Vad är vitsen med att ha två olika maskintyper med betydligt högre utvecklingskostnad för både programvara och hårdvara? Det finns flera historiska exempel på hur dåligt det gått. Det blir så att nästan all programvara kommer att utvecklas för antingen den ena eller andra maskinvaran, i detta fall är det dessutom mycket lätt att välja.rogerk8 skrev:Här tycker jag ser du saken utifrån ditt kunnande och ditt behov (vilket jag också gör, dock). Men du tycks inte ens vilja se att gemene man skiter i hur många kärnor, bitar eller GHz processorn går på. Dom vill mest kunna surfa, betala räkningarna och kolla mejlen. Ur den synpunkten hävdar jag alltjämt att 32 bitar räcker mer än väl.stoffe skrev:rogerk8 skrev:"
1) Skapa två maskintyper (den ena snabbast tänkbara 32-bitars enkärne-processor, den andra hur hysterisk som helst)
2) Kalla den enklare datorn för Professional Edition, den komplexa för Home Edition
3) Skapa två olika men besläktade OS.
4) Se till att alla applikationer skrivna för Home är "bakåtkompatibla" för ProfessionalNej, jag menar faktiskt vad jag säger. Professional Edition skulle alltså motsvara den enkla folkdatorn för både hemmafolk (med måttliga prestandakrav) och vanligt kontorsfolk. Professional är således en slimmad variant som går så snabbt den bara kan utan onödiga finesser. Home Edition skulle sedan motsvara den komplexa varianten för datorkunnigt folk som t.ex gärna spelar resurskrävande spel, redigerar högupplösta bilder & video (eller gör avancerade simuleringar/beräkningar på jobbet) dvs jag ser dom mest som sittandes hemma.2. Troligtvis menar du tvärt om?
Två olika OS blir nödvändigt om båda maskintyperna ska fungera optimalt.3. Enklare att skapa ett OS men med olika mycket finesser för den enkla hemanvändaren och den lite mer avancerade användaren som har högre krav på prestandan.
4. Nej ska vi ta och blicka framåt, det finns ingen som helst anledning att utveckla gamla 32 bits program idag. Det är bara nostalgi. Programmen i sig blir dessutom gamla väldigt fort och måste kodas om helt för att kunna nyttja 64 bits läge och flerkärniga processorer effektivt.
MVH/Roger
PS
3&4 har jag definierat om i ett tidigare inlägg.
Förresten så är 16-bits OS utvecklat under längre tid än 32-bit och fyller säkerligen de krav du har oxå, att du inte snöat in på det istället?
Jag tror inte att man uppfattas som en seriös aktör om den professionella OS versionen är enklare och därmed sämre möjligheter att göra det man tänkt göra än den som det ser ut idag, än den enklare hemversionen.
Har du fobi för att nyttja mer än 3 GB RAM minne? Ett exempel är om du köper en ny Porsche och sedan väljer att enbart köra omkring på ettans växel. Det är exakt det du gör om du kör 32 bits OS på en modern dator med 4 GB RAM minne eller mer.
Vad är det som gemene man gör vid en dator menar du? Jag tycker inte det finns några konkreta exempel. Antagligen Youtube, spela avancerade 3D spel och surfa på webben? Det är nog vad de flesta åtminstånde testat att göra med sin dator. Se även sodjans inlägg om klasskillnader på sida 4.