Hur bygga spänningsreglering till elverk på 13 kW 3-fas ?

Berätta om dina pågående projekt.
Tobias Skåne

Hur bygga spänningsreglering till elverk på 13 kW 3-fas ?

Inlägg av Tobias Skåne »

Eftersom jag bor i lägenhet och har ett oerhört behov av ett elverk måste jag bygga ett.. :shock:

Jag har fått tag i en gammal 13kw 3fas borstad generator och en liten dieselmotor. Det jag funderar mest på är hur jag ska knåpa till spänningsregleringen. På generatorns ände sitter en lite generator 200v 250ma om jag minns rätt som ska sköta magnetiseringen av huvudgeneratorn. Idag regleras detta med en reostat. Mitt huvudbry är att knåpa ihop en elektronisk reglering har funderat på om man ska bygga något som liknar en gammal laddningsregulator til en bil-generator men isåfall blir det lite elektromekaniskt..
Tankar och tips är välkommna =)
Senast redigerad av blueint 13 juli 2014, 02:44:35, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Elverk
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Hur bygga spänningsreglering till elverk på 13 kW 3-fas

Inlägg av YD1150 »

Är det en shuntgenerator som är till magnetiseringen?
Är väl enklast att reglera strömmen till den, ger nog de lägsta strömmarna att styra.
Ur reglerteknisk synpunkt så är generatorn en förstärkare.
Återkoppling från en eller flera faser krävs.

Bilder :!: :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

längesedan jag byggde en sådan till en 5kw trefas

det är svårare än vad man tror

svårast är att inte få kraftiga överspänningar när man stänger av större laster

jag körde en vanligt regulator modell opamp ,där jag mätte trefasen direkt och likriktad (vanligt trefaslikriktare med en spänningsdelare till lagom nivå ) och drev en effekttrissa för magnetiseringen

fick göra en en ickelinjär feedback där för stora fel i spänningen fick större förstärkning
läs, om 400v bidde 440v så ströp det magnetiseringen fortare

idag finns det högspännings op, vilket underlättar rejält
Tobias Skåne

Inlägg av Tobias Skåne »

Magnetiserings generatorn har bara två tampar ut så att moddifiera vad den ger tycker jag verkar svårt.. Men den ger en ringa ström till magnetiseringen ca 200ma om jag minns rätt.
Ska ta bilder och läsa på skultarna =)

Har talat med en snubbe som jobbade med vatten kraft och han berättade om regleringar som än idag finns på små vattenkrafteverk.. Kan enklast förklara det som en kontaktor med svag manöverspole och en fjäder som håller emot, vid hög spänning orkar kontaktorn dra helt och bryter magnetiseringen, spänningen sjunker och fjädern drar tillbaka och sluter kontakten till magnetiseringen. Tydligen gör remanensen i järnet att frekvenskurvan blir som den ska. Detta ska tydligen gå att få till inom acceptabla tolleransen, men att generatorn jobbar mot elnätet gör klart sitt också. LIknande system finns i hastighetsregleringen på sändaren SAQ i Grimeton..

Grym, Hur skulle en sådan krets se ut, är lite novis då jag slutade med elektronik för 12 år sedan :(
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

grym skrev:längesedan jag byggde en sådan till en 5kw trefas

det är svårare än vad man tror

svårast är att inte få kraftiga överspänningar när man stänger av större laster

jag körde en vanligt regulator modell opamp ,där jag mätte trefasen direkt och likriktad (vanligt trefaslikriktare med en spänningsdelare till lagom nivå ) och drev en effekttrissa för magnetiseringen

fick göra en en ickelinjär feedback där för stora fel i spänningen fick större förstärkning
läs, om 400v bidde 440v så ströp det magnetiseringen fortare

idag finns det högspännings op, vilket underlättar rejält

Går det inte att bygga en "totem-pole output" med effekttransistorer, det borde ge en snabbare strypning när man lyfter bort en stor belastning?
Tobias Skåne

Inlägg av Tobias Skåne »

Andy, Ja det låter inte dumt =) förstår exakt principen av vad du mernar men inte hur man konstruerar den :doh: Ska googla lite =)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bästa är att börja någonstans och få exakta data vad du behöver ha
ex att mäta upp vad du behöver för magnetisering vid 13 kw och ex 5 och 1 och nästan 0 kw

med högspännings opamp så blir det lättare att ordna regleringen då man har lättare att göra spänningsminskning till magnetiseringen

börja fundera på ett schema först
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En bra början är att fundera på vad du vill kunna driva med elverket.

Om du vill driva t.ex. nån hyggligt fet motor som har varierande last, men inte köra nån känslig elektronik samtidigt, så bör det väl gå rätt bra att ordna reglering.

Om du både vill kunna driva sådant som drar mycket ström och slår av/på tvärt, och dessutom samtidigt driva känslig elektronik, så är väl frågan hur det är med remanens i generatorn.

Nån annan kan säkert fylla på här, men det kan KANSKE vara en idé att provköra genom att samtidigt synkat bryta både magnetiseringsströmmen och bryta en hyggligt stor last, och se ifall du får en spänningsspik och i så fall hur stor den är.

Värt att ta reda på är också vad generatorn tycker om osymetrisk last. Vissa tycker det är helt okej, andra generatorer kan bli krassliga i lagren.
Skriv svar