Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
stoffe
Kontakt:

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av stoffe »

rogerk8 skrev:
stoffe skrev:
rogerk8 skrev:"
1) Skapa två maskintyper (den ena snabbast tänkbara 32-bitars enkärne-processor, den andra hur hysterisk som helst)
2) Kalla den enklare datorn för Professional Edition, den komplexa för Home Edition
3) Skapa två olika men besläktade OS.
4) Se till att alla applikationer skrivna för Home är "bakåtkompatibla" för Professional
2. Troligtvis menar du tvärt om?
Nej, jag menar faktiskt vad jag säger. Professional Edition skulle alltså motsvara den enkla folkdatorn för både hemmafolk (med måttliga prestandakrav) och vanligt kontorsfolk. Professional är således en slimmad variant som går så snabbt den bara kan utan onödiga finesser. Home Edition skulle sedan motsvara den komplexa varianten för datorkunnigt folk som t.ex gärna spelar resurskrävande spel, redigerar högupplösta bilder & video (eller gör avancerade simuleringar/beräkningar på jobbet) dvs jag ser dom mest som sittandes hemma.
3. Enklare att skapa ett OS men med olika mycket finesser för den enkla hemanvändaren och den lite mer avancerade användaren som har högre krav på prestandan.
Två olika OS blir nödvändigt om båda maskintyperna ska fungera optimalt.
4. Nej ska vi ta och blicka framåt, det finns ingen som helst anledning att utveckla gamla 32 bits program idag. Det är bara nostalgi. Programmen i sig blir dessutom gamla väldigt fort och måste kodas om helt för att kunna nyttja 64 bits läge och flerkärniga processorer effektivt.
Här tycker jag ser du saken utifrån ditt kunnande och ditt behov (vilket jag också gör, dock). Men du tycks inte ens vilja se att gemene man skiter i hur många kärnor, bitar eller GHz processorn går på. Dom vill mest kunna surfa, betala räkningarna och kolla mejlen. Ur den synpunkten hävdar jag alltjämt att 32 bitar räcker mer än väl.

MVH/Roger
PS
3&4 har jag definierat om i ett tidigare inlägg.
Vad är vitsen med att ha två olika maskintyper med betydligt högre utvecklingskostnad för både programvara och hårdvara? Det finns flera historiska exempel på hur dåligt det gått. Det blir så att nästan all programvara kommer att utvecklas för antingen den ena eller andra maskinvaran, i detta fall är det dessutom mycket lätt att välja.

Förresten så är 16-bits OS utvecklat under längre tid än 32-bit och fyller säkerligen de krav du har oxå, att du inte snöat in på det istället?

Jag tror inte att man uppfattas som en seriös aktör om den professionella OS versionen är enklare och därmed sämre möjligheter att göra det man tänkt göra än den som det ser ut idag, än den enklare hemversionen.

Har du fobi för att nyttja mer än 3 GB RAM minne? Ett exempel är om du köper en ny Porsche och sedan väljer att enbart köra omkring på ettans växel. Det är exakt det du gör om du kör 32 bits OS på en modern dator med 4 GB RAM minne eller mer.

Vad är det som gemene man gör vid en dator menar du? Jag tycker inte det finns några konkreta exempel. Antagligen Youtube, spela avancerade 3D spel och surfa på webben? Det är nog vad de flesta åtminstånde testat att göra med sin dator. Se även sodjans inlägg om klasskillnader på sida 4.
Senast redigerad av stoffe 28 juni 2014, 15:14:59, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev: Har du förresten tänkt på att många av oss (vuxna) har datorer både hemma och på jobbet? Så varifrån kommer detta inbillade behov att även vara uppkopplad till och från jobbet? Varför inte läsa Metro eller en hederlig gammal bok på bussen istället? Koppla av liksom :)
Kanske för att i min mobil kan jag läsa både Metro, Aftonbladet, e-böcker lånade på biblan, Wikipedia och jag kan kolla på film eller inspelade TV-program.

På den tiden jag hade en "dum-telefon" så jag hade jag även med mig en Zen Vision:M för att kolla ikapp TV-serier jag spelat in, och jag hade en Palm Pilot som inte var uppkopplad men rymde mycket anteckningar, kalender, todo-listor och såna grejer. Innan jag skaffade en Palm Pilot hade jag en tjock och klumpig filofax.

Med min smartphone får jag alla dessa grejer på en gång. Det är alltså inte internetuppkopplingen som är det viktiga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst är det så, med dagens smartfånar, så är det betydligt mindre jox att släpa med sig, samt att man blir lite effektivare också.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Smartfånar må vara käcka att ha men jag behöver i alla fall ingen ;)

Jag sitter hellre med min iPod (Classic, dvs hårddiskvarianten) och lyssnar på musik samt spanar på den trevliga naturen som svishar förbi samtidigt som man nästan vaggas av bussens rörelser till jobbet.

Men vi är alla olika.

Från det ena till det andra kan jag meddela att (min) Win7 upptar runt 20GB hårddiskutrymme.

20 miljarder byte för att i princip bara administrera filer.

Ursäkta om jag tjatar, men det är löjligt!

Det är sånt resursslöseri så det finns ingen måtta på skiten.

Var och varannan applikation kostar tydligen GB idag. Jag var t.ex tvungen att skaffa en ny dator för applikationen jag behövde för att kunna ladda bootloader (<30kB) till Infineon-processorerna krävde att jag också installerade utvecklingsmiljön (Dave) som var på runt 2GB.

Läs detta igen. För att kunna ladda bootloaders på ynka 30kB till specifika adresser i processorn behöver man installera hela utvecklingsmiljöer på 2GB.

Har jag helt fel om jag tycker att detta också är löjligt?

Jag tror att dom flesta här inne kan vara överens om att det slösas med minne idag. Visst, man behöver inte vara så kodeffektiv för det finns gott om minne. Men om man resonerar så i all oändlighet kommer inte datorerna att utvecklas utan det kommer bara ske en inveckling.

Om man däremot kodade effektivt redan idag så skulle man snabbt få se hur bra maskiner det redan finns. Men visst, jag drömmer lite. För vem säger nej till "utveckling"?

En anektdot:

Jag har stundtals varit inlagd på sjukhus (dårhus). En i personalen berättade en dag att alla datorer på denna och relaterade avdelningar var av typen 64 bitar. Jag tyckte genast detta var sjukt för redan i min sjukdom förstog jag att administrativ personal som denna kille knappast behöver 64-bitarsmaskiner med multipla kärnor för att skriva rapporter!

En annan typ av resursslöseri är att alla skärmar på denna avdelning "narturligtvis" var platta. Varför det? Vad är det egentligen för fel på CRT-skärmar annat än att dom är otympliga? Varför inte köra slut på dom innan man byter? Men nej, nu jävlar finns det platta skärmar så skit i sjuksköterskornas låga löner och köp platta skärmar istället!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kanske beroende på att plattskärmarna drar betydligt mindre energi är gamla CRTer, så det är en mycket stor samhällsnytta att byta ut dem.
20 miljarder byte för att i princip bara administrera filer.
samt att kunna ordbehandla, samt att kunna vara på nätet, samt att kunna se på film, samt att kunna lyssna på musik, samt att kunna nätverka, samt att kunna.................., i nästan all oändlighet, dessutom samtidigt.
Jag tror att dom flesta här inne kan vara överens om att det slösas med minne idag.
Nej det tror jag inte, slöseri med minne är när programvaran har minnesläckor, vilket inte är så bra.
Om man däremot kodade effektivt redan idag
Man kodar för det allra mesta mycket effektivt i dag, dock eftersom kraven på applikationerna ser lite annorlunda ut i dag, så blir tekniken väldigt mycket annorlunda, till exempelvis .NET och Java som två bra exempel.
Samtidigt iom dagens sätt att koda, så minskar risken för ett flertal allvarliga typer av kodfel, vilka var betydligt vanligare förr.
Priset för detta är naturligtvis att det går åt mer hårddiskutrymme än tidigare.

På DOS-tiden var det inte helt ovanligt att applikationerna var komprimerade, och dekomprimerades "on the fly", vilket förlängde laddningstiden, och konsumerade mer RAM-minne än nödvändigt, vilket i sin tur kunde skapa ett helsike iom laddningen av TSRer och liknande.

Vidare är "smartcoding" i princip förbjudet i dag, på dos-tiden var det ibland nästan ett krav.
Med smartcoding förstås då, att man återanvände assemblersekvenser för att spara minne och disk, fullständigt livsfarligt, som byggt för att kracha.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack TomasL för ditt seriösa svar.

Jag brer på mest för att jag inte förstår ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

CRT-skärmarna saknas nog inte av många...
Jag saknar dem mest för att de var en bra källa till komponenter, och för att det var otroligt kul att implodera bildrören. :)
Plattskärmarna är rätt tråkiga ur båda dessa avseenden.

Jag hade Windows 95 installerat på en 124 MB "stor" disk på 90-talet. Har för mig att själva 95:an inte tog upp mer än runt 50 MB efter lite städning...
Både filhantering och skrivbordsmiljö. Komplettera med de nyttoprogram du behöver och landa på i värsta fall 80-100 MB för en installation som i princip skulle klara av allt idag.
Nu stödjer ju inte dagens program eller hårdvara Win 95 ens för fem öre så glöm det, men ni anar kanske vart jag vill komma.
Istället sitter vi med installerade system på tiotals GB, där en sketen dj-vla skrivardrivrutin ensam kan stå för många hundra MB!
Öppnar vi webbläsaren så ser vi Flash-animerade reklambanners som kräver minst en Pentium 4 för att inte lagga. Vore samma reklamruta en vanlig animerad GIF så skulle inte ens en gammal 386:a behöva kämpa nämnvärt.
Slöseri med resurser? :vissla:

Värt att nämna är att dagens smartphones och plattor - som klarar allt som en PC gör (nåja) ofta har betydligt mindre internminne och lagring att bolla runt med.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

iPod:s fungerar väl utan att uppgradera hysteriskt? Till skillnad från annat som måste ha senaste iOS. Så den lär väl bestå tidens tand.

Win7 är skapat av företaget Microsoft som är känt för sin ineffektivitet och dåliga kodkvalitet. Så där är det som förväntat. Vill du komma loss där så får du byta operativsystem till t.ex FreeBSD, Linux, ReactOS eller kanske t.om Mac OS X. Men Apple stödjer bara den senaste versionen av sitt operativsystem så man kan bli sittande med en maskin man inte kan uppgradera övh.

Det är samma med många utvecklingsmiljöer. De innehåller massvis med saker för att göra allt möjligt så man får med allt vilket tar plats. Ett tips är använda ett skript som kikar på filernas åtkomsttid och tar bort de filer som inte använts på en vecka eller så.

Det kommer inte att kodas effektivt i allmänna kommersiella programvaror. Vill man ha förändring får man byta mjukvara helt enkelt och göra saker själv. Ett tips är att kika på Amiga som fixade multitasking, ljud och högupplösningsgrafik med 256 kB ROM och 880 kB floppy. Det följer parkinsons lag rätt väl där programföretagen fyller tillgänglig kapacitet så fort den finns tillgänglig.

Att sjukhuset använder 64-bits maskiner kommer sig nog av de krav som Microsoft ställer och då blir det så. Iofs skulle de kanske klara sig på en ARM Cortex-A processor med 2 GB RAM. Men det beror på vad de skall göra. Mest orolig blir man förstås att koddyngan i operativet eller tillämpningsprogrammen ska göra fel och skada patienter. Den största skadan verkar dock ske med läkarnas tid som försvinner för att programmen är slöa och ogenomtänkta. Polisen har haft samma problem med PUST efter att Oracle haft fingrarna i gröten och som lades ner för att det blev ett arbetsmiljöproblem.

Att CRT skärmarna åker ut och ersätts med plattskärmar förstår jag utmärkt. Man slipper problem med damm som kan t.ex innehålla resistenta bakterier i sjukhusmiljö. De är lättare att hantera pga lägre vikt och tar mindre plats. Håller längre osv. Minskade problem med flimmer för t.ex epileptiker. Helt klart ett lätt val.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

bluint, det vore ju kul om du hade någon form av dina belägg beträffande kvalitet på kod, men som vanligt så är det typ svammel, och inget annat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Törs man skriva mer? Jag får alltid sån ångest dagen efter så säg bara snällt till så slutar jag, ok?

Den här tycker jag är bra:
Jag hade Windows 95 installerat på en 124 MB "stor" disk på 90-talet. Har för mig att själva 95:an inte tog upp mer än runt 50 MB efter lite städning...
:D

och även den här
Istället sitter vi med installerade system på tiotals GB, där en sketen dj-vla skrivardrivrutin ensam kan stå för många hundra MB! Öppnar vi webbläsaren så ser vi Flash-animerade reklambanners som kräver minst en Pentium 4 för att inte lagga. Vore samma reklamruta en vanlig animerad GIF så skulle inte ens en gammal 386:a behöva kämpa nämnvärt. Slöseri med resurser? :vissla:
:D

Den här är också värd att tänka på:
Det kommer inte att kodas effektivt i allmänna kommersiella programvaror. Vill man ha förändring får man byta mjukvara helt enkelt och göra saker själv.

Surt sa räven men jag har insett detta för länge sedan. Kruxet är bara att jag har andra elektroniska intressen så jag har helt enkelt inte tid. Dessutom är det lättare att klaga :D

Den här också:
Att CRT skärmarna åker ut och ersätts med plattskärmar förstår jag utmärkt. Man slipper problem med damm som kan t.ex innehålla resistenta bakterier i sjukhusmiljö. De är lättare att hantera pga lägre vikt och tar mindre plats. Håller längre osv. Minskade problem med flimmer för t.ex epileptiker. Helt klart ett lätt val.
Håller med dig även om jag fortfarande tycker man borde köra slut på CRT innan man byter. I dom fallen det går iaf. Jag t.ex har en CRT som jag inte störs av och jag kommer bara byta om den lägger av (vilket förra iMac-skärmen gjorde med en smäll för bara några veckor sedan).

Jag har också en vag erinran om att LCD-skärmar (pga backlightern) faktiskt drar mer ström än CRT. Men jag kan ha fel.

Nu till privata funderingar igen.

Körde igång min oönskade W7-maskin i veckan. Fick ett lösenord för att koppla upp den mot nätverket. Tryckte på "skriv ut" för jag tyckte det skulle bli spännande att konfigurera upp skrivaren. W7 listade då drivrutiner för hundratals skrivartyper. Min fanns naturligtvis inte med så jag bad W7 att gå ut på nätet. Detta kunde ta några minuter sa den och det gjorde det. Efter typ 5 minuter var den klar med hämtningar av så många drivrutiner den kunde (säkert tusen stycken). Min skrivare fanns då med så jag valde den drivrutinen och skrev ut lösenordet. Jag blev mycket glad för det funkade.

Min fråga är dock nu hur man kan programmera nåt så otroligt klumpigt och sälja det till folk? Varför inte bara en dialogruta där man helt enkelt skriver in fabrikatet på skrivaren och dess beteckning varefter W7 hämtar endast den drivrutinen?

Det enda som är imponerande här är att uppkopplingen mot nätet faktiskt fungerade per default.

Men det skulle inte förvåna mig om alla de där drivrutierna kostade mer än 1GB hårddiskutrymme.

Apropå lull-lull så fascineras man över alla dessa pop-up dialoger som fadas in och ur. Jag fick tidigt en påminnelse om att skärmupplösningen inte var optimal. Efter typ 20s stirrande fadades den så vackert bort dock. Det lilla jag kan om programmering säger mig emellertid att mängder med dylika totalt onödiga script(?) inte heller kostar noll i hårddiskutrymme.

Slutligen vill jag säga att jag redan hittat en bugg i W7. När man klickar på sitt nätverk syns inte alltid alla ens datorer. Jag får upp allt mellan två och de tolv som faktiskt finns. Får man bara upp två så gäller det att klicka på nån annan mapp och sedan klicka på nätverket igen. På så sätt kan man, om man har tur, få tag i hela ens nätverk.

Och därmed var det avslöjat att datorn i själva verket är en jobbdator. Hoppas det ändå är ok.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skäms inte!
Du har all rätt att skriva vad du tycker och vad du uppfattar som rätt och riktigt.
Det är viktigt att lyssna på allas åsikter, hoppas att du gör detsamma.
Får jag lov att citera en strof?
Upp flyga orden, tanken ...
Men det har varit intressant att läsa :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack Lasp, det värmer!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Apropå lull-lull så fascineras man över alla dessa pop-up dialoger som fadas in och ur.

Kollade på en bil idag...
Torkarna startar av sig själva när det regnar.
Något magiskt mäter däcktrycket och larmar.
Nyckel ska man inte "sätta i" längre.
Backspeglarna fäller in sig vid parkering.
Mobilen och bilen kopplar upp sig.
Backkamera.

Va f-n, jag vill bara åka till ICA...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"Visste du att Hemköp 100 meter till vänster har prickig falukorv för 5 kr/kg. Mitt styrprogram är sponsrat av Axfood så nu tas styrningen över så att du alltid handlar där det är billigast." :vissla: :D

En fördel med onödigt tunga operativsystem och program är annars att det gör hårdvaran ruskigt billig för de som använder mer effektiv programvara.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jo, om jag själv får välja så blir det Hemköp.
Men det var inte det som var poängen riktigt... :-)

Min poäng var att om man vill ha en bil utan det som jag
räknade upp (och liknande) så har man nästan lika svårt
som den som envisas med att köra WinXP...
Skriv svar