Hur gör ni för att välja MCU/ARM MCU till era projekt på "jobbet" och privat hemma? Det fins ju ett veritabelt berg med ARM chip från en drös av tillverkare och tittar man på ST så är det inte mycket som skilljer mellan burkarna i samma grupp typ, en SPI där och nån kbyte här etc och det verkar vara en helt knäpp prissättning , t.x.e så är en 84 Mhz STM32F401 billigare än en 72mhz STM32f103C8.
Vad är poängen med alla dessa olika varienter, det är ju ändå bara ämnade storbolag som köper supervolymer!
Bit banding fins på M3 men inte på M0, fixar kompilatorn detta automagiskt?
Cortex M0 och M3 är ju inte helt kod kompatibla som de säger.
Är interrupten hanteringen segare på en M0 än M3 för samma givna kod och clock frekvens?
Nån som kört/kör med 031 och 051, är det mycket bök porta kod mellan M0 och M3?(ej stm lib)
Jag försöker migrera ett PIC32 project till STM32 och har blitt tvungen att byta från 32F103C8 till endera 32F051/31 eller 32F401 , strömförbrukning är delvis en saken men när jag spånar mera kring det hela verkar det ju vara vettigare att helt enkelt köra F401 och stänga av periferi dosor än att köra med 051 t.e.x, för pris skillnaden är helt meningslös i denna låga volym det rör sig om.
Kommer ARM krossa Microchip?
Kommer Intel att krossa ARM när de får igång sin lowpower linje av MCU'er?
Finns det för många tillverkare av ARM MCU?
Varför måste man hålla på med att grotta med periferienheter 2014, varför inte en MCU med låt säga 15 kärnor, ett central minne för data utbyte och sen lite lokal minne som cache per kärna och sen låta hela kabbet vara mjukvaru definerat, .h filen borde ju bli mäkta liten, hela denna kollosala gröt av inte-kompatibelt-CMSIS-dravell borde ju bli enklare men å andra sidan kommer bara ARM att tjäna pengar och inte licenstagarna när det bara blir en massa kärnor?
Är 8 bitars MCU nu historia?
En del musiker tycker att de låter extra bra när de är lite på lyset men sent om sider inser vilken katastrof de var på scen under alkoholpåverkan, antar att samma borde gälla för programerare!!

Det jag undrar över finns det nått man kan ta för att bli en briljant programerare? Nått som gör en super skärpt och man inte behöver sitta och läsa manualer och C blir plötsligt världens enklaste och självklaraste sak och man behöver inte läsa C boken?
Många gånger känner jag mig så här när jag måste grotta med C och MCUer!