Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av Magnus_K »

Vad jag än får för idéer till projekt så haltar det oftast på att jag har så dålig koll på elektronik, rent generellt.
Den senaste tiden har varenda projekt inkluderat en mikrocontroller, moderna displayer och väldigt lite analog elektronik (om man kan säga så).
Jag får en känsla av att jag möter elektronikens värld från fel vinkel. Eller ja, jag börjar inte från grunden så att säga.

En tanke på slog mig var att köpa på mig lite skolböcker och plugga men det kommer helt enkelt inte fungera. Det är för mycket i livet just nu för att få studiero och för min egna del så tror jag starkt på att bygga ihop något samt all lärdom kring själva bygget är "rätt" väg att gå i nuläget.

Nu ska jag inte dra någon livshistoria här utan vill fråga er med erfarenhet om ni kan rekommendera något bygge som uppfyller nedan kriterier:

Användningsbarhet:
- Vill ha användning av bygget. Mätinstrument eller dylikt hoppas jag på. Detta är i och för sig en fråga upp till
person.
- Noggrannhet/onoggrannhet bör vara, ja, användningsbart. Sen om det finns modernare instrument som är bättre
struntar jag i.

Design:
- Ålder spelar absolut ingen roll
- Inkludera egenlindande transformatorer då jag ser detta som ett steg av läran
- Gärna rör men inget måste
- Ska inte innehålla komponenter som idag är väldigt svåra att få tag i
- Lämpligast kanske är en ren byggsats men då måste det vara en sats som ses som ett läroprojekt vilket inkluderar
förklaringar med mera och inte bara en komponentkarta.

Dokumentation:
- God dokumentation, för mig är detta en förutsättning för att kunna mäta/läsa och förstå
- Svenska eller engelska spelar ingen roll. Dock inget annat språk.

Budget:
- Det här är svårt. För att hålla dörrar öppna så säger jag 10 - 2000 riksdaler

Om det finns mer förslag på vad bygget borde innehålla för att hålla en god lärotröskel så mottages detta mycket tacksamt!

EDIT: Alla kriterier kanske inte rimmar riktigt med varandra men ha gärna öppet sinne!
blueint
Kontakt:

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av blueint »

Kjell & Co har en del:
http://www.kjell.com/Sok?query=Byggsats

ELFA också, men det kostar en slant mer.

Annars är ett tips att läsa "Allt om elektronik" eller vad de heter 5 sidor per dag eller så. Även om man är extremt intelligent så sparar man mycket tid på att veta iaf vissa saker om hur det fungerar.

Ett veroboard och kretsar som 555, op-amp, transistor, MOSFET osv kan man lära sig en hel del bara på att testa. Multimeter och oscilloskop (20 MHz räcker gott!) underlättar mycket.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Magnus_K skrev:Vad jag än får för idéer till projekt så haltar det oftast på att jag har så dålig koll på elektronik, rent generellt.
Den senaste tiden har varenda projekt inkluderat en mikrocontroller, moderna displayer och väldigt lite analog elektronik (om man kan säga så).
Jag får en känsla av att jag möter elektronikens värld från fel vinkel. Eller ja, jag börjar inte från grunden så att säga.

En tanke på slog mig var att köpa på mig lite skolböcker och plugga men det kommer helt enkelt inte fungera. Det är för mycket i livet just nu för att få studiero och för min egna del så tror jag starkt på att bygga ihop något samt all lärdom kring själva bygget är "rätt" väg att gå i nuläget.

Nu ska jag inte dra någon livshistoria här utan vill fråga er med erfarenhet om ni kan rekommendera något bygge som uppfyller nedan kriterier:

Användningsbarhet:
- Vill ha användning av bygget. Mätinstrument eller dylikt hoppas jag på. Detta är i och för sig en fråga upp till
person.
- Noggrannhet/onoggrannhet bör vara, ja, användningsbart. Sen om det finns modernare instrument som är bättre
struntar jag i.

Design:
- Ålder spelar absolut ingen roll
- Inkludera egenlindande transformatorer då jag ser detta som ett steg av läran
- Gärna rör men inget måste
- Ska inte innehålla komponenter som idag är väldigt svåra att få tag i
- Lämpligast kanske är en ren byggsats men då måste det vara en sats som ses som ett läroprojekt vilket inkluderar
förklaringar med mera och inte bara en komponentkarta.

Dokumentation:
- God dokumentation, för mig är detta en förutsättning för att kunna mäta/läsa och förstå
- Svenska eller engelska spelar ingen roll. Dock inget annat språk.

Budget:
- Det här är svårt. För att hålla dörrar öppna så säger jag 10 - 2000 riksdaler

Om det finns mer förslag på vad bygget borde innehålla för att hålla en god lärotröskel så mottages detta mycket tacksamt!

EDIT: Alla kriterier kanske inte rimmar riktigt med varandra men ha gärna öppet sinne!
Det är svårt att ge råd till någon som man inte riktigt vet vad den personen är intresserad av (förutom elektronik då).
En hel del av de krav du ställer ovan är enligt mitt sätt att se det motstridiga. Det som säljs av kommersiella krav som byggsatser har i regel inte den dokumentation som du vill ha. Bra dokumentation kostar pengar och fördyrar produkten så mycket att de flesta byggsatser inte blir meningsfulla på annat sätt än som monterings och förbindningsövningar. En annan typ av byggsatser är de som levereras till skolor där kostar oftast dokumentation många hundralappar bara den och en enkel byggsats någon tusenlapp.

Den byggsats jag tänker rekommendera är av en entusiast som jag tycker har gjort en del prisvärda saker. Naturligtvis kommer datorer in i bilden. Denna produkt är ett datorstyrt labbaggregat. Det är en hel del analoga delar fast naturligtvis inte alla man skulle vilja ha. En trafo till projektet kan du naturligtvis linda själv och öka på den ström som projektet kan hantera, naturligtvis följer en del andra modifikationer med detta. Detta projekt skulle jag kunna ha användning för själv men får inte tummen ur....

detta projekt är så prisvärt och billigt att om du kompleterar det med en del andra mätsystem för att t.ex mäta temperatur och tryck. Titta lite på det killen har att erbjuda. Även fast det är datorbaserat så finns en del intressant. Naturligtvis får du komplettera med andra läromedel.

http://www.tuxgraphics.org/electronics/ ... y-v3.shtml
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@blueint: Det är ett bra förslag med att läsa lite i taget. Det gör jag idag också men då handlar det mest om datablad.
Jag har också de komponenter du listar men det blir lite tufft att hitta motivation och en bra lärolinje genom att bara "mäta och meka" med dessa.
I och för sig tror jag nog att lite nybörjarlitteratur kan hjälpa till på traven.

@Mindmapper: Du ska ha en eloge för att ha förstått mitt inlägg på "rätt" sätt. Precis som jag skrev till vid min editering så förstår jag att flera av kriterierna inte riktigt rimmar ihop.
Det var ett bra förslag på bygge. Har tyvärr inte haft tid att läsa så mycket om det men ska göra det här ikväll. Absolut ett intressant bygge.

Inspirationen jag fick till det här är Kondensatortestaren som en annan medlem har byggt. Något i stil med detta.
Skulle kunna vara FM-radio, ESR/kondesator-testare, Transistormatchnings-pryl med annat.
Vet inte men ni kanske har någon gammal bok om ett spännande bygge som ni kan tänka er låna ut ett tag?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

förslag, multilabbagg

en lådda, flera prylar

ex, nätdelar
helst en vridtrafo, då ihop med en enekl labbdel som ger 0-40v 10-20A, läs trafo, likriktare konding + skydd
en standard del, 5v,12v +-12 eller 18v
en variabel strömbegränsad del med instrument, 0-40v 0-2 till 10A

sedan små bra att ha som drivs av standard delen, ex, liten förstärkare med högtalare, enkel frekvensräknare
enkel tongenerator, komponenttestare för oscilloskop , batteriladdare o.s.v, gör man det i modulform kan du plugga i vad du nu behöver ha
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Det är också ett mycket bra förslag grym men jag tror jag söker något mer strukturerat.

Det kanske finns god dokumentation om det du skriver men det hade varit fantastiskt om det fanns som ett specifikt bygge från en bok, eller hemsida. Om det blir för mycket; "koppla en sån här pryl med en sån här, ritningar finns på nätet", så uppfyller det inte riktigt mina kriterier på bra dokumentation.
Jag söker lite mer struktur.

Mindmappers förslag tyckte jag om (efter ha läst det) för författaren förklarar ganska grundligt hur och varför han löst funktionerna. Nackdelen (om man kan se det som det...) är att även denna innehåller en µC. Självklart är det säkert bäst i det här fallet men då letar jag efter något enklare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag som är ljudbög skulle tycka att något förstärkaraktigt (för högtalare eller hörlur) vore passande. Det finns om du inte vill plocka ihop något själv från skrätj, byggsatser att ahndla på eBay och AliExpress. I sådant fall kan man ju leta upp något som finns väldokumenterat på nätet så du har funktionsbeskrivning och scheman.
Ett annat alternativ är att leta i tidningar som Elector eller australiska Silicon Chip och beställa mönsterkort och bestycka själv.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Kan inte direkt påstå att jag är en ljudbög men jag lyssnar på musik ofta.

Ja det är nog något bygge från en sån tidning jag söker. Kanske även där man kan följa flera på nätet som byggt den och kan läsa vad dom tycker/tänker.
Kan Ljudbrigaden erinra sig ett dylikt bygge?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tja .... ur en GAMMAL Audio/Video (mitten av 80-talet) togs ett projekt med en 8W klass-A förstärkare. Transistorerna finns inte längre att få tag i men på eBay finns en uppiffad förstärkare att köpa.
Kolla efter ... nä, här är en länk till eBay: Lång länk.

Den här förstärkaren köpte jag: Lång länk. Jag hittar nu förstås inte mina transformatorer men får leta efter semestern.

Några grejjer jag köpt från Ali:
Liten trevlig rörförstärkare
Liten förförstärkare med rör
Fjärrstyrd förförstärkare
Simpel förförstärkare
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tack för att du tagit dig tid och länkat till alla byggen, brigaden!

Ett sånt här projekt får det gärna vara men det måste innehålla god och lärorik dokumentation, vilken jag inte tror dessa gör.
Det blir lite för mycket bara en lödövning.
För din del, som är fruktansvärt duktig på audiobyggen, spelar det nog ingen roll men för min del måste jag kunna läsa mig till vad och varför jag mekar dit de olika komponenterna.

Vill inte vara otacksam men jag är som sagt rädd för att det du länkat till inte riktigt är det jag söker.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De två första objekten finns noggrannt presenterade och diskuterade på olika forum, men som sagt mer "officiell" dokumentation saknas till stor del.
kirlu2

Inlägg av kirlu2 »

Jag skulle rekommendera att du försöker komma på ett antal saker som du kan tänka dig/vill bygga och skriver dem här. Sedan kan någon snäll person ta och gallra bort de "olämpliga".
Mina rekommendationer:
Transistortestare
spänningsaggregat
Astabil vagga
Monostabil vagga
Bistabil vagga

Jag skulle även vilja rekommendera boken "555 ic projects" http://www.electrokit.com/ic-555-projec ... =price_asc.
För att ha nytta av denna boken bör du införskaffa ett antal ne555-kretsar, passiva komponenter, en "breadboard" och exempelvis lysdioder.

Jag är själv 16 år och höll på med ovanstående projekt och bok när jag var ungefär 10 år och framåt, de var de första projekt jag gjorde.
Tack vare dem kan jag nu mycket mer avancerade saker!

Detta var förresten mitt första inlägg på EF. :)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Någon av Vellemans byggsatser?

https://www.velleman.eu
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@kirlu2: Nu har jag inte varit med i gamet speciellt länge heller men jag önskar dig välkommen ändå och tack för ditt svar.
Det är ganska svårt att lista upp saker men här kommer några:

* Kondensatortestare, både läckage, ESR och kapacitans (vet inte om sånt finns men ändå)
* Transistortestare/matchare
* Stereoförstärkare
* AM/FM-radio
* Signalgenerator

555:an har jag labbat lite med redan. Den där boken kikade jag också på så vi får se om jag kanske gör slag i saken!

Nej det kanske inte blir något bra det här. Det jag efterfrågan kanske är svårt att få tag i dock så tycker jag fortfarande mycket om webbsidan där den killen dokumenterat och kommenterat sitt bygge bra.

@janaf: Har surfat lite på Velleman:s sida och tror inte dom har det jag söker heller. Inte vad jag har funnit än så länge i alla fall.
Som tex denna förstärkaren. Ser lite pillig ut men kollar man på dokumentationen så är det bara en monteringsanvisning och lite annat lull-lull.
Något sånt skulle jag absolut köpa om jag verkligen behöver det och känner att jag har tid för att finpilla lite men inte för att lära mig. Förstår ju att man självklart kan sätta sig och gå igenom kretsen själv och mäta/räkna på allt men lite mer måste jag få serverat för att inte tappa motivationen.
kirlu2

Inlägg av kirlu2 »

Vissa av alternativen låter alldeles ypperliga!
Förstärkare och signalgenerator kan däremot vara lite svåra att utföra speciellt utan ett oscilloskop. Det finns rätt så enkla förstärkare att bygga, sen är det ju bara att multiplicera med två. :wink:
AM-radio är ett fullt möjligt projekt men ett oscilloskop kan vara till stor fördel.
FM-radio skulle jag inte rekommendera, de är svåra att få bra eller ens fungera, dessutom är de rätt så tråkiga. :doubt:
Om du ska bygga en "kondensatormätare" så skulle jag nog rekomendera att du bygger en enkel kapacitansmätare till att börja med och sedan bygger en lös ESR-mätare.
En mycket bra sida är den här: http://www.techlib.com/
Lycka till! :tumupp:
Skriv svar