Säkring olika kabeldimensioner

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jope1993

Säkring olika kabeldimensioner

Inlägg av jope1993 »

Hej!

Jag ska dra el till två hus cirka 45 meter från huvudcentralen. I varje hus kommer det bara att monteras något uttag, dessa tänker jag koppla in på olika faser. Jordkabeln som ska grävas ner är 6 mm2, 4 ledare + skärm, sedan blir det "vanlig" kabel (1.5 mm2) sista biten till uttaget. Är det då lagligt att endast säkra av vid huvudcentralen och skippa undercentraler? Hur räknar man på spänningsfallet när det blir olika kabelarea?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Säkring olika kabeldimensioner

Inlägg av tecno »

Bäst är ju att fråga elektrikern som ska koppla in detta vad som behövs för att bli rätt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror inte att man får gå ner i dimension på vägen. Men jag är inte helt säker. Vill du göra så så bör du nog sätta en mindre undercentral.
Millox

Inlägg av Millox »

Tillåtet, men eventuellt krävs att elektrikern skriver på en riskbedömning. Jag har inte boken hemma nu, så jag kan inte kolla. Du måste dock säkra av för rätt belastningsström hela vägen ut till uttagen, och det är inte säkert att det går med tio ampere. Det måste elektrikern räkna på.
jope1993

Inlägg av jope1993 »

Millox skrev:... Du måste dock säkra av för rätt belastningsström hela vägen ut till uttagen, och det är inte säkert att det går med tio ampere. Det måste elektrikern räkna på.
Räknar man då ut spänningsfallet för varje kabel separat och plussar sedan ihop värdena för att få spänningsfallet på hela sträckan?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det är så man räknar ut spänningsfallet, men det är sällan det som blir dimensionerande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Snarare utlösningsvilkoret som blir dimmensionerande
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Innan man kan räkna ut avsäkringen måste man ta reda på förimpedansen. Fråga nätägaren eller be din elektriker komma ut och mäta.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Dessutom får man inte hålla på med el själv om man inte kan.
svanted

Inlägg av svanted »

jo, om man är lärling på en elfirma. :bravo:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då ska man inte vara själv.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Allt handlar om brytningsvillkor - dvs. att kortslutningströmmen är så hög att en säkring brinner av inom 0.1 sekund och det är totala slingresistansen man måste estimera på olika sätt och där är kännedom om (eller uppmätning av) förimpedansen är en viktig bit i uträkningen.

Beräkningsmässigt så måste man räkna på 230 Volt fallet även på en 16 ampere 3-fas dragning (då lasten kan kopplas mellan fas och nolla för 230 Volt) och då handlar det om att slingresistansen ända till orttrafon och dess inre resistans är så låg att kortslutningsströmmen är minst 160 ampere för att en dvärgbrytare 16 ampere skall lösa ut inom 0.1 sekund. För porslinssäkringar kan det bli andra kortslutningsströmvärden då man fortfarande måste klara 0.1 sek brytningstid och det blir att tugga tabeller och datablad för resp. tänkta säkringar!!.

Det finns en tråd för en 390 meters förläggning där om man räknat bara för 3-fas så räckte det med ca 8 mm kvadrat men tog man med fallet att den också skall klara brytningsvillkoret för 230 Volt så hamnade kabeldimmensionen på 16 kvadrat mm. så 230V-fallet är den svåra fallet när det gäller kabeldimmensionering och måste alltid räknas på.

Lite mer om detta och uträkningarna hittar man i http://elektronikforumet.com/forum/view ... +3#p974648 - förvisso för en mycket längre sträcka än ditt fall
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

varför vill man inte ha undercentralet ? pga kostnaden ? ..för det är ju vansinnigt praktiskt att säkringen löser ut lite närmare händelsen som orksakade det, och heller inte påverkar andra förbrukare :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja i förhållande till vad kabeln kostar så är väl en liten undercentral inte så dyr.

Jula har ju en 2-platsers normkapsling för 39 spänn, och så en 10 A dvärgbrytare för 35 spänn. (Fast nu såg jag just att det var 3-fas mellan husen, då bör man nog ha en större.)

MEN, det ändrar väl inte utlösningsvillkoret? Det spelar väl ingen roll i vilken ände av kabeln som säkringen sitter ur den synvinkeln?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ska man bara ha ett uttag, så varför inte sätta dit en personskyddsautomat?
Fast jag kan ju tänka mig att man också vill ha belysning och lite mera så småningom så en undercentral är nog på sin plats.
Skriv svar