Mata 16V konding med 12V

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Mata 16V konding med 12V

Inlägg av newbadboy »

Hej.

Har en elektrolyt på ett kort som drivs av en switchad nätdel på 12V. Ingången på detta kort är glättat med en 16V 3300uf konding och nätdelen ger ut 12V. Kan man känna sig ok med 4V marginal? Har eg inte mycket val att byta då denna konding är endast 15mm hög vilket är ett krav.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Mata 16V konding med 12V

Inlägg av Icecap »

Man kan förvänta sig en lätt förkortat levtid bara. Tumregeln jag har lärt mig är att man ska hålla sig under 70% av märkspänningen, det är i detta fall 11,2V.

Så jag ser inget problem.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ellytare brukar inte katastrofhaverera om spänningen skulle bli en smula högre över dess märkspänning utan ger att kondingen formerar om sig för högre spänning (läckströmmen ökar under en period) då den bygger på sina oxidlager så att de blir tjockare för högre spänningstålighet, men på bekostnaden att kapacitansen sjunker.

Så länge läckströmmen inte blir för hög (och kondingen för varm) medans man sakta höjer spänningen bit över kondingens märkspänning så kan man 'trimma' en ellytare att kunna tåla dubbla märkspänningen efter ett tag men då med halva kapacitansen kvar då lagrad energi per volym är i stort konstant.

(den formeringen sker också vid 'normalspänning' om kondensatorerna har stått urladdade i långtidslagrade utrustning eller som komponentlager - så vid första påslaget kan kondensatorerna blir varma pga. hög läckström innan kondingarna har formerat upp sig för att tåla aktuell driftspänning - är man noga så höjer man sakta spänningen på sådana kondingar i en process före innan montage/drifsättning så att första spänningspåslaget inte stressar det hela lika mycket)

(detta baserat på Rifas handböcker från 80-talet i avseende elektrolytkondingar)

idag med en massa fejk-kondingar utsläppta på marknaden som även seriösa företag råkar få in i sina batcher så kanske ovanstående text inte gäller fullt ut längre...

Livslängdmässigt så är värmen på kondingen den största påverkande faktorn, mer än om den skulle arbeta nära sina spänningsgränser.

Andra kondingar med hög kapacitans som tantalkondingar tål däremot inte utsättas för spänningar över sin märkspänning då dessa inte kan bygga på sina oxidlager på samma sätt som (friska) ellytar och dessa kan katastrofhaverera med en fet smäll och glödande bitar som far runt och kan sätta eld på saker... keramikkondingar som får genombrott är heller inget roligt att få på sin kretskort då den kan börja glöda och bränna upp halva kreteskortet till glasfiberduk innan det ger sig...
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Perfekt.. då behöver jag inte oroa mig över detta. Kortet i sig drar heller inga stora strömmar och är allmänt snällt signalmässigt :)

Tackar
Skriv svar