Hur bygger man en pneumatisk anläggning?
Hur bygger man en pneumatisk anläggning?
Hej, jag är nybörjare i pneumatik och är mycket tacksam om personer med mer erfarenhet av pneumatik kan ge tips!
Jag vill bygga en anläggning med två pneumatiska cylindrar. Cylinder A har en kolvlängd på ca 25 mm och cylinder B på ca 50 mm.
Sekunder:
0- Cylinder A startar
1- Cylinder A är i sin slutposition, Cylinder B startar
2- Cylinder B är i sin slutposition
3- Cylinder A och B går tillbaka till sin start position
upprepas x antal gånger
Hur bygger man en anläggning så ovanstående scenario är möjligt? Vilken utrustning behövs mer än pneumatisk cylinder? Vill gärna veta hur många repetitioner systemet har gjort så en räknare på en av cylinderna är nödvändigt. Optimalt hade varit om man kan säga att systemet ska upprepas 100 gånger och sedan stängas av.
Tips på hemsida eller bild på ett pneumatisk system där det tydligt visas vilken utrustning som används välkomnas. Har kollat på Festo hemsida men de har så många produkter och jag hittade ingen bra överskådlig bild.
Tack på förhand!
Jag vill bygga en anläggning med två pneumatiska cylindrar. Cylinder A har en kolvlängd på ca 25 mm och cylinder B på ca 50 mm.
Sekunder:
0- Cylinder A startar
1- Cylinder A är i sin slutposition, Cylinder B startar
2- Cylinder B är i sin slutposition
3- Cylinder A och B går tillbaka till sin start position
upprepas x antal gånger
Hur bygger man en anläggning så ovanstående scenario är möjligt? Vilken utrustning behövs mer än pneumatisk cylinder? Vill gärna veta hur många repetitioner systemet har gjort så en räknare på en av cylinderna är nödvändigt. Optimalt hade varit om man kan säga att systemet ska upprepas 100 gånger och sedan stängas av.
Tips på hemsida eller bild på ett pneumatisk system där det tydligt visas vilken utrustning som används välkomnas. Har kollat på Festo hemsida men de har så många produkter och jag hittade ingen bra överskådlig bild.
Tack på förhand!
Re: Hur bygger man en pneumatisk anläggning?
Det enklaste är väl två 3/2-magnetventiler och en PLC (och några ändlägesgivare).
Annars bygger man väl en enkel sekvensmaskin mha "tryckluftsvippor" (jag vet inte vad de heter, vi höll på med såna lite i gymnasiet för 25+ år sen).
Edit: Pneumatiska sekvensmoduler verkar de kallas (googlade lite)
ex. http://www.oemautomatic.se/Produkter/Tr ... 30757.html
På den där sidan kan du också se vad det finns för ventiler, logiska grindar, ändlägesventiler, räknare och lite sånt. Men det blir ju mycket dyrare att bygga rent pneumatiskt än att köra med en PLC.
En sak att fundera över är ju hur du vill att systemet ska reagera om det stängs av mitt i alltihop, ska det fortsätta eller återställas? (Ska du bygga med pneumatiska komponenter så är det olika typer av sekvensmoduler.)
Annars bygger man väl en enkel sekvensmaskin mha "tryckluftsvippor" (jag vet inte vad de heter, vi höll på med såna lite i gymnasiet för 25+ år sen).
Edit: Pneumatiska sekvensmoduler verkar de kallas (googlade lite)
ex. http://www.oemautomatic.se/Produkter/Tr ... 30757.html
På den där sidan kan du också se vad det finns för ventiler, logiska grindar, ändlägesventiler, räknare och lite sånt. Men det blir ju mycket dyrare att bygga rent pneumatiskt än att köra med en PLC.
En sak att fundera över är ju hur du vill att systemet ska reagera om det stängs av mitt i alltihop, ska det fortsätta eller återställas? (Ska du bygga med pneumatiska komponenter så är det olika typer av sekvensmoduler.)
Tack Nerre för svar!
Hur fungerar ett system med två 3/2-magnetventiler och en PLC?
Hur fungerar ett system med två 3/2-magnetventiler och en PLC?
En 3/2-ventil (eller om de heter 2/3) är en ventil som i ena läget kör ut cylindern och i andra läget kör in den. Namnet kommer från att de har 2 anslutningar på ena sidan (cylinderns anslutningar) och 3 på den andra. De verkar kallas 5-way på engelska.
En PLC är en programmerbar låda med elektriska in- och utgångar (en styrdator kan man säga).
En PLC är en programmerbar låda med elektriska in- och utgångar (en styrdator kan man säga).
Är det denna som du menar är ändlägesgivare?
http://www.oemautomatic.se/Produkter/Tr ... ägesgivare
http://www.oemautomatic.se/Produkter/Tr ... ägesgivare
Måste man köpa till ett program för att programmera PLC?
Det där är en pneumatisk ändlägesgivare, ska du bygga med en PLC så ska du ha en elektrisk.
Det finns många PLC från många olika tillverkare, en del tar betalt för programvaran och andra gör det inte. Jag är inte insatt i hur marknaden ser ut idag.
Det finns många PLC från många olika tillverkare, en del tar betalt för programvaran och andra gör det inte. Jag är inte insatt i hur marknaden ser ut idag.
I princip alla PLC tillverkare har startpaket, brukar ingå PLC, kabel PC-PLC samt litteratur för och komma igång.
Sen och lära sig programmera är en annan sak, inte gjort över en natt, kanske bättre och hyra in den tjänsten.
Kjelle
Sen och lära sig programmera är en annan sak, inte gjort över en natt, kanske bättre och hyra in den tjänsten.
Kjelle
Liten rättning av nerres inlägg om ventiler.
3/2-ventil har tre portar och två lägen och används till enkelverkande cylindrar (fjäderretur).
För dubbelverkande cylindrar använder man 5/2 eller 5/3 ventiler (5 portar 2 alt 3 lägen).
Den ventil som nerre beskriver (2 portar på ena sidan, 3 portar på andra sidan) är en 5/2 eller 5/3.
Sweka behöver således bestämma sig för om han vill ha enkel eller dubbelverkande cylindrar först.
3/2-ventil har tre portar och två lägen och används till enkelverkande cylindrar (fjäderretur).
För dubbelverkande cylindrar använder man 5/2 eller 5/3 ventiler (5 portar 2 alt 3 lägen).
Den ventil som nerre beskriver (2 portar på ena sidan, 3 portar på andra sidan) är en 5/2 eller 5/3.
Sweka behöver således bestämma sig för om han vill ha enkel eller dubbelverkande cylindrar först.
Tack alla för att ni delar med er av eran kunskap!
@Johanb: Sweka=hon
@Johanb: Sweka=hon
- FormerMazda
Vad är applikationen?
Går det fysiskt att montera pneumatiska ändlägesgivare så är nog det billigast.
Men går det inte så behövs elektriska som sitter på cylindern.
Så berätta gärna mer om vad du tänkt detta till, svaren blir oftast bättre ju mer info som ges.
Går det fysiskt att montera pneumatiska ändlägesgivare så är nog det billigast.
Men går det inte så behövs elektriska som sitter på cylindern.
Så berätta gärna mer om vad du tänkt detta till, svaren blir oftast bättre ju mer info som ges.
http://www.toolingu.com/definition-5702 ... valve.html
3/2 ventill
A directional control valve with three ways, three ports, and two positions.
3/2 ventill
A directional control valve with three ways, three ports, and two positions.
Behöver man blanda in något elektriskt överhuvudtaget?