Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av mrfrenzy »

Det är inte idiotsäkert alls. Till exempel finns virus som krypterar datat på alla diskar, väntar en tid och sedan kräver dig på pengar för att tala om krypteringsnyckeln. Om du hinner koppla in disken för backup mellan infektionen och det tillfälle det visar sig är det kört.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Dator-hårdvaran blir effektivare. Det kan dock inte sägas om mjukvaran..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Spisblinkaren »

sodjan skrev:> Apropå lull-lull så fascineras man över alla dessa pop-up dialoger som fadas in och ur.

Kollade på en bil idag...
Torkarna startar av sig själva när det regnar.
Något magiskt mäter däcktrycket och larmar.
Nyckel ska man inte "sätta i" längre.
Backspeglarna fäller in sig vid parkering.
Mobilen och bilen kopplar upp sig.
Backkamera.

Va f-n, jag vill bara åka till ICA...
Jag kanske har kommenterat detta tidigare men den är värd att upprepas :D

Tacka vet jag Amazon! Då kan man ju tom köra vidare efter WW3 :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

mrfrenzy skrev:Det är inte idiotsäkert alls. Till exempel finns virus som krypterar datat på alla diskar, väntar en tid och sedan kräver dig på pengar för att tala om krypteringsnyckeln. Om du hinner koppla in disken för backup mellan infektionen och det tillfälle det visar sig är det kört.
Oj, vad akademiskt.

En tanke är samtidigt att om mjukvaran vore mindre komplex så skulle det vara svårare att implementera dom här virusena.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

rogerk8 skrev:
Med stil dessutom.....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och bli köttmos vid närkontakt.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

TomasL skrev:Och bli köttmos vid närkontakt.
med stil dessutom....
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

blackadder skrev:
rogerk8 skrev:
Med stil dessutom.....
:D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

blackadder skrev:
TomasL skrev:Och bli köttmos vid närkontakt.
med stil dessutom....
Det är väl ändå tveksamt om det sker med stil.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

blueint skrev:Dator-hårdvaran blir effektivare. Det kan dock inte sägas om mjukvaran..
Klockrent :D

Jag hävdade i ett dedikerat amerikanskt datorforum för en tid sedan att det var den kassa mjukvaran som drev på hårdvaran. De svarade att det faktiskt var tvärt om dvs att hårdvaran drev på mjukvaran men det tror jag ju inte ett smack på!

Fast kanske man ska tacka Bill istället för jesus vilken hårdvara det finns idag!!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Fick precis blåskärm för första gången på dom typ 5 åren jag använt denna XP-laptop (Fujutsi).

Det enda jag gjorde var att efter att skrivit klart om mina nya rörslutsteg så vill jag höja volymen på Spotify-listan...

För det första tar Spotify i sig säkert tre minuter på sig att överhuvudtaget starta (och bara det säger en hel del) för det andra uppdateras det ju som vanligt nuförtiden dvs tvångsmässigt. Det var, utan att överdriva, mycket bättre innan.

Datorn startades om efter blåskärmen men jag kunde inte komma ut på nätet. Startade om en gång till och då dök nån installations-wizard för Ethernet upp. Cancel på den, sen startade jag om igen och ryckte ur och i bredbandsdångeln (2Mb/s bara dock) sen funkade det igen.

Fast ett tag tänkte jag att dessa problem kom lägligt för jag har backat allt viktigt och kunde således börja programmera om min maskin ;)

Å andra sidan, nej inte just nu tack :D

MVH/Roger
PS
Jag vågade dock precis starta Spotfy igen och än så länge fungerar det. Måste haft nån slags otur.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, du slipper de problemen med ett modernare OS.
xxargs

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av xxargs »

sodjan skrev:> Filsystem som passar MS-DOS har dock en del andra krav. Bl.a att hantera avstängning närsomhelst,

Det där låter märkligt. Varför ska inte vilket filsystem som helst kunna
hantera "avstängning närsomhelst" ? Självklart är det inget unikt för
MS-DOS utan en generellt krav. Inget filsystem ska på något sätt
blir korrupt eller få andra problem p.g.a att t.ex strömmen går.

Idag finns det skäl att vara orolig - kanske inte i avseende själva filsystemen utan hur OS hanterar det då man låter data ligga i RAM-minne så länge som möjligt innan det skrivs ut på disk (det ännu mera optimerat med SSD-diskar då varje skrivning sliter på disken och man vill vara säker på att datat som beställs skrivas ut inte ändrar sig igen i sista sekunden eller fylls på ytterligare kort efter så att man kan skriva i större sammanhängande block och inte många små block då varje skrivning kostar minst 32-256 kB SSD-minne som måste reallokeras fram och kopieras även om det bara är en sektor på 512 byte som skrivs) och sedan börjar man av prestandaskäl fuska som att tex. committa en skrivning i journalen innan filen faktiskt har skrivits färdig på disken för att man optimerat skrivordningen etc. (MS)

Med andra ord en plötslig strömavbrott kan stöka till mera än vad det gjorde förr och har man slagit på alla prestandahöjande finesser så tål det inte att bara rycka ut USB-disken eller en hård reboot utan förvarning utan risk för skador på filsystemet och dataförlust utan man skall alltid avmontera disken (eller i linuxvärlden allra minst skriva 'sync' ett par gånger (alltid två gånger då med bara en 'sync' så får man ingen kvitto på att synkningen är färdiggjord) i en consol, men helst avmontera även där) innan man sliter ut diskarna om man inte skall riskera tappad data.

Hänger sig datorn så skall man vänta minst en minut, kanske upp till 5 minuter innan avstängning/hård reboot och hoppas att någon sync/flush process fortfarande är vid liv och synkar filbuffer i RAM med diskarna då det brukar vara en process som kör detta var 30 sekund eller så i kärnan

I Windows kan man sätta så (och troligen är default) att filsystem från tex USB alltid förbereds (dvs alltid synkas så fort som möjligt vid skrivning) att de plötsligt rycks ur, på bekostnaden av prestanda förstås - men hur många tittar på den inställningen...

Idag med TB stora diskar så tar en filsystemcheck på det gamla sättet en ansenlig tid att gå igenom, kanske timmar och tom. dag att genomföra.

Därför fuskar man också där (gäller både win och linux) och nyttjar dagens filsystem med journaler etc. för att forcera detta för att användarna inte skall trampa vid datorn i kanske timmar när man måste göra en hård reboot och då får man hoppas att journalen faktiskt är korrekt skriven och det som är committat där verkligen har skrivits på disken...

idag är det mer motiverat än förr att ha en UPS i avseende ovanstående text då en plötslig strömavbrott är den svåraste fallet att ta hand om.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Sitter här småfull en måndag sista veckan på semestern...

Låter som om inte SSD är så bra trots allt. Jag fick för mig att "wow, halvledar-diskar", vilken utveckling!

Och detta inte bara pga snabbhet utan även pga fysisk storlek och tysthet.

Verkar som om rätt mycket med den moderna datorutvecklingen faktiskt är rätt kass.

Jag envisas t.ex med att säga att det finns inget reellt behov av 64-bitars maskiner med multipla kärnor.

Det behovet är konstgjort och skapat av kodineffektiv programmering ihop med upplösningshysteri.

Jag säger alltjämt att 32-bitars single-core maskiner är allt som behövs.

Tom till väldigt kraftfulla applikationer.

Multipla kärnor är bara ett sidospår som inte kommer leda nån vart!

Är det bara jag som ser det?

Single-core maskiner kör ju nära nog 2 miljarder instruktioner per sekund!

Vi måste göra nåt åt det här!

MVH/Roger
PS
Jag kommer inte tjata mer om detta :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, det måste vi, 2 miljarder beräkningar/s är på tok för lite,
Naturligtvis är det så att svensson, som ordbehandlar och facebookar lite grand inte har något större behov, dock vill sonen/dottern kunna köra det senaste spelet på samma dator, och då krävs det helt plötsligt betydligt mer än de två Mjd instruktionerna per sekund, (du vet , det här med rendering osv i realtid kräver rätt många beräkningar). Till och med min 8-kärniga I7a med 32G ram går på knäna ibland, när jag gör något skojjigt.
Det är nog så att du är fruktansvärt trångsynt, och egentligen inte har en aning om hur datorer används i dag.

Och nej koden är definitivt inte ineffektiv, i de allra flesta fallen, dock är den skriven på så sätt att den skall gå att underhålla med standardiserade APIer.

Hade jag använt en gammal 32-bitars maskin till det jag gör, så hade jag inte fått något gjort, då beräkningarna i så fall tar betydligt längre tid, följaktligen hade jag fått sitta och vänta på att maskinen räknat färdigt, och bli uppstressad på köpet, så nej, Fram för FLERA kärnor, MER och SNABBARE minne, och gärna 128-bitars maskiner, samt snabbare och större SSDer
Skriv svar