att man använder bly bara. Hade varit trevligt med en annan pasta som var blyfri, någon som vet något prisvärt alternativ?
Öh ? blyfritt är ju bara skit, vi som är vana vid blyat tenn tycker i regel att blybritt är omöjligt att jobba med samt ser skit ut oavsett hur man gör.
För att inte nämna att blyfritt tenn kräver så mycker högre temp att vissa komponenter ibland inte överlever. Sen så har ju blyfritt problemet med dessa "tin whiskers" som efter kort tid börjar kortsluta saker.
För att inte nämna att blyfritt tenn kräver så mycker högre temp att vissa komponenter ibland inte överlever. Sen så har ju blyfritt problemet med dessa "tin whiskers" som efter kort tid börjar kortsluta saker.
Rekomderar sn100c lod från candor.
Liknande resultat som blyat och lika lättlött. Sotar ej heller spesar eller sliter ut dom.
Finns i tråd, stav, pellet och pasta form.
Dessutom med olika mängd fluss och fastmassehalt.
Liknande resultat som blyat och lika lättlött. Sotar ej heller spesar eller sliter ut dom.
Finns i tråd, stav, pellet och pasta form.
Dessutom med olika mängd fluss och fastmassehalt.
ToPNoTCH: Jag också, är sugen på att börja labba med pasta-lödning på värmeplatta och behöver vettig lödpasta.
Använder Kester flussmedel till handlödning och det är trevligt att jobba med.
Jag förstår inte vitsen med denna video. Inte är ju lödpasta gjord för att värmas med en blåslampa. Klart att det börjar brinna och lukta skit...
Givetvis är väl den amerikanska pastan bättre kvalitet men jag tror nog att den kinesiska gör sitt jobb också bara man använder den rätt.
Givetvis är väl den amerikanska pastan bättre kvalitet men jag tror nog att den kinesiska gör sitt jobb också bara man använder den rätt.
Billigaste jag hittat är denna eBay säljarecalmar skrev:ToPNoTCH: Jag också, är sugen på att börja labba med pasta-lödning på värmeplatta och behöver vettig lödpasta.
Känns drygt att pynta lika mycket i frakt som tuben kostar.
Om du vill kan vi ju gå ihop och köpa. (13:- extra i frakt per tub så det blir ju lite mer humant).
Jag gick till deras hemsida.
Verkar inte som de har Kester tyvärr.
Fraktkostnaden verkar dock vara 10 dollar istf 20 (eBay).
Verkar inte som de har Kester tyvärr.
Fraktkostnaden verkar dock vara 10 dollar istf 20 (eBay).
Jag har fått skitpasta när jag köpte något billigt från tme.eu, det blev inte bra alls. Antagligen hade det legat och torkat.
Jag använder ChipQuik, det har alltid fungerat bra.
Blyfritt/blyat: Jag har hört många historier om blyfritt, men ärligt talat märker jag knappt någon skillnad (förutom det uppenbara som att det smälter vid högre temperatur samt får en mattare yta när det stelnar). Det har gått precis lika bra att löda blyfritt som blyat. Det som avgjort mest när jag handlödat är lödkolv-spetsens tillstånd. Den måste alltid hållas fräsch och ren annars fungerar ingenting.
Jag använder ChipQuik, det har alltid fungerat bra.
Blyfritt/blyat: Jag har hört många historier om blyfritt, men ärligt talat märker jag knappt någon skillnad (förutom det uppenbara som att det smälter vid högre temperatur samt får en mattare yta när det stelnar). Det har gått precis lika bra att löda blyfritt som blyat. Det som avgjort mest när jag handlödat är lödkolv-spetsens tillstånd. Den måste alltid hållas fräsch och ren annars fungerar ingenting.
Jag skickade en fråga om de hade Kester och fick svaret "it's the same paste as the 183c. paste we sell on site"rolex42 skrev:Verkar inte som de har Kester tyvärr.
Väcker denna tråd till liv igen, då jag måste köpa lite pasta för ett lödjobb. Hade tänkte köpa på Elfa, men dom har bara ett halvt kilo, (eller; dom har mindre mängder, men det blir nästan samma pris) så det blir *mycket* över. Jag ska göra max 10 kort den här vändan (om allt går hyggligt). Runt 800 spänn tar dom för en burk.
Men det är nästan uteslutande 0402, och både fine pitchade LLQFP och benade, med magpaddar o allt. En BGA &så. (men den har ju redan lod).
Kör med Kinadispenser (983A) och liten lödugn.
Så:- frågan är om det är värt att chansa på billigt lod?
Finns det några mellanting - dvs något ställe som säljer kvalitetslod till bättre priser än Elfa (mindre mängder)?
Men det är nästan uteslutande 0402, och både fine pitchade LLQFP och benade, med magpaddar o allt. En BGA &så. (men den har ju redan lod).
Kör med Kinadispenser (983A) och liten lödugn.
Så:- frågan är om det är värt att chansa på billigt lod?
Finns det några mellanting - dvs något ställe som säljer kvalitetslod till bättre priser än Elfa (mindre mängder)?
Jag har köpt från electrokit, men kan inte svara på kvalitén eftersom jag inte provat nått annat. Funkar bra för mig iaf.
MVH: Mikael
MVH: Mikael
Jag använder blyfri tråd från Koki och tycker den är väldigt bra. Har aldrig använt deras pasta men såg att TME säljer den i små sprutor. Inte superbilligt dock.
http://www.tme.eu/en/details/s3x58m406d ... stes/koki/
http://www.tme.eu/en/details/s3x58m406d ... stes/koki/