60Hz kort i 50Hz maskin?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lineslim

60Hz kort i 50Hz maskin?

Inlägg av lineslim »

Hej!
jag håller på att laga en tvättmaskin med trasigt styrkort/timer (den ger ingen spänning till temperaturstyrningens termistor). Jag har hittat ett beg. ersättningskort på ebay från en amerikansk maskin. Enligt tillverkarens kundtjänst är den skilland de ser i sina papper att ersättningskortet är för 60Hz. Det finns inga uppgifter på ev skillnader i spänning.

Tror ni att det tilltänkta donatorkortet kan fungera? Finns det något sätt att ta reda på vilken spänning kortet är avsett för (110, 220 eller endast 110V?). Jag har som sagt inte kortet hos mig utan bara några bilder på Ebay. Det trasiga kortet har jag dock.Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
babbage

Re: 60Hz kort i 50Hz maskin?

Inlägg av babbage »

Jag skulle inte chansa att det fungerar av ett par olika anledningar:
1) Om kortet är anpassat för USA-marknaden är det sannolikt anpassat till 120V, t.ex att elektrolytkondingar i PSU med rating 200V. De kommer att explodera om du spänningssätter med 230V
2) Kortet kan ha övervakning av infrekvensen på spänningen som mjukvaran använder sig av, det skulle kunna ställa till problem.

Ett sätt att säkert få reda på att det inte fungerar är att be att få foton på elektrolytkondingar, reläer och läsa av deras spänningsrating.

Det kan vara så att kortet är avsett för ett brett inspänningsområde som täcker både europa och usa, men då borde kundtjänsten kunna ta reda på det.
lineslim

Inlägg av lineslim »

Tack för ett bra svar!
Av ebaysäljarens bilder kan jag se att åtminstone ett av reläerna är specat för 250V. Styrenheten består av två olika kort som sitter ihop (se länkar till bilder på mitt eget kort nedan). Utan att vara så hemma på elektronik gissar jag att det ena kortet är för lågspänning och det andra (med reläerna) för högspänning. Små runda elektrolyter finns bara på "lågspänningskortet" och är på mitt kort märkta 10-50 V (ser inte på säljarens bilder).
Efter en del letande på internet börjar jag misstänka att 60Hz beteckningen som Cylinda uppger särskiljer säljarens kort från mitt kanske har att göra med 1) att den ska styra en motor avsedd för 60Hz eller 2) för sin egen timing använder 60Hz från nätet. I det senare fallet borde det vad jag förstår innebära att alla moment i tvättprogrammet förlängs (Yahoo answers):

"Will 50Hz mess up a 220v washer/dryer designed for 60Hz?
The only effect is likely to be the motor speed, which could be a little slower.
If it is an old washing machine with an electro-mechanical timer, your wash cycles will take longer as the timing of each phase wil be increased by 17%.
Some machines count the cycles of mains for timing, so this will also be affected. It used to be cheaper to do this than fit an inbuilt oscillator for timing purposes."

Jag antar att jag i så fall borde kunna flytta över den stora IC:n från mitt kort till det nya förutsatt att den är OK om korten för övrigt är identiska? (anledningen till att jag vill byta ut kortet från början är att det lämnar 0V ut till termistorn där det borde vara 5V)

Tillför detta något i frågan om kortet kan fungera i min maskin eller ej?

http://www.pictures.se/bilder/OAhD.jpg
http://www.pictures.se/bilder/0LQJN.jpg
http://www.pictures.se/bilder/cLrPx.jpg
http://www.pictures.se/bilder/bpJVn.jpg
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lite beskrivning av bilderna (3264 x 2448):
OAhD.jpg Bild 1 - styrkort
0LQJN.jpg Bild 2 - styrmotor och 250V AC reläer
cLrPx.jpg Bild 3 - kretskort lödsida med ytmonterat (4x små IC)
bpJVn.jpg Bild 4 - kretskort lödsida med axel ut
(ett tips är annars att du kan ladda upp bilderna direkt till EF..)

DIL kapseln IC1 på bild 1 är nog mikrokontrollern som styr alltihop (saknar all dokumentation..):
XC500358P
JA60AM
2J53W
CTCTAA0024

(M) = Motorola

Spänningen kan nog ställa till det om det finns spänningsdelare, strömbegränsande resistanser mm. Beror lite på hur det är kopplat helt enkelt. Så det kanske fungerar.

Kanske nästan enklare att reparera det befintliga styrkortet?
Vad är det för tillverkare och modell av maskinen? något frontfoto?
lineslim

Inlägg av lineslim »

Ja, jag skulle gärna reparera kortet om jag var lite mer haj på elektronik, ett nytt är förstås inte att tänka på eftersom det kostar som en ny maskin. Stör mig att behöva bygga på skrotberget på återvinningen pga någon ynka komponent på styrkortet. Speciellt när jag just installerat nya motorkol.

Inte många detaljer om styrkortet (mätvärden etc) finns i servicemanualen som finns att hitta på nätet. Maskinen är en Cylinda 2.11 som även har beteckningen Asko w600 eller W33.

Ursprungsproblemet är att maskinen inte värmer vattnet. Mätte upp elementet som gav 28 Ohm helt enligt manualen. Utgången till temperaturstyrningens termistor gav varierande 0.4-1.7 V vilket enligt manualen borde vara 5 V. Termistorn gav 21 kOhm vid 21 °C och 12 kOhm vid 51 °C. Enligt manualen borde det vara 40-60 kOhm vid 20-30 °C.

Här gör jag misstaget :oops: att tro att jag kan testa ifall det är termistorn som är trasig genom att byta ut den mot ett motstånd på 44 kOhm för att lura kortet att börja värma. Inget händer men när jag plockar ur kortet ser jag att två små ytmonterade motstånd på lödsidan precis vid termistoranslutningen ser rätt så toast ut (bild 3 längst ned strax t.h. om mitten)...dessutom ser det lite svagt svart ut runt motståndet och zenerdioden på styrkortet längst ned t.v. (bild 1). samt på en kondensator (?) märkt 1nJ400 (den som sitter lite snett på bild 1) Så går det när viljan finns men inte kunskapen :-)

Så tyvärr ser det nog mörkt ut när det gäller lagning av kortet, i alla fall i egen regi :-(
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kolla specen för maskinen för amerikansk marknad.

"Alla" saker som drar "mycket" ström är normalt avsedda för 240V i USA. De kan antingen vara gjorda så att de helt klarar sig på 240V, eller så kan de ha enstaka småsaker som drivs med 120V och då behövs nollan. 240V har de mellan fas och "motfas", d.v.s. de har balanserad 2*120V enfasmatning till de flesta vanliga hushåll.

Teoretiskt så kan det väl tänkas att timerfunktioner går 20% för fort ifall någon klockfunktion styrs av elnätets frekvens. Det är väl dock inte så troligt att en modern vitvara använder elnätets frekvens, dels så är exakt inte så kritisk utan processorns kristall duger bra, och dels så finns det nog många platser där elnätet inte har sådär jätteexakt frekvens trots allt.
lineslim

Inlägg av lineslim »

Bra tips.
enligt den amerikanska manualen:

http://www.google.com/url?url=http://ap ... jPS2sj7Uzg

ska det vara "single-phase 208-240V, 60 Hz". Vilket borde betyda att att kortet kommer att fungera som det är tänkt om du bedömer det som osannolikt att tidsstyrningen är baserad på nätfrekvensen. Bara att beställa alltså!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför krångla, varför inte köpa en reservdel som passar direkt?
lineslim

Inlägg av lineslim »

Som jag skrev kostar ett nytt kort som en ny maskin. Ett begagnat kostar $30. Själklart skulle jag köpa exakt rätt del om den fanns att tillgå till rätt pris :wink:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja, det finns en till faktor. Glättningskondensatorer vid likrikning behöver inte vara lika stora vid 60 som vid 50 Hz.

OBS, jag har alltså inte garanterat att något kommer fungera, däremot så är det väl en gissning att det inte blir explosion-katastrof eftersom du googlat fram att matningen ska vara 208-240V. Detta är dessutom de nominella spänningarna, ovan på det tillåts variationer precis som på våra 230V. Jag vet dock inte hur amerikansk spänning är specad, d.v.s. hur mycket den får variera. Det kan väl vara värt att kolla om armerikansk 240V som högst inte får vara ens så hög som våra 230V får vara som högst. (D.v.s. kolla om max överspänning på våra 230V är högre än max överspänning på deras 240V. I så fall är kortet kanske inte ett jättebra köp).
lineslim

Inlägg av lineslim »

Tack för tipset. Jag tänkte kolla igenom kortet när det kommer för att se om det ser ut att vara några skillnader. Jag gissar att den stora gråa kondensatorn under de gula sladdarna på bild 2 (högspänningskortet) kan vara en glättningskondensator? Om jag minns rätt var den på mitt kort (har det inte här för tillfället) på 1 uF och 275V. Om den på nya kortet avviker bör jag väl kunna flytta över den från mitt kort.
Går det så går det, halva vitsen med detta projekt är ju att det är roligt att lyckas laga något istället för att kasta
:-)
lineslim

Inlägg av lineslim »

Hej igen!
Idag kom det nya kortet med posten, och vad jag kan se är det identiskt med det ursprungliga sånär som på siffrorna på den stora IC:n. Den nya har beteckningen:

Motorola XC68HC705
JP7CP
6H70H
CTCTMD9937

Tror att detta är databladet: http://pdf.datasheetarchive.com/datashe ... 165623.pdf

IC:n på det gamla kortet har beteckningen
Motorola XC500358P
JA60AM
2J53W
CTCTAA0024

Till den har jag inte lyckats hitta något datablad.
Är det någon som har möjlighet att ta fram databladet för denna, och kanske kan dra någon slutsats om det verkar vara frågan om samma krets på de båda korten trots att beteckningarna skiljer?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

68705 är en mikrokontroller med inbyggt uv-raderbart eprom.

En gissning är att den andra är en krets där tvättmaskinstillverkaren beställt så många att det lönat sig att maskprogrammera ROM'et direkt i kretstillverkningen. Troligtvis satt det 68705 dels i de första serierna till man var helt säker på att programmet är helt rätt, och dels så kan det tänkas ha suttit 68705 ifall det tillverkades fler kort än man beställt ic-kretsar för, men ändå inte så många fler att det lönat sig att dra igång en till batch av kretsar med maskprogrammerat rom.

Det klart intressanta är att se om nätspänningen in verkar hantaras på rätt sätt, och likaså att andra anslutningar med 230V-spänning hanteras på rätt sätt. Om allt detta är lika så är väl det värsta som kan hända att maskinen kör tvättprogrammet på ett konstigt sätt, eller fastnar på att den väntar sig nån annan givarsignal än din maskin ger. Med lite tur så funkar det rakt av.

Kolla gärna att glättningskondensatorer har samma värden på gamla och nya kortet. Här kan det som sagt tänkas vara 20% lägre värden om kortet bara ska fungera med 60Hz.

P.S., med olika mikrokontrollers kan i princip de där byglingsmotstånden JA/JB/JC/JD/JE ha olika betydelse.
lineslim

Inlägg av lineslim »

Hej, och tack för svaret!
Din teori om de olika IC kretsarna låter helt klart trolig. Jag kommer att koppla in kortet och hålla tummarna nästa vecka då semestern börjat, återkommer förstås med resultat!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Här gör jag misstaget :oops: att tro att jag kan testa ifall det är termistorn som är trasig genom att byta ut den mot ett motstånd på 44 kOhm för att lura kortet att börja värma. Inget händer men när jag plockar ur kortet ser jag att två små ytmonterade motstånd på lödsidan precis vid termistoranslutningen ser rätt så toast ut
Du grillar inga komponenter av att byta termistorn mot ett fast motstånd, givetvis förutsatt att inget omgivande kontakteras av misstag. De brända komponenterna tillsammans med ett alldeles för lågt värde på termistorn (förutsatt manualens värde är korrekt angivet) tyder på att något hänt. T.ex. vatteninträngning och överledning till jord. Har Du mätt termistorn mot maskinens chassie?

Finns där en nättrafo för elektroniken? Risken är att det används en snikkoppling med en seriekondensator. Då är elektroniken "hotwired" till elnätet. Ett jordfel på t.ex. termistorn leder då med stor sannolikhet till betydande skada. Utöver brända motstånd antagligen bränd MCU om inget händelsevis skyddat A/D-ingången dit den är kopplad.

En sådan transformatorlös anslutning är sannolikt även annorlunda för 50/60Hz eftersom seriekondensatorns reaktans ändras med frekvensen. En konding lämplig för 60Hz kanske inte räcker för att ge erfoderlig ström vid 50Hz.
Skriv svar