PWM reglering av hydraulisk magnetventil
PWM reglering av hydraulisk magnetventil
Hallå!
Har lite funderingar angående styrning av en magnetventil (Vickers DG4V-3-8C-VM-U-G7-61).
Ventilen är ju tänkt som en on/off ventil men tanken är att åtminstone försöka styra den "relativt" steglöst då jag har lite väl mycket olja från pumpen vilket medför väldigt ryckiga rörelser om jag bara kör on/off.
Jag tror jag har lyckats forska fram att vanliga proportionella ventiler styrs via en fast 100 Hz frekvens sen har jag förstått att man styr via justering av en duty cykel.
Själva elupplägget har jag klart men detta har jag sen tänkt styra via en arduino som får insignalerna från en Rc-mottagare.
Det jag mest undrar över stämmer det att det kan vara så med styrsignalen? och hur skulle jag kunna åstadkomma en sån signal från en arduino? första stegat blir väll kanske att kunna kontrollera ventilen från tex en pot eller liknande...
vore tacksam om någon som har bättre koll skulle vilja räta upp lite frågetecken.
Mvh Stefan
Har lite funderingar angående styrning av en magnetventil (Vickers DG4V-3-8C-VM-U-G7-61).
Ventilen är ju tänkt som en on/off ventil men tanken är att åtminstone försöka styra den "relativt" steglöst då jag har lite väl mycket olja från pumpen vilket medför väldigt ryckiga rörelser om jag bara kör on/off.
Jag tror jag har lyckats forska fram att vanliga proportionella ventiler styrs via en fast 100 Hz frekvens sen har jag förstått att man styr via justering av en duty cykel.
Själva elupplägget har jag klart men detta har jag sen tänkt styra via en arduino som får insignalerna från en Rc-mottagare.
Det jag mest undrar över stämmer det att det kan vara så med styrsignalen? och hur skulle jag kunna åstadkomma en sån signal från en arduino? första stegat blir väll kanske att kunna kontrollera ventilen från tex en pot eller liknande...
vore tacksam om någon som har bättre koll skulle vilja räta upp lite frågetecken.
Mvh Stefan
Re: Pwm reglering av hydraulisk magnetventil.
Strömstyrda ventiler PWM:as i >1kHz. Utöver det "skakas" ventilen i omkring 100Hz, beroende på ventil. Skakningen åstadkoms t.ex. genom att ändra pulsbreddsförhållandet 10% i 100Hz. Syftet med skakningen är att förhindra att ventilens o-ring stannar, eftersom att den då för så hög friktion att det krävs en stor ändring av pulsbreddsförhållandet för att flytta ventilen, vilket ger en ryckig rörelse.
Vet inte om en on/off går att strömstyras. Verkar tveksamt. Men prova du.
Föreslår att du sätter upp ett interrupt i 100Hz, och lägger till 10% av max duty till aktuell duty, varannan gång.
Vet inte om en on/off går att strömstyras. Verkar tveksamt. Men prova du.
Föreslår att du sätter upp ett interrupt i 100Hz, och lägger till 10% av max duty till aktuell duty, varannan gång.
- Krille Krokodil
Re: Pwm reglering av hydraulisk magnetventil.
Där är väl ett kraftig olinjäritet multiplicerat med olinjäritet i en sådan ventil vilket kommer
att göra det till ett närmast omöjligt reglerproblem, ventilen måste nog gå att styra på position
om det skall vara genomförbart.
att göra det till ett närmast omöjligt reglerproblem, ventilen måste nog gå att styra på position
om det skall vara genomförbart.
Re: PWM reglering av hydraulisk magnetventil
Det ska fungera på en del on/off-ventiler, det beror lite på hur de är konstruerade.
På traktorer och liknande fordon så är det inte ovanligt att frekvensen är 100-250Hz, det är heller inte ovanligt att det inte förekommer skakning, kanske beroende på att det är en lägre frekvens.
Olinjärt ?
Nä, kraften som påverkar käglan är propotionell mot strömmen, kraften är propotionell mot ventilkäglans rörelse.
Det är bara ventilhuset och ventilkäglans utformning som gör att det blir olinjärt.
På traktorer och liknande fordon så är det inte ovanligt att frekvensen är 100-250Hz, det är heller inte ovanligt att det inte förekommer skakning, kanske beroende på att det är en lägre frekvens.
Olinjärt ?
Nä, kraften som påverkar käglan är propotionell mot strömmen, kraften är propotionell mot ventilkäglans rörelse.
Det är bara ventilhuset och ventilkäglans utformning som gör att det blir olinjärt.
har hållt på en del med dom för många år sedan,
först så är ventilerna och spolarna gjorda för detta, on/off så får man prova hur servodelen funkar med (om det är någon)
sedan så brukar dom djäävla ventilerna ändra på sig hela tiden, men justeringar för att det ska funka
oftast fick man först ställa in, köra maskinen i dagar när den var ny, sedan justera när maskinen väl var uppvärmd, japp, oljetempen gör skillnad så det märks
tips, skaffa en manuell ventil och kör den med ett rc servo, extremt mycket smidigare
först så är ventilerna och spolarna gjorda för detta, on/off så får man prova hur servodelen funkar med (om det är någon)
sedan så brukar dom djäävla ventilerna ändra på sig hela tiden, men justeringar för att det ska funka
oftast fick man först ställa in, köra maskinen i dagar när den var ny, sedan justera när maskinen väl var uppvärmd, japp, oljetempen gör skillnad så det märks
tips, skaffa en manuell ventil och kör den med ett rc servo, extremt mycket smidigare
Jag får tacka så mycket för alla svaren, anledningen till att jag vill pröva om det funkar är att #1 jag har redan ventilen #2 skulle jag få tag i en riktig propventil så är den estetiskt likadan som ventilen jag har #3 kul att se om det går
Jag har vid ett rent test kopplat in en av spolarna till en sabertooth kontroller med förhållandevis gott resultat, ventilen drog lite mystiskt men relativt steglöst, jag vill tro att lyckas man tuna in det ska det inte vara helt omöjligt att få till något steglöst... jag tror det största problemet kan bli från neutral till start men detta för kunna lösas med neutral oscillering inbillar jag mej.
Jag har vid ett rent test kopplat in en av spolarna till en sabertooth kontroller med förhållandevis gott resultat, ventilen drog lite mystiskt men relativt steglöst, jag vill tro att lyckas man tuna in det ska det inte vara helt omöjligt att få till något steglöst... jag tror det största problemet kan bli från neutral till start men detta för kunna lösas med neutral oscillering inbillar jag mej.
-
Anders Olsson
Om du inte redan hittat databladet för IPS 302 så kan du ju kika på det: http://soladmin.godohosting.com/menu4/P ... Series.pdf
Det är väl i princip något sådant du tänkte bygga.
Kan du förutom justering av startström och förstärkning lägga till ramp-funktioner så finns potential att få hydrauliken väldigt "snäll". (Om ventilens konstruktion tillåter det)
Glöm inte att montera frihjulsdioder, gärna både vid styrenheten och i ventilkontakten.
Det är väl i princip något sådant du tänkte bygga.
Kan du förutom justering av startström och förstärkning lägga till ramp-funktioner så finns potential att få hydrauliken väldigt "snäll". (Om ventilens konstruktion tillåter det)
Glöm inte att montera frihjulsdioder, gärna både vid styrenheten och i ventilkontakten.
Den har jag missat men som du säger är väll mer eller mindre en sån som det är tänkt.
jo förhoppningsvis ska väll det gå att lägga till lite justeringsmöjligheter vilket bör åtminstone göra den reglerbar...
jo de är väll bästa att inte glömma
jo förhoppningsvis ska väll det gå att lägga till lite justeringsmöjligheter vilket bör åtminstone göra den reglerbar...
jo de är väll bästa att inte glömma
Tänkte bara dela med mig av en film snutt jag tog idag fick möjlighet att köra en "riktig" propventils kontroll och kolla den med oscilloskop idag, så nu har jag ju åtminstone en kurva att efterlikna när man testar ventilen...
Skulle tänka mig att det skulle fungera att styra en ventil på det sättet, men isåfall utan hydraulvätska i systemet, sen kommer ju andra förhållande med tryck och mottryck. fungerer nog i teorin, men jag tvivlar på att det går praktiskt.....men jag kan ha fel (som vanligt) 
- Krille Krokodil
Tippar också på att det beror på hur ventilen är konstruerad, tex är förhållandet mellan läge och flöde inte linjärt
med en v-formad ventilkägla och de vanliga hydraulventilerna har väl pilotstyrning vilket skapar ytterligare
(matematiskt) avstånd till vad som händer med det stora flödet. På gamla hydraulpressar jag har skruvat på så
har flödet styrts via en kolv som ändrar deplacementet på pumpen, idag hade man väl kört med
frekvensomriktare gissar jag.
På de nya pressarna har vi servoventiler och återkoppling med positionsmätning, så där har man nästan samma
kontroll som direkt servomotorpositionering, med skillnaden att det inte tar stopp om något är i vägen,
3 000 - 30 000 kN i andra ändan av den där lilla joggingratten
med en v-formad ventilkägla och de vanliga hydraulventilerna har väl pilotstyrning vilket skapar ytterligare
(matematiskt) avstånd till vad som händer med det stora flödet. På gamla hydraulpressar jag har skruvat på så
har flödet styrts via en kolv som ändrar deplacementet på pumpen, idag hade man väl kört med
På de nya pressarna har vi servoventiler och återkoppling med positionsmätning, så där har man nästan samma
kontroll som direkt servomotorpositionering, med skillnaden att det inte tar stopp om något är i vägen,
PTC skrev:Skulle tänka mig att det skulle fungera att styra en ventil på det sättet, men isåfall utan hydraulvätska i systemet, sen kommer ju andra förhållande med tryck och mottryck. fungerer nog i teorin, men jag tvivlar på att det går praktiskt.....men jag kan ha fel (som vanligt)
Om du syftar på kurvan på oscilloskopet så kommer den direkt ur just en drivare för en "riktig" propventil och den fungerar ju helt och hållet steglöst.
Jo som du säger har det ju med utformningen av ventilen som sätter begränsningarna hur bra den funkar att prop styra, ventilerna som kontrollen i filmen styr är ej pilotstyrda då spolarna driver ventilen direkt ut till funktionen.Krille Krokodil skrev:Tippar också på att det beror på hur ventilen är konstruerad, tex är förhållandet mellan läge och flöde inte linjärt
Det jag kan tänka mig kan bli lite utmaning/inte helt lätt är ju det att propventilerna som kontrollen i filmen styr är av closedcenter typ vilket medför att när en funktion körs så finns ju ett konstant relativt högt tryck mot ventilsliden vilket medför att det blir relativt små variationer på trycket mot sliden även om den är belastad eller ej(detta är iaf min teori), detta samt uppbyggnaden av själva ventilen är nog det jag vill tro kan bli lite knixigt att ta sig förbi, men tycker nog det är väl värt ett försök åtminstone