Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Har fått min D-force 3d delta atom som den heter på aliexpress.
Tyvärr hade printern åkt på en transportskada så det ena paret av ärmar fick fixas.
Specs
Name D-force V2.0
Print volume / build size: 254MM X 300MM HIGH
Frame size (420,370,750) mm
Nozzle diameter 0.4 /0.3 mm
Filament diameter 1.75 mm
3030 High rigidity frame and High Quality print parts
24V 400w PSU
High-power 24V Heated Bed (heatbed 20-100C less in 3min)
Up-front LCD panel to show you the status of your print
HIWIN high precision MGN12 linear rail slide
E3D-v5 All metal HotEnd
G29 autolevel support (using the hotend as the probe)
printningen av bläckfisken är utan det minsta kalibrering (0.2 lager), känns riktigt bra!
Priset blev $900 inkl frakt.
Kan inget annat än rekommendera om man vill ha en lite större skrivare än Kosseln till en vettig peng.
Optiska ändlägesbrytare, och probningen via en optiskändlägesbrytare och en fjädrande extruder. Och för att driva heatbedden används ett solid-state relä efter ramps kortet, riktigt nice!
Tyvärr hade printern åkt på en transportskada så det ena paret av ärmar fick fixas.
Specs
Name D-force V2.0
Print volume / build size: 254MM X 300MM HIGH
Frame size (420,370,750) mm
Nozzle diameter 0.4 /0.3 mm
Filament diameter 1.75 mm
3030 High rigidity frame and High Quality print parts
24V 400w PSU
High-power 24V Heated Bed (heatbed 20-100C less in 3min)
Up-front LCD panel to show you the status of your print
HIWIN high precision MGN12 linear rail slide
E3D-v5 All metal HotEnd
G29 autolevel support (using the hotend as the probe)
printningen av bläckfisken är utan det minsta kalibrering (0.2 lager), känns riktigt bra!
Priset blev $900 inkl frakt.
Kan inget annat än rekommendera om man vill ha en lite större skrivare än Kosseln till en vettig peng.
Optiska ändlägesbrytare, och probningen via en optiskändlägesbrytare och en fjädrande extruder. Och för att driva heatbedden används ett solid-state relä efter ramps kortet, riktigt nice!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
diesel skrev:Måste nog säga att jag initialt är nöjd med Pico'n
Jag har inte jagat några inställningar, utan kört med samma som jag hade på min Micron
edit: Enda förebyggande jag gjorde var att smörja in de första 20-30cm i lite fin Iransk olivolja
sedan har den gått ett par timmar med PLA utan några som helst problem
Man blir ju sugen att skffa sig en Pico faktisk..

@runsren
Jo jag är mycket nöjd med den än så länge
Dock är det dags att riva ner skrivaren igen och stoppa i 400stegs motorerna
Jo jag är mycket nöjd med den än så länge
Dock är det dags att riva ner skrivaren igen och stoppa i 400stegs motorerna
Jag har en nästan färdig 3DR stående här hemma i hyllan och tänkte ta tag i att få de sista procenten klara. Allt hårdvarumässigt är klart. Vagnarna rör sig, skrivarhuvudet fungerar och trycker ut plast men tyvärr har jag stött på lite patrull med firmware/kalibrering för maskinen.
När jag "joggar" ner skrivarhuvudet till strax över mitten av den cirkulära ytan, och sedan förflyttar det sidledes ut mot kanterna så varierar avståndet med +- 1-2 mm. Jag har provat att vrida på potentiometrarna på ändlägesbrytarna men kan inte märka någon skillnad. Vet att brytarna i sig fungerar eftersom den kan 0:a mot dem. Kör jag upp vagnen några steg på två av benen får jag det nästan perfekt. Tänkte därför kolla om någon vet om man kan lägga in offset i firmware så att den gör denna operation automatiskt?
Kör med RichRaps original-fw vilken lär vara lite gammal. Behöver jag kanske en ny version? Isåfall vilken?
Tacksam för hjälp
När jag "joggar" ner skrivarhuvudet till strax över mitten av den cirkulära ytan, och sedan förflyttar det sidledes ut mot kanterna så varierar avståndet med +- 1-2 mm. Jag har provat att vrida på potentiometrarna på ändlägesbrytarna men kan inte märka någon skillnad. Vet att brytarna i sig fungerar eftersom den kan 0:a mot dem. Kör jag upp vagnen några steg på två av benen får jag det nästan perfekt. Tänkte därför kolla om någon vet om man kan lägga in offset i firmware så att den gör denna operation automatiskt?
Kör med RichRaps original-fw vilken lär vara lite gammal. Behöver jag kanske en ny version? Isåfall vilken?
Tacksam för hjälp

Har nyligen gått över till repetier så är lite osäker på hur det fungerar i marlin, men det borde finnas någon tower offset du kan leka runt med.
Jag länkade en bra video någonstans där de går igenom kalibreringen väldigt bra för repetier, antar att det kan vara lärorikt för marlin användare också.
edit:
Jag länkade en bra video någonstans där de går igenom kalibreringen väldigt bra för repetier, antar att det kan vara lärorikt för marlin användare också.
edit:
Tack för tipset!
Hittade en Repetier-version för 3DR här: http://fabribles.com/downloads/categori ... r-firmware
So far, so good! Har kalibrerat Tower offset för X,Y,Z tornen så de stämmer väl. Nu återstår det som i den mkt trevliga kalibreringsfilmen refereras till som "Horizontal radius".
Jag har, precis som i filmen en för stor horizontal radius. När alla torn är kalibrerade till 0.0 så träffar skrivarhuvudet plattan i mitten redan vid 0.6. Jag behöver därför reducera Horizonal radius.
Jag ändrar den, precis som de tre andra variablerna i EEprom. (fick aktivera EEprom i ovanstående firmware där EEPROM_MODE var satt till 0 i configuration.h).
Trots att jag minskar värdet från default 67.5 ända ner till 58.0, sparar och home:ar, så ändras inte höjden i mitten ett skvatt. Den träffar fortfarande ytan vid z=0.6. Vad kan det vara jag missar?

Hittade en Repetier-version för 3DR här: http://fabribles.com/downloads/categori ... r-firmware
So far, so good! Har kalibrerat Tower offset för X,Y,Z tornen så de stämmer väl. Nu återstår det som i den mkt trevliga kalibreringsfilmen refereras till som "Horizontal radius".
Jag har, precis som i filmen en för stor horizontal radius. När alla torn är kalibrerade till 0.0 så träffar skrivarhuvudet plattan i mitten redan vid 0.6. Jag behöver därför reducera Horizonal radius.
Jag ändrar den, precis som de tre andra variablerna i EEprom. (fick aktivera EEprom i ovanstående firmware där EEPROM_MODE var satt till 0 i configuration.h).
Trots att jag minskar värdet från default 67.5 ända ner till 58.0, sparar och home:ar, så ändras inte höjden i mitten ett skvatt. Den träffar fortfarande ytan vid z=0.6. Vad kan det vara jag missar?
Prova att läsa värdena från Eeprom med M501 efter du sparat värdena i EEPROM, eller starta om.
Har ni skrivit ut era Kossel delar i PLA eller ABS? Tänkte börja sätta ihop den med PLA utskrivna delar men vet inte om jag ska vänta på ssr relä att skriva ut delar i ABS i stället.
Är det viktig att PLA delar har 50% infill?
Vill minnas att jag hade grava problem med att min skrivare inte "tog" de nya värdena som
jag höll på med under min kalibrering. Stängde av Eeprom supporten i Repetier firmwaren
men problemen kvarstod, så jag fick flasha någon Eeprom clear sketch och sedan stänga av supporten
för eeprommet igen för att komma till rätta med detta fungerade felfritt så länge jag körde med kortet
// Delta settings
#define DELTA_DIAGONAL_ROD 215.82 // mm
#define DELTA_ALPHA_A 210
#define DELTA_ALPHA_B 330
#define DELTA_ALPHA_C 90
#define DELTA_RADIUS_CORRECTION_A 0
#define DELTA_RADIUS_CORRECTION_B 0
#define DELTA_RADIUS_CORRECTION_C 0
#define DELTA_DIAGONAL_CORRECTION_A 0
#define DELTA_DIAGONAL_CORRECTION_B 0
#define DELTA_DIAGONAL_CORRECTION_C 0
#define DELTA_MAX_RADIUS 85
#define DELTA_RADIUS 106.51
#define DELTA_HOME_ON_POWER 0
#define STEP_COUNTER
#define DELTA_X_ENDSTOP_OFFSET_STEPS 0
#define DELTA_Y_ENDSTOP_OFFSET_STEPS 0
#define DELTA_Z_ENDSTOP_OFFSET_STEPS 0
jag höll på med under min kalibrering. Stängde av Eeprom supporten i Repetier firmwaren
men problemen kvarstod, så jag fick flasha någon Eeprom clear sketch och sedan stänga av supporten
för eeprommet igen för att komma till rätta med detta fungerade felfritt så länge jag körde med kortet
// Delta settings
#define DELTA_DIAGONAL_ROD 215.82 // mm
#define DELTA_ALPHA_A 210
#define DELTA_ALPHA_B 330
#define DELTA_ALPHA_C 90
#define DELTA_RADIUS_CORRECTION_A 0
#define DELTA_RADIUS_CORRECTION_B 0
#define DELTA_RADIUS_CORRECTION_C 0
#define DELTA_DIAGONAL_CORRECTION_A 0
#define DELTA_DIAGONAL_CORRECTION_B 0
#define DELTA_DIAGONAL_CORRECTION_C 0
#define DELTA_MAX_RADIUS 85
#define DELTA_RADIUS 106.51
#define DELTA_HOME_ON_POWER 0
#define STEP_COUNTER
#define DELTA_X_ENDSTOP_OFFSET_STEPS 0
#define DELTA_Y_ENDSTOP_OFFSET_STEPS 0
#define DELTA_Z_ENDSTOP_OFFSET_STEPS 0
-
I Repetier: M502+M500 nollar ditt EEPROM till vad du haft i Configuration.h, sen kan du också alltid ändra EEPROM_MODE till vilken siffra som helst som inte är 0 så kommer den nollställa EEPROMet vid uppstart, om den blivit korrupt på nåt knasigt sätt. Jag har läst koden och det är tveklöst så att inställningarna i RAM -ska- ha uppdaterats omedelbart, men fanvet, jag hade nånslags voodoo-metod där jag resettade efter att ha ändrat vissa inställningar när jag inte tyckte de tog, funkade då.
Jag följde DELTA_RADIUS i koden och en ändring där verkställs i updateDerivedParameter(),
det är där som interna geometrin räknas om och nödvändiga parametrar räknas ut.
Och updateDerivedParameter() körs bara vid vissa få tillfällen, t ex G32, M92, M201, M202, 251 och M501.
Det hjälper inte att ändra värdet på horizontal radius varken i RAM eller EEPROM, updateDerivedParameter()
måste anropas som sagt. Inte ens att spara det i EEPROM. Jo vid uppstart ska den läsa de nya värdena.
Det enklaste är annars att spara värdena till EEPROM med M500 och sedan läsa upp det med M501,
då ska updateDerivedParameter() köras och den nya geometrin ska gälla.
Så har jag fattat det.
det är där som interna geometrin räknas om och nödvändiga parametrar räknas ut.
Och updateDerivedParameter() körs bara vid vissa få tillfällen, t ex G32, M92, M201, M202, 251 och M501.
Det hjälper inte att ändra värdet på horizontal radius varken i RAM eller EEPROM, updateDerivedParameter()
måste anropas som sagt. Inte ens att spara det i EEPROM. Jo vid uppstart ska den läsa de nya värdena.
Det enklaste är annars att spara värdena till EEPROM med M500 och sedan läsa upp det med M501,
då ska updateDerivedParameter() köras och den nya geometrin ska gälla.
Så har jag fattat det.
PLA går bra.Kulla skrev:Har ni skrivit ut era Kossel delar i PLA eller ABS? Tänkte börja sätta ihop den med PLA utskrivna delar men vet inte om jag ska vänta på ssr relä att skriva ut delar i ABS i stället.
Det finns de som fått deformerade motorfästen pga för hög temperatur, för min del hade jag lagt en fyrkantig heatbed rakt ovanpå och värmt den till 100 grader för att skriva ABS. Värmen blev effektivt instängd i undre triangeln och tja... Riktigt varma motorer verkar också ha deformerat fästena. Men jag tror detta är extremfall båda, normalt sett, med lite luftcirkulation, så ska det funka. Jag fortsätter köra med PLA och nu har jag en rund heatbed i 100 grader för ABS utan problem, för det finns lite luftcirkulation.
50% infill är inte viktigt. Men 0% är ihåligt och 100% känns overkill, så tja nånstans mitt emellan.
Ok, då jag kör på de som jag har redan skrivit ut och vi för se sen om de behöver bytas. Tack för svaret hawkan
Se där ja, då är även jag med en Kossel Mini.
Jag fick hem det sista av kittet för ca 1 vecka sedan och nu står den här på skrivbordet så grann och fin och provkörd.
Så nu får jag väl läsa igenom hela tråden igen och snappa upp tipsen och trixen kring att få den bästa printen.
Två frågor jag direkt har är:
1. Min fläkt som kyler hotend (J-Head Hot End 1.75mm) ska enligt vad jag kan förstå gå så länge hotend är varm. Vid testutskrift så startar den först när värmen är uppe i temp och utskriften startas.
Dessutom stannar den direkt när jobbet är klart och parkerat. Ska den inte kyla till tempen är nere för att skydda plastdelarna runt hotend? Hur gör ni ?
2. Och när skrivaren är klar så gör den något konstigt med extrudern. Den verkar få lite panik och trycker ut lite mer plast som oftast hamnar som en klump. Någon som vet var man kan börja kolla ? Är det något jag missat ?
Jag fick hem det sista av kittet för ca 1 vecka sedan och nu står den här på skrivbordet så grann och fin och provkörd.
Så nu får jag väl läsa igenom hela tråden igen och snappa upp tipsen och trixen kring att få den bästa printen.

Två frågor jag direkt har är:
1. Min fläkt som kyler hotend (J-Head Hot End 1.75mm) ska enligt vad jag kan förstå gå så länge hotend är varm. Vid testutskrift så startar den först när värmen är uppe i temp och utskriften startas.
Dessutom stannar den direkt när jobbet är klart och parkerat. Ska den inte kyla till tempen är nere för att skydda plastdelarna runt hotend? Hur gör ni ?
2. Och när skrivaren är klar så gör den något konstigt med extrudern. Den verkar få lite panik och trycker ut lite mer plast som oftast hamnar som en klump. Någon som vet var man kan börja kolla ? Är det något jag missat ?
1. Du kan aktivera en funktion i mjukvaran som heter något med "hotend-fan" eller liknande som gör att fläkten startar och stoppar med hot-endtemperaturen. T.ex. så så fort tempen kommer över 50degC startar den och den stoppar inte förens tempen sjunkit under 50degC.