RFID ink och automatisk kassa

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SM0VDT

Re: RFID ink och automatisk kassa

Inlägg av SM0VDT »

Lasp skrev:
Som jag har sagt tidigare "Arbete får inte vara ett självändamål".
Vad menar du egentligen? Samhället bygger ju på att vi förvärvsarbetar. Jag tvivlar på att all personal får andra sysslor när de ersätts av teknik. Förr så fick personalen prismärka alla varor, och slå in varje vara för sig i kassaapparaten. Utan tvekan åtgick det mer personal då, inte fan har en handlare mer personal än nödvändigt för att det verkar trevligt i butiken. Sedan är ju personalen idag inte av samma kaliber som förr, förr så fans det lite yrkesskicklighet och yrkesstolthet och kunnande. Idioterna idag ägnar ju arbetstiden åt att uppdatera facebook och twitter. Kan inte ett smack om det de säljer. Tacka vet jag den gamla OK-macken där den gamla farbrorn kunde allt om gamla bilar. Idag är OK-macken ett jävla café där dem säljer kanelbullar och kokosbollar istället för olja och tändstift. Fruntimret bakom disken har väl inte ens körkort... Ska jag tanka i automatpumpen så får jag inte ens full tank om jag inte ska skicka in kortet 17 gånger.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Nerre skrev:Jag föredrar obemannade kassor eftersom jag är döv och inte hör vad kassapersonalen säger, de ställer alltid en massa onödiga frågor och jag måste krångla med att förklara att jag är döv och inte förstår vad de säger. I obemannade kassor slipper jag det, det går snabbt och smidigt att ta sig igenom. Jag har aldrig haft problem med betalterminal i obemannad kassa, däremot har det krånglat i bemannade kassor...
Visst oftast fungerar kortbetalning som det ska, men när det inte gör det, det händer ju trots allt, så står du där som ett fån och inte kan handla för att alla gamla hederliga kassörskor är avvecklade och ersatta av automater. Är det dessutom något man behöver fråga eller ha hjälp med så föredrar jag personell service före någon automat.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Exakt samma problem skulle man i såna fall ha på alla dessa helautomatiska bensinstationer som börjar bli vanligare än de bemannade (det finns ju t.o.m. flera kedjor som enbart har automatstationer).
Nerre

Inlägg av Nerre »

SM0VDT skrev: Vad menar du egentligen? Samhället bygger ju på att vi förvärvsarbetar.
Så vad ska vi göra den dag då robotar har ersatt 90% av jordbruk och industri? Ska vi tvinga folk att jobba 8 timmar om dagen på meningslösa jobb bara för att ha en sysselsättning?

Hela finessen med den tekniska utvecklingen måste ju vara att vi ska jobba mindre, och kunna ägna mer tid åt "roligare" saker.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

"Problemet" är att vårt samhälle - skattesystem bygger på att vi förvärvsarbetar och betalar skatt (nej jag är inte såsse) för att finansiera samhällsfunktioner. Hur ska finansiering gå till om 90% av befolkningen kan slacka runt på dagarna. Vart ska pengarna komma ifrån, beskattning av den nya tekniken? Men vem har råd att betala skatt utan lön från förvärvsarbete?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hur mycket man arbetar har inget att göra med hur mycket skatt man betalar eller hur mycket pengar man tjänar.

Om robotar tar över 90% av jobbet så räcker det med att vi människor jobbar 10%. Vi kan få lika hög lön för det, och därmed betala lika mycket skatt.

Sen finns det ju de som tror på såna här saker som medborgarlön, de menar ju t.o.m. att medborgare ska få en statlig lön utan att ens behöva arbeta nånting. Tanken är att tillräckligt många ska tycka det är tråkigt att gå runt och slacka på existensminimum så det kommer att komma in skattepengar som kan finansiera den där medborgarlönen.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Om robotar tar över 90% av jobbet så räcker det med att vi människor jobbar 10%. Vi kan få lika hög lön för det, och därmed betala lika mycket skatt.
Nja, robotarna är inte gratis, och kostar även i underhåll.

Du kan inte räkna med att kostnaden sjunker med 90% för arbetsgivaren bara för att han klarar sig på 10% av personalen.

Robotarna ska köpas in, eventuellt för lånat kapital.
Investeringen ska skrivas av.
Robotarna ska servas.

En besparing på 90% arbetstid kanske ger en besparing på 10% pengamässigt. (siffror tagna ur luften)
Virror
Kontakt:

Re: RFID ink och automatisk kassa.

Inlägg av Virror »

Volvo245GLT skrev:Själv väntar jag på den dagen då jag kan handla allt via nätet, i huvudsak med hjälp av en färdig lista med varor som köps varje vecka.
Därefter betala mot faktura, och antingen få kassarna hemlevererade eller att hämta upp i butiken på något snabbt och smidigt sätt. Tänker mig en drive thru-utlämningsstation där man lastar in allt i bilen på en gång utan att behöva parkera, krångla och bära..
Detta har man ju kunnat länge i vissa städer. Vi handlar ofta på nätet och får maten körda till dörren, riktigt smidigt och man kan använda förra listan som mall för nästa handlig så man slipper lägga in alla "basvaror" varje gång. Inte dyrare och lika fräsch mat som på affären : )
Handla mat i affär är sååå 2010 : p
Men ibland är det ju nice att kunna kolla på grejerna på riktigt, speciellt om man ska göra någon "finare" middag eller så.
Nerre

Inlägg av Nerre »

ajje skrev: Du kan inte räkna med att kostnaden sjunker med 90% för arbetsgivaren bara för att han klarar sig på 10% av personalen.
Ja men säg att robotarna tar över 90% av jobben och vi människor jobbar 30% då... Poängen är att jobba inte får ska ett självändamål, det är att leva ett lyckligt liv som ska vara självändamålet.
Användarvisningsbild
morten.dynamite

Inlägg av morten.dynamite »

Filmen som SM0VDT pratar om är Demolition Man från 1993.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Nerre skrev: Ja men säg att robotarna tar över 90% av jobben och vi människor jobbar 30% då... Poängen är att jobba inte får ska ett självändamål, det är att leva ett lyckligt liv som ska vara självändamålet.
Och hur många arbetsgivare kommer betala dig 100% lön när du bara jobbar 30%.

Det finns dem som både jobbar och lever ett lyckligt liv. :wink: Men visst kan jag jobba endast 30% för samma deg, så inte mig emot. Jag har dock inte kommit på hur det ska gå till. Du får gärna tipsa mig!
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

morten.dynamite skrev:Filmen som SM0VDT pratar om är Demolition Man från 1993.
Tack! Men att den var så länge sedan den gjordes. :?
Nerre

Inlägg av Nerre »

SM0VDT skrev:Jag har dock inte kommit på hur det ska gå till. Du får gärna tipsa mig!
Teknisk utveckling kallas det för. För 100 år sen jobbade man 10 timmar om dagen 6 dagar i veckan.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är väl en fullständig självklarhet att människor inte skall stå med ett arbete som kan hanteras på annat sätt!

Men faktisk du sm00 jag kan nog inte argumentera på den nivån som du ser.

http://hd.se/inrikes/2014/05/09/ju-aldre-desto-nojdare/

Det är inte han som är med på bild.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

tycker sådant här är smart!

Om man nu är så rädd för inopererad RFID så är man paranoid!
Har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta.

Tänk när betalningar kan skötas helt automatiskt, och systemen inte går att lura. Tänk er själva, typ att dörrar inte öppnar sig om det inte finns ett "människo-RFID" i närheten.
Då får man automatisk dörröppnare och passerkontroll i en och samma smäll. Då går det heller inte att snatta - ingångsdörren till butiken öppnar sig inte om den inte känner av ett chipp, samma gäller utgångsdörren.
Har man inte tillräckligt med pengar för varorna så öppnas inte dörren och så måste man helt enkelt lägga ifrån sig några varor.

Håller man sig bara på rätt sida om lagen - så behöver man inte vara rädd över att staten via sitt stora nätverk av RFID-läsare exakt på pricken kan se vad en individ befinner sig. Det skulle också kunna vara bra för individbaserade tjänster - tänk er GPS i telefonen med en noggrannhet på någon mm, helt genom att telefonen via datanätet "frågar" en statlig server "var befinner jag mig?".

Automatisk dragning av skatt, böter och skadestånd. Automatisk dragning av inträdeavgifter till teatrar, offentliga sammanträden och bion, transportbiljetter kan dras automatiskt, Automatisk betalning på resturangen. Allt skulle kunna bli helt automatiserat.
I samma veva så utrotar man kontanterna samt att det inopererade chippet går antagligen göra så att det är omöjligt att få ut utan att chippet går sönder, så kommer andelen personrån att gå ner till 0.0%. För det går inte att råna.

Ett sådant system skulle också göra passerslussar och liknande överflödigt - helt enkelt, dörren öppnar sig inte om en obehörig står för nära, oavsett antal behöriga personer, då finns det ingen risk att någon smiter efter.
Skriv svar