Fråga om laser klass 3
Fråga om laser klass 3
Har en lasermodul (red laser modul Class 3)
Modell TIM-201.
Hur farlig kan en sån vara att få i ögat?
Modell TIM-201.
Re: Fråga om laser klass 3
Det ser ut att vara en 5mW-modul, så normalt sett ska ögats blinkreflex skydda dig, men du behöver ju inte aktivt sätta dig och stirra in i lasern...
Okej, vad bra. Då kan man utan vidare använda den som riktmedel till mitt luftgevär 
Ja och nej, det är nog ingen större fara, men rent legalt är det tveksamt eftersom alla laserpekare över 1mW är tillståndspliktiga sedan första januari i år. (Citat: "Det krävs tillstånd för att tillverka, inneha, använda, förvärva, upplåta, överlåta eller till Sverige föra in starka laserpekare")
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... serpekare/
I sig själv är modulen ingen "laserpekare", men som bärbar modul med laser och batteri = lasersikte på luftgevär, så är den nog mer tveksam och jag vet inte hur det tolkas juridiskt.
Däremot om frågan bara handlar om riskerna, då skulle jag säga att det inte är något problem (inte minst för att ditt luftgevär aldrig bör peka en annan människa i ansiktet av helt andra anledningar än lasern)
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... serpekare/
I sig själv är modulen ingen "laserpekare", men som bärbar modul med laser och batteri = lasersikte på luftgevär, så är den nog mer tveksam och jag vet inte hur det tolkas juridiskt.
Däremot om frågan bara handlar om riskerna, då skulle jag säga att det inte är något problem (inte minst för att ditt luftgevär aldrig bör peka en annan människa i ansiktet av helt andra anledningar än lasern)
Det är ju som du säger, men ska man bara ha den själv och på ett föremål som ändå inte ska riktas mot någon så kanske det fungerar. Få fundera på detta lite 
Fast till ett sikte så måste det ju va lite uhmpf i lasern för att dutten ska synas på lite avstånd i daxjus.
Beror på hur tung den är och om den har vassa kanter.PTC skrev:Har en lasermodul (red laser modul Class 3)
Modell TIM-201.