Nostalgi, någon som kommer ihåg tidningarna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Nostalgi, någon som kommer ihåg tidningarna

Inlägg av grym »

jag gillade dom tidiga tidningarna, småprojekt som man lärde sig mycket av, mest av allt att tänka själv
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Idag skulle man kunna tänka sig motsvarande tidningar för Hallonkakan och Arduinon och en och annan Pick, men internet har ju liksom tagit livet ur alla sorters fanzines. Ska man kolla upp något på nätet hamnar man på ett debattforum med 173 sidor diskussion om det man vill ha rätt på.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

I begynnelsen var detta med tidningar mycket viktigt, Jag hade länge kvar de första numret av Mikrodatorn och även det skrivna kuvertet.
Byte fyllde ju med tiden så många hyllmeter att man var tvungen att rensa.
Men om jag hittar några gamla nummer i min pågående rensning så vet jag vart Kävlinge ligger ;-)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jag har tror jag en del gamla , skitgamla amerikanska tidningar liggande - få se efter sommaren om man hittar dom.
Var mycket tidiga pc och arbetstationer(unix/c/pm) i dom iaf - kommer inte ihåg vad dom hette.

Nostalgi garanterat . speciellt reklamen är det man kommer på nu :mrgreen:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

anders_bzn skrev:Vi kan ju inte låta den här tråden dö, undrar varför jag inte sett den tidigare?
Mikrodatorn-1-79.jpg
Näst första numret av Mikrodatorn. Det första 1/78 saknar jag. Detta nummer är i A5.
Jag har bestämt för mej att jag läst nån story i nåt forum om just den tjejen som var med på det omslaget... Synd att jag inte minns bättre..

Annars säger jag bara "Allt om elektroniK", de första två årgångarna, innan det blev en svensköversatt elektor.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Lasp skrev:I begynnelsen var detta med tidningar mycket viktigt, Jag hade länge kvar de första numret av Mikrodatorn och även det skrivna kuvertet.
Byte fyllde ju med tiden så många hyllmeter att man var tvungen att rensa.
Men om jag hittar några gamla nummer i min pågående rensning så vet jag vart Kävlinge ligger ;-)
Det låter bra!
opampen

Inlägg av opampen »

Allt om elektronik var bra! Har många nummer från 80-90-talen. Måste säga att jag saknar den, synd att den gick i graven för några år sedan.

Så Practical Electronic finns i heller kvar? Electronic World var också trevlig. Den var alltid en bra nivå på projekten.

Ni kanske känner till tidningen Audio Video som fanns på 80/90 talen. Där bl.a. rör-förstärkarkonstruktören Jan Lodström hade sin "Rörbyggarskola" i flera delar där man får följa ett bygga varvat med teori. Läsarna fick skriva in till tidningen och ställa frågor och kommentarer.

Jag hade förmånen att få träffa Jan i mitten av 90-talet och studera dom fina rör stärkarna han hade. Tyvärr gick Jan bort alldeles för tidigt bara något halvår därefter.

Visst kan man hitta det mesta på nätet och det är ju kanon när man ska leta efter något, skaffa sig kunskap eller bli inspirerad av olika konstruktioner och av andras alster. Men jag kan ändå tycka att det var trevligt med en tidning!
Senast redigerad av opampen 10 juli 2014, 16:55:59, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Var det 2007 som den försvann? vissa sökningar ger hintar om att det finns fortsättning under namnet "Elektor" 2009 ..?
opampen

Inlägg av opampen »

Allt om Elektronik fanns kvar till maj 2010.
Kilroys

Inlägg av Kilroys »

En tidning med massor av bygganvisningar,
tester. Finns live 1976-1989 på
http://www.altomdata.dk/NY-Elektronik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar